iklan baris

10 PERADABAN KOTA PURBA DI DUNIA YANG MASYHUR


10 Tamadun Kota Purba Yang Masyhur
Salam sejahtera dan salam pembuka kata buat semua pembaca blog redzuan-ridz. entri kali ini berkaitan dengan sejarah. Tahukah anda apa yang dimaksudkan dengan peradaban ?  Peradaban atau istilah lainnya tamadun bermula selepas 3500 S.M, iaitu dengan munculnya sistem tulisan, sistem tulisan inilah yang menjadi 1 penanda aras atau indicator kepada pengkaji sejarah mahupun ahli arkeologis dalam membincangkan mengenai bilakah zaman  ketamadunan/peradaban manusia itu wujud dan bermula,

 Wujudnya sistem tulisan, maka dari sini rekod mengenai kewujudan sesebuah peradaban itu dicatatkan oleh masyarkat zaman lampau mengenai ketamadunan mereka dan menjadi 1 peninggalan berharga kepada bangsa manusia setelah keruntuhan dan lenyapnya tamadun hebat didunia ini beribu tahun yang lampau. Di sini saya ingin berkongsi dengan anda 10 peradaban kota yang yang masyhur.



1. Machu Picchu (Peru) : the lost city of Incas .


Machu Picchu (Peru) : the lost city of Incas
Machu Picchu (Gunung Tua) adalah sebuah lokasi reruntuhan Inca pra-Columbus yang terletak di wilayah pegunungan pada ketinggian sekitar 2.350 m. Machu Picchu berada di atas lembah Urubamba di Peru, sekitar 70 km barat laut Cusco. Peradaban ini pernah lenyap dan dilupakan oleh masayrakat dunia. Namun peradaban ini kembali mnjadi terkenal apabila ianya ditemukan oleh arkeologis dari universiti Yale. Hiram Bingham III telah menggemparkan masyarakat dunia apabila telah menjumpai kota ini pada 1911.



2. Angkor Wat (Kamboja) : the world’s largest religious temple


Angkor Wat (Kamboja) : the world’s largest religious temple
Angkor Wat adalah sebuah rangkaian lokasi ibu kota Kerajaan Khmer dalam era lama dari abad ke-9 hingg abad ke-15 Masehi. Lokasinya terletak di hutan dan tanah perladangan di utara Danau Besar Tonle Sap, dekat Siem Reap, Kamboja sekarang ini, dan merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO. Kuil-kuil di Angkor Wat, sekarang sebagian besar telah dibangunkan semula, merupakan bagian dari contoh pembinaan drpd bangsa Khmer.



3. Mesir Kuno


Mesir Kuno
Mesir Kuno adalah suatu peradaban kuno di bagian timur laut Afrika. Peradaban ini berpusat sepanjang pertengahan hingga hilir Sungai Nil yang mencapai kejayaannya pada sekitar abad ke-2 SM, pada masa yang disebut sebagai era Kerajaan Baru. Daerahnya mencakupi wilayah Delta Nil di utara, hingga Jebel Barkal di Katarak Keempat Nil. Pada beberapa zaman tertentu, peradaban Mesir meluas hingga bagian selatan Levant, Gurun Timur, pesisir pantai Laut Merah, Semenajung Sinai, serta Gurun Barat (terpusat pada beberapa oasis). Peradaban Mesir Kuno berkembang selama kurang lebih tiga setengah abad. Dimulai dengan petempatan awal kelompok-kelompok yang ada di Lembah Nil sekitar 3150 SM, peradaban ini berakhir pada sekitar 31 SM setelah diserang oleh tentera Kerajaan Rom.


4. Petra (Jordan) : stones structure carved into rocks


Petra (Jordan) : stones structure carved into rocks

Petra adalah kota yang didirikan dengan memahat dinding-dinding batu di Jordan. Petra berasal dari bahasa Yunani yang berarti ‘batu’. Petra merupakan simbol teknik dan perlindungan.Kata ini merujuk pada bangunan kotanya yang terbuat dari batu-batu di Wadi Arab, sebuah lembah bercadas di Jordan. Kota ini didirikan dengan menggali dan mengukir cadas setinggi 40 meter.Petra merupakan ibukota kerajaan Nabatean . Didirikan pada 9 SM-40 M oleh Raja Aretas IV sebagai kota yang sukar untuk ditembusi musuh dan aman dari bencana alam seperti badai pasir.


5. Palmyra (Syria) : the bride of desert


Palmyra (Syria) : the bride of desert

Palmyra dulunya adalah kota penting di Syria, terletak di daerah oasis 215 km timur laut Damascus. Dahulu dikenal dgn nama Tadmor (bahasa Arab). Kota ini dulu terletak berdekatan sumber mata air panas, Afga, dan merupakan tempat singgah ideal bagi para kelompok pengembara dari Iraq – Al-Sham (skrng Syria, Lebanon, Holy Land, Jordan). Lokasinya yg strategis membuat Palmyra menjadi kerajaan terkenal dan makmur pada jamannya abad 2 SM.



6. Pompeii (Italy) : buried by volcanoPompeii


Pompeii (Italy) : buried by volcanoPompeii

Pompei adalah sebuah kota zaman Romawi kuno yang telah menjadi puing dekat kota Napoli dan sekarang berada di wilayah Campania, Italia. Pompeii hancur oleh letusan Gunung Vesuvius pada 79 M. Debu letusan gunung Vesuvius menimbun kota Pompeii dengan segala isinya sedalam beberapa kaki menyebabkan kota ini hilang dan lenyap selama 1600 tahun sebelum ditemukan kembali dengan tidak sengaja. Semenjak itu penggalian kembali kota ini memberikan pemandangan yang luar biasa terperinci mengenai kehidupan sebuah kota di puncak kejayaan Kekuasaan Empayar Rom. Kota Pompeii diiktiraf sebagai satu daripada Tapak Warisan Dunia UNESCO.



 7. Palenque (Mexico) : one of Mayan’s most exquisite cities

Palenque (Mexico) : one of Mayan’s most exquisite cities
Palenque adalah kota peninggalan bersejarah suku Maya yg berlokasi di kaki Gunung Tumbala, Chiapas, Mexico. Kota bersejarah ini tidak terlalu besar tetapi di dalamnya memiliki bangunan-bangunan dengan arkitektur indah, patung-patung, ukiran-ukiran yang dibuat oleh suku bangsa Maya.



8. Vijayanagar (India) :


Vijayanagar (India)

Kerajaan Vijayanagar adalah sebuah kerajaan India, sejak 1336 dan terletak di Deccan, India Selatan. Kerajaan Vijayanagar ditemukan oleh Harihara (Hakka) dan saudaranya Bukka Raya. Kerajaan ini diberi nama sesuai dengan nama ibukotanya, kini namanya berubah menjadi Hampi di Karnataka, India. Kerajaan ini berdiri mulai thn 1336 dan berakhir pd thn 1660.



9. Ephesus (Turkey) : one of the most important cities of early Christianity


Ephesus (Turkey) : one of the most important cities of early Christianity

Ephesus (Efes bahasa Turkey), merupakan kota yang terbentang sepanjang 3 km di bagian selatan kota Selcuk, wilayah Izmir, Turki. Kota ini dahulunya merupakan pusat perdagangan dan pusat agama Kristian sehingga sekarang. Runtuhan dan tinggalan kota Ephesus merupakan  satu daripada monumen peninggalan yang menjadi tumpuan pelancong di Turki.



10. Sanchi (India) : the best preserved group of Buddhist monuments


Sanchi (India) : the best preserved group of Buddhist monuments

Sanchi merupakan kompleks monumen yg menandakan zaman keemasan Budhha di masa Kerajaan Asoka .Kalau zaman sekarang Sanchi itu boleh disamakan  sebagai stupa, kuil, atau tempat kediaman para golongan brahmin . Monumen Sanchi dibina bermula awal abad 3 SM sampai abad 12. Yang paling terkenal dari Sanchi adalah Stupa 1, yang dibina oleh Raja Mauryan . Monumen ini berisi ukiran-ukiran yang menceritakan mengenai sejarah agama Budha.

1 ulasan:

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai