( PAKEJ SUPER ADS ) KLIK SINI UNTUK BERIKLAN

MISTERI SEGITIGA BERMUDA DARI SUDUT PANDANGAN ISLAM

Salam sejahtera dan salam hormat buat semua pembaca blog redzuan-ridz. Entri kali ini saya kongsikan dengan anda topik yang sangat menarik iaitu tentang 1 kawasan yang paling misteri didunia yang sejak sekian lama telah menjadi tanda tanya para pengkaji baik dari sarjana barat mahupun sarjana islam dan pelbagai kejadian pelik dan misteri telah berlaku dikawasan tersebut. semua dari kita pernah mendengar nama Segitiga Bermuda atau Bermuda Triangle .

Pelbagai  peristiwa pelik dan misteri yang berlaku di kawasan SEGITIGA BERMUDA  dimana sering terjadi kapal-kapal hilang baik dikawasan laut mahupun diruang udara secara misteri.Ada yang berpendapat segitiga bermuda itu adalah tempat alien dan ufo.Ada yang menyatakan kawasan itu adalah pusat magnet terbesar didunia.Ada juga yang berpendapat itu pusat bumi dan terdapat lubang hitam (black hole) yang mampu menyedut apapun yang melalui kawasan tersebut. bermacam2 teori dan amdaian dari pelbagai pihak terutama dari Barat mengenai misteri SEGITIGA BERMUDA ini.

saya kongsikan dengan anda semua misteri SEGITIGA BERMUDA ini dari sudut perspektif Islam pula,



segitiga bemuda berdasarkan imej satelit yang dirakamkan

Ada hadist yang diriwayatkan Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW telah bersabda :

"Apabila salah seorang berada ditempat yg terbuka atau ditengah matahari sedang bersinar, lalu bayangan yg meneduhinya bergerau sehingga sebagian dari dirinya terletak ditempat panas dan sebahagian lagi di tempat sejuk, maka hendaklah dia berdiri atau meninggalkan tempat itu"


dikatakan larangan ini kerana kawasan seperti yang disabdakan oleh baginda dalam hadisnya adalah tempat yang paling digemari oleh Syaitan.Jadi apa kaitannya dengan SEGITIGA BERMUDA??? Alasannya kerana bermuda terletak di perairan atlantik di pertengahan antara benua Amerika bagian utara dan Afrika.Secara mudah lokasi ini adalah kawasan pertembungan dua arus panas dari Afrika dan sejuk dari Amerika Utara.

Dengan hadis ini maka terungkailah misteri segitiga bermuda.Peristiwa dan kejadian aneh yang terjadi itu tentu antara lain disebabkan pertembungan antara panas dan sejuk dan istana Syaitan yang mungkin tersembunyi disitu.

Ada sebuah buku yang berjudul "Dajjal akan muncul dari kerajaan jin di segitiga bermuda" Karya Sheikh Muhammad Isa Dawuud dari Mesir,bahwa kawasan bermuda adalah kawasan Jin dimana dari situlah akan munculnya Dajjal.

Menurut Syaikh Imam M. Ma'rifatullah Al-arsy, segitiga bermuda merupakan tempat titik terhujung di dunia ini. Ditengah kawasan itu terdapat sebuah telaga yang airnya dapat membuat siapa saja yg meminumnya menjadi panjang umur, ditempat itu pula Nabiyullah Khidir A.S bertakhta sebagai penjaga sumber air kehidupan tersebut.Syaikh imam M. Ma'rifatullah Al-arsy berkata kalau penyelamat akhir Zaman iaitu
Imam Mahdi akan keluar dari ghaibnya melalui tempat tersebut (segitiga bermuda ) dengan menggunakan jubah suci berwarna kebiruan.

Namun persoalan yang menjadi misteri sehingga kini ialah

Apakah penyebab kapal, pesawat, kapal terbang, atau apa jua yang melintasi kawasan misteri ini lenyap tanpa dapat dikesan ?

Menurut Syaikh Imam M lagi,  iblis dan Syaitan tidak mampu mendekati pusat kawasan SEGITIGA BERMUDA, maka iblis dan syaitan ini pun berjaga disekelilingnya dan bertujuan untuk menghalang setiap manusia yang mencuba untuk memasuki kawasan SEGITIGA BERMUDA. Kerana sesungguhnya sesiapa yang mampu sampai ketempat titik tengah kawasan segitiga bermuda, maka dia akan mengetahui kebenaran alam yg sesungguhnya.Banyak orang zaman dahulu yang telah mencuba kepusat SEGITIGA BERMUDA dan kebanyakan dari mereka enggan untuk kembali pulang kedunianya.

Menurut sebuah catatan kuno, Raja Iskandar Zulkarnain pernah mencuba memasuki ke kawasan misteri itu.Dan sekembalinya mereka mengatakan bahwa tempat itu berpasirkan permata dan berbatukan berlian.Tempat yang dipenuhi dengan kabut putih tebal itu sangat indah untuk dipandang tapi sangat berbahaya untuk di datangi. wallahualam .


untuk entri seterusnya saya nk share dengan anda, lokasi lokasi sebnar kawasan misteri ini dan beberapa kejadian pelik yang pernah direkodkan dalam catatatan sejarah berlaku dikawasan BERMUDA TRIANGLE :)


klik untuk baca ==> KISAH KEHILANGAN YANG DIREKODKAN DI SEGITIGA BERMUDA

p/s: kongsikan entri ini  di laman sosial fb  anda jika anda merasakan  entri ini bermanfaat dan mampu memberi sesuatu yang berguna kepada semua.

(PAKEJ STYLEZ ADS)klik sini untuk beriklan

87 ulasan:

  1. Tahniah. Menarik kupasan saudara..sedang nantikan part 2.

    BalasPadam
  2. entri untuk sambungan entri segitiga bermuda part 2 sy da publish da. boleh la try search.

    BalasPadam
  3. salam..menarik sngat...dpat bnyak info dr entri yg abg tlis ne..^,^..part 2 yg mne??

    BalasPadam
  4. wow..da lme duk search sal b'mda trianglle nihh..n jmpe info kt cni..thanx..

    BalasPadam
  5. hmmmmm...ty...saya baru tahu...;)

    BalasPadam
  6. cantek entry yang menraik
    aku mmg suka baca entry2 macam ni =)

    BalasPadam
  7. Tah macam mana pula Iskandar Zulakrnain sampai dkt segitiga bermuda.....HAHHAAHAH naik kapal terbang ka? jauh tu dari middle east ke benua amerika...kih3 sekadar bagi pndgn jgn melenting plak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. X mngaji sejarah islam la nii.... Ksian

      Padam
  8. @Tanpa Nama

    saudara tanpa nama, tidak perlu memperlekehkan sesuatu. mungkin cara saudara berfikir tidak analitikal. tak musahil pun iskandar zulkarnain pernah melintasi dan sampai ke kawasan segitiga bermuda. dalam Al-Quran sendiri menyebut iskandar zulkarnanin menguasai taklukan yang sangat besar. dan perkataan iskandar zulkarnain dari perkataan arab bila diterjemahkan ke bahasa melayu bermaksud "yang memiliki 2 tanduk "

    yang memiliki 2 tanduk itu mengikut tafsir ilmuwan islam dan para sarjana bermaksud yang menguasai timur dan barat . bermakna di sini taklukan jajahan empayar iskandar zulkarnain terbentang meluas. sehingga meliputi 2/3 bumi empayar taklukan iskandar zulkarnain.

    dan ingat saudara telah ada bukti penemuan arkeologi bahawa teknologi zaman dulu setaraf malahan lebih hebat dari zaman kita. jika zaman Nabi Nuh a.s boleh terbinanya sebuah bahtera yang sangat besar dan memuatkan berpuluh ribu pasang hidupan dan kaum Nabi Nuh. Bayangkan pula zaman iskandar zulkarnain yang beratus tahun kemudian dari Nabi Nuh. kemungkinan teknologi perang mereka sangat canggih, wujudnya kenderaan dan kelengkapan logistik yg sofistikated. so tiada mustahilnya zulkarnain pernah sampai ke segitiga bermuda.

    dan lagi 1 saya bg contoh paling mudah, bagaimana binaan piramid itu boleh terbina bukan sahaja di Mesir. tetapi di Benua Amerika juga ada binaan piramid oleh suku Kaum Maya dan di China juga terdapat binaan piramid. bagaimana binaan yang sama boleh wujud diserata tempat yg jauhnya beribu batu jika tiada interaksi antara sesuatu ketamadunan? bermakna bangsa lain pun pernah tiba di benua lain pada zaman purba.

    inikan pula iskandar zulkarnain yang agung yang kisahnya tercatat dalam surah al-kahfi yang menguasai 2/3 bumi. sekian saudara

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju saudara.cerita kehebatan Iskandar Zulkarnain telah tercatat didalam al Quran dan kita tidak perlu menyangkal nya atau memperlekehkannya. Al Quran itu kalimah Allah. Saya juga bersetuju tamadun dahulu mungkin lagi maju dari kita. Apabila suatu tamadun itu telah sampai kemuncak, ia akan musnah dan tamadun lain pula tercipta. Satu contoh teknologi tamadun dahulu bagaimana piramid, tembok besar negeri china yg dibina beribu2 tahun lamanya masih kekal sehingga hari ini ? Satu bukti Allah ingin menunjukkan kepada kita betapa satu ketika dulu dunia ini pernah maju ...Kita sepatutnya insaf dengan hasil penemuan ini.
      Sekian.

      Padam
  9. sy dr dulu berminat dgn segitiga bermuda ni..sy nk tahu pd zaman moden ni ada x org islam yg hilang kat situ? sbb selalu tgk tv manjang mat salleh je hilang..

    BalasPadam
  10. Boleh saya bertanya,apakah yg dimaksudkan dengan huruf M dekat nama Syeikh Imam M?

    BalasPadam
  11. Subhanallah.... segalanya masih misteri, dulu agak berminat jgk nak tahu pasal setiga bermuda ni

    BalasPadam
  12. maaf..no new info in this Article for the past 20 years..try harder..

    BalasPadam
  13. artikel menarik . saya membacanya drpd pelbagai sumber . x kurang juga buku2 yg dibeli . terima kasih kerana menyajikan info berguna dan ulasan2 menarik .

    BalasPadam
  14. boleh cari tak pasal sape2 yg pernah smpai ke bermuda & selamat keluar dari situ? nk tau pe kisah sbnr di situ.

    BalasPadam
  15. bg sy la segitiga bermuda merupakn tmpt UFO berkampung....sy ingin bg satu persoalan kenapa obama bleh jd presiden amerika dn xpernh plak org hitam memerintah org putih dlm sejarh presiden amerika...

    BalasPadam
  16. Waa menarek .. .. ^^

    BalasPadam
  17. entah la semuanya terpulang pada Allah SWT yang menentukan.Yang Maha Esa dan Berkuasa

    BalasPadam
  18. mukjizat ALLAH memang gk ada yang tw tapi hikmahnya tetap ada

    BalasPadam
  19. subhanallah,di balik semua itu pasti ada rahasia yg tdk diketahui manusia..mungkin hanya Allah yg maha tahu..

    BalasPadam
  20. Tetapi skarang, ahli2 national geographic telah pun masuk menyelam di sana untuk mmbuat research dan mmbawa sekali peralatan camera mereka yang canggih. Siap masuk TV lagi,.

    Mereka terjumpa kapal lama, tapi tiada kesan mayat/tengkorak orang yang hilang disana dahulu, mungkin sudah ditimbus dengan pasir laut kot..

    BalasPadam
  21. terima kasih kerana info berkenaan segitiga bermuda ini.cara penampillan yg sungguh menarik dan padat dengan info2 yg berguna..:)

    BalasPadam
  22. AMAT M'NAKJUBKAN SEKALI..ini semua adalah atas k'kuasaan ALLAH..

    BalasPadam
  23. t.kasih saudara saya rasakan kupasan yang saudara paparkan lebih kepada imajinasi bukan berpandukan fakta yang tepat kecuali yang jelasnya terdapat pada hadis yang dinyatakan tadi . sekian t. kasih

    BalasPadam
  24. suka dgn mysteri segitiga bermuda :-)
    dkt mane cr part ll,, betul ke d segitiga bermuda ada kejadian aneh air pusaran yg menyebabkan byk kapal 'tersedut' ke dlm dasar laut...
    t.kasih buat saudara dlm usaha mengupas misteri yg paling bermisteri ini...

    BalasPadam
  25. subhanallah

    sesungguhnya Allah yang maha mengetahui segala apa yang ada dilangit maupun dibumi

    BalasPadam
  26. SUBHANALOH SAYA PERNAH DENGAR DR SESEORAGCERITA ANDA SAMA PERCIS DGN CERITANYA KIRAIN BOHONG TAPI DI SINI LEBI JELAS DAN ADA HADISYA TERIMA KASIH

    BalasPadam
  27. Ulasan tentang segitiga bermuda ini sangatlah bagus, akan tetapi semuanya WAllohu 'alambissowaf.(Semuanya itu kira2 yang tau hanya Allah)

    BalasPadam
  28. Assalamualaikum..
    Maaf admin menganggu..
    Adakah benar wujudnya segitiga bermuda ini ??
    Adakah itu hanya gimik semata-mata para sejarawan mat saleh untuk menipu kita?
    Cuba lihat map thru google, search...
    cuma kawasan itu, lautan biasa cuma special kes ada kedudukannya tengah2 dunia... Tetapi sedarkah anda semua, ada satu kawasan siap dinamakan Bermuda, siap ada bangunan, hotel, standard mcm tempat yg lain.. Adakah itu dinamakan kawasan misteri segitiga bermuda??
    Renung-renungkanlah ...

    BalasPadam
  29. Gen IX Tok Kadok.
    sekadar bertanya pada tn empunya Blog, Bukan kah penjaga Air Nabi Allah ...... As

    BalasPadam
  30. lumayan gank, apa ada orang telah terjelepos dan lalu pulang ke dunia bahkn ceritakan penglamannya ngak si?

    BalasPadam
  31. ermm.....semua ulasan manusia telah dibaca..hanya Tuhan saja tahu, kerna dia pencipta segala alam semesta.

    BalasPadam
  32. citer mcm ni sy mmg sk..
    tp btl ker imam mahdi t kuar dr segitiga brmuda nih??.
    sbb da byk buku,artikel mgatakn yg imam mahdi kuar dr tanah arab.negara ape,sy pn luper..
    mtak perjelaskn la.coz,sy da konfius nih?

    BalasPadam
  33. sy nk tny..btlker t imam mahdi kuar dr tmpt segitiga brmuda ni?
    setahu sy kt ngr arab.tp sy da lp ngr apa?

    BalasPadam
  34. assalamualaikum..bagus sangat blog ni..setelah saya baca blog ni,kini saya baru tau sal segitiga bermuda..terima kasih ya..ALLAHUAKBARR..

    BalasPadam
  35. ASsalamualaikum.gus sangat blog ni..

    :)

    BalasPadam
  36. bagus menarik,,,bukan laut syam bertemu laut yamen ke kt situ tmpat terkurungnye dajjal.

    BalasPadam
  37. Osman Bin Ludin Londeh2 November 2012 2:08 PTG

    npe d akhir zman d critakan kluarnya tntra berkuda utk berperang? sedangkan d zman sekarang ada nya semua kelengkapan utk brperang sprti jet,kereta kebal,bom nuklear..

    BalasPadam
    Balasan
    1. slh satu tanda2 kiamat adalah terjadinya peperangan besar yang melibatkan byk bangsa d dnia tmsuk israel yang memang telah lama merancang mwjudkan perang, yang dlanjutkan dgn perang dnia ke3.dikatakan peperangan dasyat ini melibatkan penggunaan seluruh kekuatan senjata moden dan canggih.mungkin ini yang disebut perang nuklear.ia dkatakan berlaku dlm tempoh y singkat nmun membw kmsnahan yg dasyat shingga dnia dkatakan kmbali spt zaman pertengahan.jd pperangan seterusnya(dsebut Perang Dnia k-4)hy mggunakan kuda dn pedang.ini ekoran drp kmusnahan teknologi akibat sjata nuklear itu sndiri.tdpt sbhgian hadis y mnekankan perang akhir zaman akan menggunakan pedang dn dajjal akan disembelih menggunakan pedang.Jadi, adakah disebabkan itu Rasulullah menggalakkan kita belajar Berkuda, Berenang dan Memanah? Wallahu'alam

      Padam
  38. Osman Bin Ludin Londeh2 November 2012 2:09 PTG

    allah maha besar

    BalasPadam
  39. Misteri ap4 yg sebenarnya terjadi di segitiga bermuda hingga kini sulit terpecahkan ?,,,apakah memang terdapat lubang misteri black hole, laut sergasso yg digambarkan sbagai hewan air raksasa yg mankutkn apkh memang benar-benar ada atau hanya sebagai ilustrasi??

    BalasPadam
  40. Artikel yang menarik namun perlu diperbetulkan agar tidak menyampaikan maklumat yang salah dan mengelirukan pembaca. Sebagai contoh, gambar imej dari satelit itu bukanlah gambar segitiga Bermuda, sebaliknya adalah gambar PULAU Bermuda. Salah satu pulau peranginan yang indah dan menjadi tumpuan industri pelancongan. Ia juga salah satu bucu yang membentuk radius berbentuk segitiga yang penuh misteri. Memang benar wujudnya pulau di tengah-tengah segitiga bermuda namun ianya telah dihilangkan dari pandangan kasar oleh para jin demi menjaga privasi pulau tersebut dari pandangan mata manusia. Rasulullah S.A.W pernah didatangi oleh Tamim, seorang pelayar yang menceritakan telah sampai ke pulau tersebut dan bertemu dengan makhluk berbulu depan dan belakang dan dibawa bertemu seseorang yang kelihatan agak besar tubuhnya dan sedang dirantai. Berlaku temubual antara Tamim dengan manusia itu dan Rasulullah pun mengatakan bahawa manusia itu adalah Dajjal. Tentang batu permata dan keindahan pulau misteri di tengah-tengah segitiga Bermuda itu memang pernah juga terbaca di dalam beberapa artikel kajian namun rata-rata mereka tidak dapat menentukan kesahihannya. Ianya hanya kisah yang diperturunkan dari periwayat tanpa mengetahui ianya adalah mitos atau pun benar. Apa yang pasti, di pulau misteri yang tidak kelihatan dari mata kasar itu wujud kerajaan jin. Adakah Iblis yang menjadi rajanya tidak pula dapat dipastikan. Segala yang berlaku hanya Allah yang maha mengetahui. Satu artikel yang sungguh menarik.

    BalasPadam
  41. mne nk cri part II

    BalasPadam
  42. Wallahualam..

    BalasPadam
  43. Setiap zaman memiliki perangkat hukum yg berbeza.........berkuda pd zaman dahulu, naik kuda besi di zaman sekarang
    Namun jgn lah gusar bahwasanya islam akan dimenangkan oleh Alloh......
    Sebab ummat islam adalah merupakan film star dalam skenario Allah SWT.....

    BalasPadam
  44. makasih atas informasi_a...

    BalasPadam
  45. makasih atas informasi_a

    BalasPadam
  46. terima kasih atas infonya.
    sangat membantu sya untuk menekuni bidang ilmu pengetahuan islam

    BalasPadam
  47. Ira Rakhmania- tsanawiyah negeri bangil jawa timur- delapan D

    BalasPadam
  48. subhanallah. .. .

    artikel yang sangat sangat menarik

    BalasPadam
  49. rasanya tu kawasan jin kot

    BalasPadam
  50. assalamualaikum..saya suka dengan penjelasan artikel ini..walaupun begitu..terlalu banyak cerita dan kisah mengenai segitiga bermuda ini.biasalah..nama pun misteri..hanya Allah yang Maha Mengetahui.Allah tahu segala yang ghaib dan yang tersembunyi..walaubagaimanapun,kita sebagai umat Islaam sepatutnya berdoa agar segala yang disampaikan kepada kita tidak dimanipulasikan oleh orang-orang kafir dan yahudi.walaupun mungkin terdapat unsur-unsur mitos dan tokok tambah dalam merungkai misteri ini oleh para pengkaji dunia,kita tetap perlu berpegang teguh kepada kepercayaan kita sebagai umat Islam.Jangan mudah terperdaya...assalamualaikum..

    BalasPadam
  51. nice information

    BalasPadam
  52. ni artikel terbaik prng sy bc instead psl blog kisah hidup harian yg ntah ape2.bgs2.teruskan..terima kasih byk2.Allah Maha Besar..

    BalasPadam
  53. hello geng. aku baru je balik dari honeymoon kt segitiga bermuda nie. sebenarnya tempat tu takde la spesial pn. cuma byk ikan duyung je. takde la misteri sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. btl ke saja melawak

      Padam
  54. macam mana Raja Iskandar Zulkarnain boleh balik lepas pergi ke SEGITIGA BERMUDA?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Die di temani oleh malaikat dan rasul .. Dandi beri keizinan oleh Allah S.W.T

      Padam
  55. amin...moga2 allah selamatkan.kita smua drpda fitnah dajjal,,,,,kita sama2,cari keredaan allah,,,,

    BalasPadam
  56. Menarik kisah ni .. Andai ade rezeki sy ingin ke laut segitiga bermude ... Sebagai umat islam .. Kita harus MENGAJI DAN MENGKAJI AL-QURAN .. Kisah dunia semua sudah tertulis dlm AL-QURAN .. Antara kita yg nak atau xnk .. Tp jgn takut bile tahu smua tntang dunia .. Salam

    BalasPadam
  57. blog yang sangat menarik!!!
    TAHNIAH!!!!

    BalasPadam
  58. Mungkin segi bermuda ada hubung kait dengan lubang hitam di angkasa

    BalasPadam
  59. Assalamualaikum...minta izin copy ye..:-)

    BalasPadam
  60. solat 5 waktu itu sangat penting.

    BalasPadam
  61. Alhamdulillah . Sy baru faham erti segi tiga bermuda ini . Mybe masalah ni terbabit dengan kes yg di cri . Ok sekian

    BalasPadam
  62. btol ke nama lain iskandar zulkarnain tu alaxender....

    BalasPadam
  63. seru n menarik untuk dibaca......

    BalasPadam
  64. seru and menarik untuk dibaca

    BalasPadam
  65. subhanallah maha suci allah...................

    BalasPadam
  66. hmmm.allhuakbar

    BalasPadam
  67. Allahhuallam

    BalasPadam
  68. Dialog dgn jin islam blh beri info lanjut psl bermuda triangle. Bacala utk kenali sedikit dpd rahsia alam yg Allah izinkn. InsyaAllah

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai

komenlah dengan berhemah kerana komen anda mencerminkan peribadi dan perwatakan anda :)

komenla menggunakan nama anda atau nama samaran. komen tanpa nama tidak akan dipublish. sekian