iklan baris

Lokasi Kota Atlantis telah ditemui setelah Tsunami di Jepun

Salam sejahtera dan salam pembuka kata, orait untuk entri kali ini sangat menarik untuk saya kongsikan. ketika saya membaca updated news di website reuters dan AFP, terbaca petikan berita  penemuan lokasi Kota atlantis.most of us pasti pernah mendengar  mengenai Kota Atlantis yang merupakan kota masyur yang telah lenyap dan lokasinya masih kekal misteri sehingga hari ini. Kota metropolis  ini sejak dr ratusan tahun dahulu telah menjadi 1 subjek perdebatan hangat dikalangan para pengkaji purba, para sejarawan, para arkeologist, para geologist dan pencari harta karun diseluruh dunia.



Setelah mega tsunami yang membadai timur laut Jepun dan menjadi topik hangat. kini Kota Atlantis telah kembali disebut oleh para pengkaji kerana terdapat tanda-tanda bahawa lokasi  Kota lagenda agung ini telah dijumpai. memetik dr sumber reuters . team ekspedisi pengkaji  A.U.S leds research  , telah berjaya mengenal pasti lokasi kota purba lagenda yang masyur ini. dipercayai para pengkaji A.U.S yakin kota metropolis yang telah lenyap beratus-ratus tahun dahulu ini terbenam di bawah lumpur banjir  di dasar lautan selatan Sepanyol.

team ekspedisi ini diketuai oleh  Richard Freund.  gempa dan tsunami yang membadai Jepun baru-baru kemungkinan telah memberi impak pada permukaan dasar lautan. dan ini telah memberi petunjuk baru, terdapat isyarat penemuan-penemuan  objek dan tinggalan baru yang selama ini terbenam didasar laut tanpa dapat dikesan.

mereka yakin berdasarkan image satelit yang dirakamkan oleh team ekspedisi, dipercayai, lokasi Atlantis ini berada di Utara Cadiz, iaitu terletak dikawasan selatan  Sepanyol.  terbenam didasar lautan akibat Tsunami yang melanda kawasan eropah ratusan tahun dahulu.

Untuk memecahkan misteri di manakah lokasi sebenar Atlantis ini, team ekspdisi ini telah menggunakan pelbagai kombinasi teknologi canggih. dalam penggunaan radar laut dalam, peta digital, image satelit dan teknologi bawah laut yang canggih untuk mengesan lokasi kota lagenda metropolis ini.

Namun persoalannya sekarang adakah lokasi dasar laut dalam di selatan Sepanyol yang menunjukkan tanda kewujudan peninggalan sebuah tamadun yang lenyap benar-benar merupakan sebuah lokasi Kota Lagenda Atlantis yang masyur itu  seperti yang dinyatakan oleh team ekspedisi ini? kita nantikan bersama pembongkaran misteri ini. sebab terlampau banyak sangat teori mengenai lokasi kota lagenda ini.

Namun apa yang menarik untuk saya kongsikan memetik dari pernyataan
Plato (  philosopher terkenal Yunani Kuno )  dlm catatan  dialognye "Timaues and Criteaus" beliau pernah memberi hint lokasi peradaban Atlantis. Beliau ada menyebut bahawa Atlantis  " pulau yang terletak dihadapan selat gilbratar yang menghala Pillars Hercules".
tidak


Untuk info dan details mengenai kisah Kota Lagenda Atlantis yang masyur ini. saya ada mengupas dan kongsikan info yang details mengenai kota Atlantis di  dua entri yang  terdahulu

Klik SINI UNTUK BACA ==> Misteri Kota Atlantis Part 1

sumber : reuters

24 ulasan:

  1. yeah... nice info... cam betol jek kota 2 wujud ...

    BalasPadam
  2. Atlantis? bkn kat dasar laut Tanah Melayu ke?

    BalasPadam
  3. @fami mahat

    atually lokasi sebenar kota lagenda ni masih menjd perdebatan dan misteri. ada menyatakan kota Atlantis ini terletak di Shelterd Celtic di Atlantuj, ada pengkaji meyatakan terletak di Bahamas, dan teori paling popular Atlantis ni terletak di segitiga emas di kepulauanBorneo, yang merangkumi Indonesia, Malaysia dan Brunei.
    so sila baca entri pasal misteri kota atlantis part 1 dan part 2 yg sy kongsikan entri terdahulu :)

    BalasPadam
  4. Assalam...menarik info nie...disebabkan gempa arituu...kerak bumi jepun skrg berada diatas kerak yg len kn?...jepun akan naik kot lepas2 nie...

    ►Informasi : Kongsi Iklan SAYS.my Dapat Duit

    BalasPadam
  5. kota atlantis...masyarakat yg mempunyai peradaban paling tinggi dalam sejarah manusia..

    pernah suatu ketika,malaikat jibril turun ke kota tu..n berjumpa dgn seorang budak kecil..malaikat bertanya,'siapakah malaikat jibril',lalu budak tu menjawab,'seluruh isi kota ni mengetahui bahawa kamulah malaikat jibril,penyampai wahyu Allah SWT'...

    hukum cahaya,iaitu hukum tarsa,ada 5 prinsip...manusia sekarang hanya tahu satu je,iaitu cahaya bergerak lurus..tetapi penduduk atlantis ni telah maju..diorang dah tawu sampai hukum yg ke 3 kalau x silap saya...

    kisah mengenai mereka ade dalam Al-Quran..tapi saye x ingat kat mane..sape2 yg tawu,kongsi la kat sini ea..

    jom baca ni plak..

    jom baca

    BalasPadam
  6. @Mohamad Farhan Bin Shamsuri

    tahnx sbb mengingatkan sy kembali.sy pernah mendengar kisah ni ada disebutkan dlm al-quran, mmg masyarakat atlantis ni mempunyai peradabn paling tinggi dalam sejarah ketamadunan manusia.

    kisah masyarakat ni ada disebutkan tp tidak details. cuma sy xberapa ingat thats why sy xupdate mngenai ni . ustaz sy kat sekolah dulu pernah menceritakan pasal ni. cuma untuk mencari rujukan ttg kisah masyarakat ni spt disebutkan dlm al-quran dan riwayat yang sahih , sgt sukar.

    BalasPadam
  7. Peh.. best. Tapi magnitude 8.9 Tsunami di jepun dari permukaan dasar laut ari tu, blh ke memberi impak pada dasar laut di selatan spain yang beriban batu jauh dan kedalamannya. Macam jauh sgt je? Tak brape paham la?

    (^___^)

    BalasPadam
  8. @The Crow Empire

    actually ada ralat ckit bukan impak tsunami tu yang memberi kesan tetapi gempa bumi tu. aku lupa nak highlightkan. gempa bumi yang berlaku tu yang menyebabkan ketidakstabilan plat-plat tektoknik kat dasar laut. so permukaan dasar laut jadi tak stabil. even sampai sekarang ni berlaku pergerakan kat dasar laut cuma kita xmerasainya. thats why ombak boleh terhasil sbb ada pergerakan plat2 -plat bumi didasar laut, tu teorinya.
    hope ang boleh faham ape aku cuba explain ni.

    BalasPadam
  9. mengingatkan ku kembali..btw, tanx 4 sharing..

    BalasPadam
  10. entry yang berilmiah...thanks rr...ct baru dengar pasal kota atlantis ni sejak kelmarin...selepas terbaca entry dari seorang rakan blogger...dan pagi ini...ct terbaca dari blog rr...secara tak lansung ct dapat faham yang kota atlantis pernah menjadi kota yang masyur suatu masa dahulu

    BalasPadam
  11. fujio f. fujiko --> pelukis komik doreamon.

    adakah anda masih ingat kisah pengembaraan yg dilukis beliau berkenaan atlantis dan jepun? @_@

    p/s: kagum dgn kebijakan pelukis komik ni ;)

    BalasPadam
  12. sgt layan baca story kat sini~ hehe

    BalasPadam
  13. gempa menemukan kembali sejarah.. menarik2..tapi kita mesti belajar daripada sejarah.. =)

    BalasPadam
  14. wah!!!! hebatnye..xsangka lah boleh jumpa an..hhuhuhu

    BalasPadam
  15. blog ni sangat menarik
    salam singgah

    BalasPadam
  16. Fujio.f.fujiko dengan kreatif sekali pernah memasukkan kota atlantis kedalam karyanya yang terkenal diseluruh dunia,doraemon:penjelahan di kota hantu.siapa sangka cite yang dianggap hanya karya dongeng mempunyai begitu banyak fakta yang diselitkan tanpa kita sedari.

    BalasPadam
  17. Atlantik~ atlantik masih hidup berkurun lamanya, satu temadun yang mempunyai beberapa empayar mempunyai juga ekosistem yang teratas sekali. Atlantik kaya dengan pembangunan, pembinaan, kemajuan, kesenian dan kebudayaan ataupun ringkas kata dan sangat mudah faham "almighty plan". Ni lah leluhur kita segalanya yang ada sekarang adalah berasal dari atlantik ispirasi waris kaedah. Atlantik memang sudah ada terdahulu sebelum mesir dan cina, bernua atlantik yang dulu sesungguhnya, tenggelam dalam lautan satu hari satu malam lenyap.

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai