Lagenda Burung Jentayu




8 ulasan:

  1. menarik cerita ni.

    tapi ni cerita dongeng je kan ?

    BalasPadam
  2. wahh betul ke ni? Raja Sulaiman tu Nabi Sulaiman AS ke?

    BalasPadam
  3. @aslann ye , raja sulaiman didalam kisah ini adalah nabi sulaiman a.s

    BalasPadam
  4. @schaze zainn

    wallahualam betul atau tidak cerita ni, ia diambil dari dr hikayat merong mahawangsa yang terkenal dengan kisah seorang raja yang datang membuka negeri Perlis. dan didalamnya banyak lagi kisah yang terkait, antara kisah lain terkenal mengenai kisah raja seri indera mahawangsa atau lebih terkenal dengan panggilan raja bersiong. sama seperti karya sulalatus salatin (sejarah Melayu) karya Tun Seri Lanang, saya ada 1 nashkah karya sulalatus salatin ni. abis da saya baca. walaupun banyak unsur mitos dan lagenda. tp sulalatus salatin merupakan satu2 nya karya agung Melayu yang menceritakan mengenai kisah kesultanan melayu melaka , bermula kisah iskandar zulkarnanin dimana raja2 melayu melaka dari yg dikaitkan dgn keturunan zulkarnanain sehingga kejatuhan melaka dan akhirnya kepada pembukaan johor. dlmnya ada diceritakan kisah pembukaan samudera pasai , pembukaan pahang , srangan portugis , cerita mengenai sultan2 yang memerintah melaka dari sultan muhammad sehingga sultan Ahmad iaitu sultan terakhir dari kerajaan Melayu Melaka. walaupun ada banyak mitos lagenda tetapi didalamnya ada unsur sejarah dan fakta. cuma telah dicampur adukkan. so sama seperti hikayat merong mahawangsa . ada fakta sejarah didalamnya dan kebenaran peristiwanya cuma mungkin ada tokok tambah terutama bagi mengangkat martabat dan menunjukkan kegagahan dan keperwiraan sesuatu watak yg dicritakan. so kita tidak boleh menolak seratus peratus bahawa kisah yg terpapar adalah dongeng. kisah lagenda dan dongeng ada perbezaannya .


    kalau lagenda watak lagenda mengenainya benar2 wujud dan kisajnya juga terjadi cuma ia diturunkan melalui lisan dari generasi , dan ini menyebabkan kisah itu ditokok tambah dan tidak dapat dibuktikan secara sahih dari segi tarikh, tempat terjadinya. dan cerita lagenda ini jika diamati semuanya tercatat dalam hikayat dan karya penulisan Melayu lama. kemungkinan kekurangan fakta mengenai sesuatu kisah menyebabkan penulis yang menyalin cerita tersebut terpaksa menokok tambah. sebagai contoh lagenda hang tuah. kalau dilihat dalam karya lama asal Hikayat Hang tuah banyak kisah mitos dan lagenda. tetapi kita semua ttap mempercayai bahawa Hang Tuah itu benar2 wjud , walaupun ianya lagenda.

    berbeza dengan dongeng , dongeng hanya cerita rekaan yg direka oleh penduduk dan msykt tempatan untuk memberi semangat , keyakinan dan teladan pengajaran kepada generasi seterusnya dari kisah disampaikan secara turun temurun.

    sy dulu ada ambil subjek teori dan kaedah sejarah kat UM. so adala mengupas mengenai bab ni. coz karya bersifat hikayat penulisan lama semuanya berunsur sastera-sejarah. bila bersifat sastera sejarah banyak unsur mitos dan lagenda dicampur adukkan. so perkara ini tak dapat dielakkan sbb penulisan karya zaman dahulu memang begitu sifatnya

    sekadar berkongsi ilmu yg saya tahu. jika nak tambah apa2 komen la ye.

    BalasPadam
  5. bukan pembukaan negeri perlis yer..tp negeri kedah..harap maklum..perlis tu pun dulu daerah kedah..negeri perlis tupun wujud slps dipisahkan dr kedah.

    BalasPadam
  6. Boss! saya ambil citer ni letak kat blog saya boleh, saya letak link boss punya blog... Boleh lah... Boleh lah... Boleh lah... :)

    BalasPadam
  7. Kisah Pertarungan klasik antara Jentayu-Garuda. Kisah ini digarap lama dahulu. Ada perubahan di sini.

    Dari:
    Indera Kencana Bin Muhammad Suria

    BalasPadam
  8. Burung jentayu cuma legenda aja..
    Kebenaran nya ngk bisa di buktikan..
    Klu burung garuda jelas ada,burung rajawali itu lah burung garuda...

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai