iklan baris

Tips Blogging : Kenapa Blog Perlu Di "PING"





 
Salam pembuka kata, untuk entri kali ni aku nak kongsikan dengan korang semua mengenai kepentingan Ping itu sendiri dan cara untuk ping blog korang.orait disini aku akan terangkan serba sedikit tentang ping, kepada otai2 mungkin dah tahu anggap sahaja entri ini adalah 1 perkongsian baru untuk mereka yang baru berjinak dengan dunia blogging. entri kali ni aku nak detailskan lagi mengenai 'PING'. dan aku pernah menyentuh mengenai topik 'PING' secara sepintas lalu disini.


yang masih blur ape sebenar  itu ping, orait   'PING'  blog actually  berfungsi  membantu  mengoptimumkan  dan meningkatkan ranking seo sesuatu blog didalam  carian enjin( search engine)  Dalam erti kata yang lebih mudah, ping ini akan memastikan entri baru diblog kita akan tersenarai(terindex) dalam enjin carian. kesemua entri blog yang baru diupdate akan di  'crawl' lebih pantas oleh robot dlm enjin carian dan meingkatkan lagi peluang untuk sesuatu entr korang berada di muka depan search engine. 

Secara tidak langsung memberi traffik berganda secara berterusan dan akhirnya meningkatkan ranking blog. hope korang faham dan jelas dengan maksud yang cuba disampaikan. orait.


sedikit pengalaman masa aku start blogging  dulu, aku pelik  dan agak musykil kenapa keyword yang aku gunakan untuk tajuk entri blog aku sukar dijumpai ketika try search di google mahupun enjin carian lain, walaupun keyword yang aku gunakan itu antara keyword panas dan top yang sering dicari reader dan visitor di search engine.

setelah aku perhatikan dan  melepakkan diri aku di forum wangcyber  akhirnya aku sangat pasti  sememangnya ping ini sangat mustahak bagi memastikan entri blog kita cepat terindex dan muncul di muka hadapan enjin carian.sekaligus mampu bersaing dengan berjuta2 keyword yang sama digunakan oleh blogger lain untuk entri mereka. itu yg aku nk highlightkan.

So macam mana nak ping entri tu ?  orait, actually ping entri  ni tersangat mudah dilaksanakan lebih mudah dari melakukan blogwalking. senang je  cuma isikan nama blog dan url blog atau entri korang, kemudian just klik ping.


dibawah ni aku senaraikan site ping yang boleh korang try. untuk site ping Malaysia dan Indonesia, semua langkah untuk pingkan blog telah diterangkan details disitu. so rasanya no need aku terang mengenai itu. ada yang perlu register akaun terlebih dahulu..  


Antarabangsa 
  1. pingomatic
  2. weblog.
  3. pinglerhot!!!
  4. pingoat. hot!!!


Malaysia  


 Indonesia

1. lintas berita hot!!!




p/s : segala tips yang diberikan adalah atas pengalaman  penulis sendri iaitu aku dan juga hasil dari perbincangan  di thread  wangcyber.  actually byk lagi tempat ping but ape yang aku senaraikan ni sering menjadi pilihan bloggers untuk mengpingkan blog mereka. kalau korang ada prtnyaan or soalan just tnya je je kat kotak komen  dibawah.

29 ulasan:

  1. red , info yang sangat menarik . teima kasih coz kongsi tips ni :)

    BalasPadam
  2. perghh,, ganaz ridz ni,, segan aku nak masuk sini dah,, tak lama lagi femes la dia,, asek keje bagi tips je.. :p

    Promote Fariqscorpio Friendspage

    BalasPadam
  3. As salam Ridz...wow bagus2.tak teringat plak facebook fan gengblogger...thanks sharing.nak tambah lagi tempat ping...

    http://kelantanbloggers.com/
    http://selangorbloggers.com/
    http://johoreanbloggers.com/
    http://www.petalingstreet.org/
    http://imcurtain.com/
    http://blogmalaysia.com/
    http://myebuzz.net/

    BalasPadam
  4. @Fariq la bro, xperlu ckp mcm tu bro, aku pun boasa je lagi kot. newbie jgak, belum otai pun wahahaha. mna aku tau aku aku share la tips

    BalasPadam
  5. kengkadang aku malas nak ping, terus terlupa gitu je.. erm penting gak ping ni ye..

    BalasPadam
  6. aku penah dapat trafik beratus2 dari lintas berita masa piala suzuki masih hot dulu.. aku buat entri pasal cara utk org malaysia dan indonesia berdamai.. ramai kot orang indonesia komen blog aku masa tu.. haha

    BalasPadam
  7. @Nordin ye memang betul bro, lintas berita tu tempat site pling sesuai untuk kita ping.klau kita nk trik trrffik pngunjung beratus2.

    entri sy ttg kepupusan haiwan pun dpt trik dkat 200 trffik dr lintas berita

    BalasPadam
  8. wow! byknya tempat ping!
    asal aku tau GB jek? wakakaka

    BalasPadam
  9. Ridz,banyaknye...tpi tk thu nk wak camne yg pelik2 tu...tk paham laa web die...wakaka

    BalasPadam
  10. Salam kenal,

    Terimakasih dengan maklumat. Tak tahu sanagt ping meping ni.lagi la sebab brok selalu lemau...

    BalasPadam
  11. @►AdamXis◄ thanx adam dgn tambahan info utk site ping ni nnti aku update bro :)

    BalasPadam
  12. terbaik lahh! ;) eh baru tau penting gak eh ping2 entry ni..ingatkan supaya org tau jek, rupenye senang nak terindex..wahh satu ilmu dah dapat arini..thanks bro :)

    BalasPadam
  13. nice tips!!~tq coz sharing-sharing




    jom singgah n follow2 belog saya lak..
    http://inibelogfyna.blogspot.com/

    BalasPadam
  14. salam..tuam rumah..cuba datang blog mr.hac..
    mr.hac yakin tuan rumah pasti tersenyum sebab mr.hac ada perisian yang boleh ping-kan blog kita kee 3000++ url dalam masa yg singkat..

    BalasPadam
  15. page rank seo packages backlink service backlinks software

    BalasPadam
  16. terima kasih sdra. menjawab soalan hati saya..:)-

    BalasPadam
  17. Kunjungi blog saya di
    www.fullmediafiredownload.blogspot.com

    BalasPadam
  18. Hoah..banyaknya info disini, leh cuba ni

    BalasPadam
  19. Baru ku tahu pentingnya ping ni, sebelum ni tak tau apa kepentingan "ping"..terima kasih admin

    BalasPadam
  20. terima kasih kerana bg list dna jeterangan pasal ping ni...mula2 terpikir untuk apa....tq

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai