iklan baris

10 ISTANA DIDUNIA INI YANG DIBINA ATAS LAMBANG CINTA

entri harini  sangat menarik untuk saya kongsikan.searching punya searching, terjumpalah 1 info yang sangat menarik kat website mat salleh yang sy google. jenuh nak translate dan taip dalam bahasa Melayu sebab nak kena susun ayat, tapi demi pembaca setia blog ni, saya kongsikan dengan anda entri ini, 10 istana yang dibina atas lambang cinta. sebenarnya ada 11 tapi satu tu mcm xberkaitan dan saya rasa  tidak layak digolongkan dalam senarai ni, so sy hanya kongsikan 10 sahaja. jom baca apa 10 istana or binaan indah yang dibina atas lambang cinta :)


1.Boldt Castle on Heart Island, New York



Istana ini dibina oleh George Boldt sebagai lambang cintanya kepada isterinya, Louise.Pada hari Valentine 1905 George Boldt memberi isterinya lima hektar tanah dan membina Istana Boldt di sebuah pulau. Setahun sebelum Boldt Castle selesai dibina, isterinya Louise ,41 tahun meninggal dunia.Kerana sedih, George Boldt menghentikan pembinaan istana itu dan tidak pernah kembali ke pulau tersebut.


2. Taj-Mahal di Agra, India

Inilah istana yang paling terkenal diseluruh dunia yang dibina  sebagai lambang cinta. Istana ini telah dibina oleh Shah Jahan untuk isterinya Mumtaz Mahal. Setelah isterinya meninggal dunia beliau terlalu merasa kehilangan isterinya.Akhirnya Shah Jahan telah membina Taj Mahal seperti yang kita lihat pada hari ini.Inilah monumen yang paling indah dan paling megah yang didirikan manusia sebagai lambang cinta yang suci.


3. Swallow’s Nest Castle: “Castle of Love” di Krimea, Ukraine



Pada mulanya istana ini diberi nama Castle of Love dan telah dibina pada tahun 1912. Namun masih belum diketahui siapa yang membina istana ini. Tapi dari pelbagai cerita penduduk tempatan,  tapak asal istana ini adalah bekas tapak bangunan pondok kayu dan akhirnya dibina istana seperti sekarang ini. Kawasan istana ini sering menjadi tempat pasangan bercinta menghabiskan masa.


4. Dobroyd Castle di Todmorden, England

Istana ini dibina oleh John Fileden anak seorang hartawan untuk kekasihnya, Ruth Stanfied, seorang gadis tempatan. Kisahnya bermula apabila, Johnjatuh cinta pada gadis tersebut dn telah melamarnya. Namun si gadis hanya bersedia berkahwin dengan John jika John berjanji dan bersedia membina sebuah istana diatas bukit.Di dalam  bangunan ini banyak terukir simbol nama mereka Yohannes and Ruth, JFR sebagai saksi cint mereka.

5. Kellie’s Castle di Batu Gajah, Malaysia

Kellie’s Castle termasuk bangunan yang tertua di malaysia. Istana ini dibina oleh William Kellie untuk isterinya Agnes Smith. Pembinaanya
dimulakan pada tahun 1915 dengan menggabungkan tiga gaya senibina iaitu Yunani-Romawi, Moor, dan India.

6. Mystery Castle di Phoenix, Arizona


Mystery Castle adalah sebuah istana yang dibina oleh Boyce Gulley untuk isteri dan anak perempuannya. Kisahnya cukup menyedihkan. Boyce Gulley  telah menghidapi  TBC(batuk kering) dan akhirnya beliau telah keluar meninggalkan isteri dan anak perempuannya kerana tidak ingin mereka tahu rahsia penyakitnya dan melihatnya mati .Dengan duit simpanannya yang ada , beliau  telah membeli sebidang tanah dikaki gunung Beliau kemudian menghabiskan masa 16 tahun untuk membina sebuah istana untuk isteri dan anaknya dengan kudratnya sementara menunggu detik kematiannya

7. Coral Castle di Homestead, Florida

Pada awal tahun 1920-an, seorang lelaki bernama Ed Leedskalnin ditinggalkan oleh tunangannya sehari sebelum pernikahan mereka.  akhirnya untuk mengenang masa-masa indah dan cintanya kepada kekasihnya, beliau membina sebuah istana dengan menggunakan batu karang. Leedskalnin bekerja selama 28 tahun dan hanya melakukan di pada malam hari. Dia menyusun batu karang tersebut menjadi sebuah istana dan kerana itulah istana ni diberi nama Coral Castle (Istana Batu Karang).

8. Winchester Mystery House di San Jose, California

Sarah Winchester, janda raja William pemerintah Winchester, percaya bahawa hidupnya terancam dan berada dalam bahaya kerana dihantui oleh hantu dari orang-orang yang dibunuh oleh Pemerintah Winchester.Kerana perasaan takut  beliau telah membina sebuah rumah untuk melindunginya dan juga suaminya agar hidup aman dan hidup selama-lamanya tanpa gangguan roh-roh tersebut.

9. Prasat Phimai di Phimai Hin, Thailand

Legenda dari Pajitt dan Orapima bermula apabila seorang Raja ingin anaknya mencari seorang isteri.Akhirnya si pangeran yang bernama Pangeran Pajitt pergi mencari calon isterinya ke kawasan pedalaman desa selama berbulan-bulan sehingga dia terlihat seorang wanita hamil yang berjaya memikat hatinya.Kerana tidak boleh menikah dengan wanita tersebut kerana berstatus janda(adat orang thai dahulu) maka dia pun ingin bernikah dengan anak dalam kandungan perempuan itu.
Dipendekkan cerita anak tersebut lahir dan diberi nama Orapima. Ketika Orapima, berusia 16 mereka pun saling jatuh cinta tetapi ayahnya  tidak setuju dengan pernikahan mereka.Orapima dan Pajitt melarikan diri ke hutan dan didalam hutan itu, Pangeran Pajitt telah dibunuh oleh seseorang yang inginkan Orapima. Orapima telah membina sebuah tempat suci, Prasat Hin Phimai. Prasat Hin Phimai dibangun, dicat, dan dipahat pada bahagian dalamnya dengan babak kehidupannya ketika bersama dengan Pajitt.



p/s: yang no. 10 nnti sy update, tgh taip yang ke-10 internet breakdown plak,  yang no 10 ialah candi prambanan. xsempat nak saved time taip td. nak search blik lupa nak bookmark webiste mat salleh yang sy dapat info ni.  nk tnya pendapat korg no 8 tu layak ke digolongkan ?

11 ulasan:

  1. menariknya..thanks for d info..mm nanti nak buat jugak la istana tuk my becoming wife..

    BalasPadam
  2. segagah mana seorang lelaki..dia akan tewas dgn cinta sorg perempuan

    BalasPadam
  3. perghh teruja gila .
    cinta boleh buat apa sja .
    aishh

    BalasPadam
  4. RESPECT LU BRADER !

    BalasPadam
  5. Salam...Kenapa gambar2 istana dah tak boleh tengok....nak tengok...

    BalasPadam
  6. sy xleh tgok gmbr nie..nape ek??dh berkali2 refresh..nk kata coverage xde,ok je..

    BalasPadam
  7. mana gambar istana??? =_= tak nampak pun

    BalasPadam
  8. mana gambarnyer??? =_= tak nampak pun

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai