iklan baris

Topik : Pentingkah Memasang Widget Kotak Jerit (ShoutBox) di Blog ?


Salam pembuka kata dan salam sejahtera kepada u all semua dan tidak lupa kepada silent readers blog RR :). first at all, aku nak bagitau kat korang semua aku da pasang balik kotak jerit cbox kat blog aku.Sebelum ni aku terpaksa buang seketika kotak jerit cbox aku sebab dihack, so rite now aku da pasang balik shoutbox kat blog aku dibahagian tab menu.

as we know, kotak jerit  ni antara widget wajib yang pasti ada disesebuah blog, dan aku pasti kesemua blogger baru a.k.a newbie pasti memasang widget ini. dan dengan adanya kotak jerit ni kita boleh meningglkan jejak pada sesebuah blog, bukan sekadar meningglkan jejak link blog dan mmpromosikan entri baru kita but at the same time memperkenalkan diri kita sebagai seorang blogger baru di arena blogging. dan yang pastinya menarik trffik visitors ke blog kita.

Persoalan yang aku ingin timbulkan Perlukah blogger memasang widget Shoutbox ni di blog? dan niat diri bukanlah ingin menjadikan topik ini sebagai 1  isu, just 1 topik yang boleh kita fikirkan bersama dan kongsikan bersama kerelevanan memasang shoutbox di blog :)

Dari perspektif dan personal opinion aku. bukanlah sesuatu yang wajib bagi blogger memasang widget ni di blog tapi kalau kita lihat dari 1 sisi yang lain pendapat aku yes , supposely  seorang blogger mengekalkan shoutbox yang pernah dipasang. dibawah ni aku senarai  reason kenapa seorang blogger tahap newbie seperti aku dan blogger lain patut mengekalkan widget ni. dibawah ni aku senaraikan 4 hujah aku kenapa widget shoutbox perlu dipasang dan dikekalan pada blog :)


hujah pertama aku,  aku terasa seperti 1 ketidak adilan untuk para blogger yang singgah blogwalking ke blog kita dan membaca entri tp tidak dapat meingglkan jejak untuk blog mereka.  sedangkan kita singgah blogwalking di blog mereka dan meninggalkan jejak di shoutbox mereka sambil mempromosikan entri terbaru kita. dan bg aku ini bukanlah win-win situation dan ini 1 yang tidak adil. yes sememangnya meninggalkan komen lebih baik dr meninggalkan jejak di kotak shoutbox, tp masalahnya kebanyakan blogger baru yang masih newbie mungkin tidak mengetahui teknik backlink berkesan dalam meninggalkan komen untuk menarik pelawat yang banyak ke blog. dan sememangnya untuk blogger pemula teknik blogwalking adalah kaedah berkesan untuk mereka dan blog mereka dikenali dan diketahui blogger lain.

hujah kedua aku,  Aku berani kerat jari  aku kesemua blogger yang baru brtapak dalam arena blogging ketika still newbie pasti memasang kotak shoutbox diblog mereka betul tak? persoalannya sekarang why bila sampai 1 tahap mereka ini membuang widget kotak shoutbox? adakah blogger ini merasakan dengan jumlah followers yang beribu2 di blog mereka, baru mereka sedar yang kotak widget yang pernah dipasang di blog hanya menyemakkan blog dan seperti 1 sampah yang memberatkan blog ?  kenapa tidak dari awal mereka berblogging mereka tidak terus membuang kotak widget ini.

hujah ketiga aku dengan adanya kotak shoutbox ini merupakan 1 medium yang sangat berkesan untuk kita mengenali dan dikenali oleh para blogger lain dan blogger baru di arena blogging. so the point is aku yakin most of us pasti   menggunakan platform widget shoutbox untuk kita dikenali oleh para blogger lain ketika  kita mula berblogging dan why bila sampai 1 tahap  mereka membuang kotak shoutbox ini? dan pada masa inilah mcm alasan diberi, why masa  mula2 berblogging ini tidak menjadi isu dan tiada pun alasan timbul bila shoutbox dipasang di blog mereka?. 

hujah keempat aku, dengan adanya widget  shoutbox mampu mewujudkan 1 interaksi yang lebih mesra antara para blogger dan para blogger akan saling keep intouch, persoalan yang perlu kita fikirkan bersama adakah dengan tidak memasang kotak widget kita boleh mendapat  jumlah komen yang sangat banyak di blog kita?  bagi aku kewujudan kotak komen di blog tidak mempengaruhi jumlah komen entri kita.
once bila entri dan info di blog kita berkualiti ditambah dengan style penulisan yang tersendiri, aku yakin most of our vistiors and readers yang bca entri2 kita pasti meninggalkan komen kalau entri kita benar2 bermanfaat dna menarik. dan yang penting kita pun mestilah rajin komen diblog orang lain untuk orang komen kembali. so no point kalau shoutbox dijadikan isu kita tidak mendapat jumlah komen yang banyak. kadang2 inilah isu yang dimainkan cetern blogger sbg alasan kenapa  kotak shoutbox tidak dipasang di blog mereka sbb nk dptkan komen yang byk.

akhir kata, entri ini bukanlah ditujukan pada mana2 blogger or hendak menjatuhkan hukum,  tp just sbg 1 topik yang boleh kita fikirkan kewajarannya dlm konteks seorang blogger. jika ada yg mungkin terasa  , diri ini memohon kemaafan. kesemua yg dinyatakn diatas hanya 1 pandangan peribadi penulis iaitu aku :)


p/s : kalau anda ada sebarang pndangn or pndapat share la kat kotak komen kat bawah ni, well nak tau jgak pndapat korang smua tentang ni :)

33 ulasan:

  1. hahaha kkdg pelbagai pendapat..
    ada yg benar ada yg kkdg kita sendiri tak tahu hehe.. but nak cakap header terbaru the nice lor hehe.

    BalasPadam
  2. aku sokong dgn pendapat ko ni. dan aku agak terkilan dgn blogger2 yg dh beribu follower dan diorang dah buang shoutbox...

    BalasPadam
  3. Assalam...wah,kotak ajaib.he3...jujurnya masa awal2 aktif dlu aku pernah pasang tapi tak sampai sehari jer pun...pastu buang balik...hu3.dari awal2 tak pasang...so malas nk pasang dah...

    BalasPadam
  4. bagi aku shoutbox hanyalah tempat utk beramas mesra.. kehkeh.. dan tu cara terbaik utk mengeratkan hubungan 2 hala selain dari chat di bcr tu..

    Aku belum Kawin Lagi La Der

    BalasPadam
  5. hye..
    saye setuju ng ur opinion..
    sbb melalui shoutbox jugak la kawan2 blogger saye sembang sambil ajar pape yang saye tak paham..
    mmg sgt penting utk saye..

    BalasPadam
  6. aku pernah buang kotak shoutbox dulu..pastu aku pasang balik sbb mmg ada orang kata ada blogger lain yg susah nak berhubung dgn aku..so, bleh kata yg ada kotak shout ni adalah friendly blogger, yg takde tu sebaliknye..kahkah..!!!

    Wakaka, Aku Tergelak Tengok Uji Bakat Mentor..!!

    BalasPadam
  7. sokong sangat2 sebab blh tgk blik oeg yg tinglkn link mreka =)

    BalasPadam
  8. Aah,kebanyakkan sume ade kotak ajaib ni..:)
    Bagus2 ridz, klu buat tuto camne nak pasg pn blh gak..ade je yg tanye camne nk pasag tpi tk thu camne nk explain kt dieorg..huhu

    BalasPadam
  9. penting ada shoutbox ni, selain untuk mengeratkan tali persaudaraan ia pun penting untuk promosi blog, tapi memang ada sesetengah blogger yg terkenal terus buang shoutbox bila dah famous, tapi ada juga yang tak letak shoutbox sbb nak orang tinggalkan pesanan dalam ruangan komen sekali gus komen entri mereka, so terserah pada pandangan masing2 la..

    BalasPadam
  10. aku rasa penting beb kotak shoutbox nie walaupon kadang2 shoutbox ni mlmbtkn loading dan membuatkn blog kite ni kurang mesra seo..

    BalasPadam
  11. @Anip aku setuju dgn pendpat ang but kalau letak dibhgian pages shoutbox ni x effect pada loading blog n bab SEO plak, ape yg aku pasti kalau kita gunakan platform blogspt mmg xberapa mesra seo blog kita, dan lmbap terindex kat search engine, kena ubah meta tag bru lebih mesra
    seo.

    BalasPadam
  12. redz, hebat entry nih. tp pendapat aku,masih ada yang guna platform blogspot, tapi still boleh berjaya dalam SEO. Suarabawahtanah.com contohnya, berada dalam ranking yang baik dalam alexa..

    anchor text, breadcrumb,sitemap,navigation,alt title,pic semua tu ambil kira, dan bil link dalam homepage paling di titikberatkan google

    that's why kenapa blogger yg dah main SEO banyak yg remove s/mix,:D

    padinno.com

    BalasPadam
  13. bg eqa kotak chat box fungsi die utk tinggalkan jejak..dan berborak.. byangkan kalau kita nk tanya die ape2 bkn berkaitan en3 terbaru die..dan kita da pun komen kt en3 die tu.. cam leceh la.. contohnya nk tanya die sihat ke x?xkn nk tnya lam en3 die kan..cm xde kaitan..

    so shoutbox for me mcm wajib la..

    BalasPadam
  14. aried pernah baca artikel cakap bw dah tak relevan.sebabnya, ramai yg tipu.... so, kotak jerit ni mb jadi kurang sesuai dah sekarangn ni

    BalasPadam
  15. @aried

    mayb ada benar ape yang yang bro katakan tu :)

    BalasPadam
  16. mmg btl,dulu aku pasang pasang buang,pastu rmai owg tayer mn shoubox nk tglkn psnn..disebabkan ramai owg tayer,so aku terpaksa letakyer semula..mmg br terasa penting gak shoutbox ni...

    BalasPadam
  17. kalau blogger popular boleh la buang kotak jerit..
    setakat traffic sehari 2,3 ratus..tu pun kena bw baru dapat,jangan la rasa kotak jerit tak penting..

    BalasPadam
  18. penting shout box ni.. baru r tau sape yang datang singgah and leh r jejak balik dorang pastu.. =)

    BalasPadam
  19. erm.. setuju dgn pandangan Fariq.. beramas mesra katanya..!

    BalasPadam
  20. aku setuju!!! haha..tpi kotak jerit kadang2 menbantu blogger tu gak,..

    BalasPadam
  21. kot2 ada pesanan penting ke bleh tinglkn kt shoutbox keh3 =)

    BalasPadam
  22. @adamzico

    fariq tu sengal ubi ckit, ko jgn stuju dgn dia,, bhahaha. anyway kewujudan shoutbox ni ada relevannya
    jgak,

    BalasPadam
  23. btul RR< aku skong pdgn ko..kotak jerit ni sbnrnya pntig gak..nmpk meriah kit blog..dan pnting utk tggalkan jejak..

    BalasPadam
  24. yela sbnarnye tak adil gak..sbb blog yg hebat2 datang blog baru just tinggal jejak n promosi blog kat shoutbox...tp bila bloger baru datang dia takleh wat cam tu..tp kena comnt kat entry kira tak adil.....:(




    curi suar dalam

    BalasPadam
  25. yea.. for me penting!

    tyme tuh la nak chat n kenal other bloggers..

    btw.. keburukan pon bnyk! cik anon suka pergunakan benda tuh

    BalasPadam
  26. shoutbox penting.. sbb kdg2 ada nk tnya sesuatu kt tuan umah tp xbole sbb xde shoutbox.. lagi pun x kn semua yg kita nk tnya tu perlu tggal kt comment tuan umah, huh...

    latest en3: ~ glob ajaib ~

    BalasPadam
  27. header yg comel! camne wat?? nak jugak laaa..huhu!

    BalasPadam
  28. pendapat anda memang benar belaka...! :p

    BalasPadam
  29. oo..penting eh shoutbox ni..sy newbie juga tp x da minat nk letak benda alah ni..x tahu kenapa..sy suka jejak org semula melalui komen yg ditinggalkan..

    BalasPadam
  30. pendapat aq, blog yang dah cukup bagus tak payah letak shoutbox, tapi kalo newbie mcm aq, mmg kena letak utk tambah netwaork

    BalasPadam
  31. nice one bro..
    aku setuju..
    memang penting widget shoutbox ni..
    kalau aku terjumpa dengan sapa2 yg singgah ke blog aku, lepak kat shoutbox aku, pastu bila aku singgah balik tengok2 blog dia takde shoutbox, memang rasa ralat giler..

    BalasPadam
  32. Informasi artikelnya bagus bangat..visit my blog from borneo..Belajar aplikasi praktis & Mudah

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai