iklan baris

Zina Muhsan : Bagaimana hukuman rejam dilaksanakan ?

Bagaimana hukuman rejam dilaksanakan ke atas penzina yang sudah berkahwin ?

Sabda Rasulullah saw,

الشيخ والشيخة اذا زنيا فارجموهما البتة

Maksudnya : Lelaki tua dan perempuan tua yang berzina, maka rejamlah kedua-duanya sebagai balasan daripada hukuman Allah SWT.

Sekali lagi saya mohon supaya pembaca dapat membacanya dengan tenang dan tenteram. Sebarang pembacaan yang sekerat-sekerat, sambil lalu atau sambil lewa adalah tidak dibenarkan sama sekali!
Adalah dinasihatkan juga kepada mereka yang belum membaca artikel saya mengenai jenayah zina sebelum ini, sila berbuat demikian. Tanpa membaca artikel-artikel sebelumnya kemudian terus membaca artikel ini dibimbangi akan menimbulkan sikap buruk sangka terhadap undang-undang Allah SWT.


Tidak ada apa yang saya harapkan di sebalik artikel ini melainkan keredhaan daripada-NYA. Selamat membaca !

1. Kedudukan Pesalah Semasa Di Rejam

Semua imam empat Mazhab bersetuju bahawa jika pesalah yang menjalani hukuman rejam itu lelaki, dia dikehendaki menjalaninya dalam keadaan berdiri, tanpa diikat dengan sesuatu, tidak juga dipegang dan tidak digali lubang untuknya sama ada kesalahannya di sabit melalui keterangan para saksi atau pun melalui pengakuannya sendiri.

Jika pesalah yang sabit kesalahan melakukan zina melalui pengakuannya, melarikan diri ketika hukuman rejam dijalankan, perlaksanaan hukuman rejam hendaklah dihentikan segera kerana tindakan melarikan diri itu dikira sebagai dia sudah menarik balik pengakuannya.

[Image: rejam3.jpg]

Tetapi jika pesalah yang sabit kesalahan zina melalui keterangan empat orang saksi, melarikan diri, maka hukuman rejam tidak boleh dihentikan, malah dia wajib diikuti kemana sahaja dia lari dan terus direjam sehingga mati.

Jika pesalah itu seorang perempuan, menurut ulama Mazhab Shafie, adalah digalakkan mengadakan lubang untuknya jika kesnya itu sabit menerusi 4 orang saksi. Tetapi jika dia disabitkan kesalahan melalui pengakuan dirinya maka penggalian lubang adalah tidak digalakkan, kerana keadaan ini akan menyekatnya untuk lari sekiranya dia menarik balik pengakuan, sedangkan menarik balik pengakuan merupakan sebab yang menggugurkan hukuman rejam.

2. Alat Yang Digunakan

Pelaksanaan hukuman rejam hendaklah menggunakan batu-batu yang sebesar memenuhi tapak tangan. Justeru, tidak boleh menggunakan anak-anak batu yang ringan kerana ia boleh menyebabkan masa azab yang dialami oleh si pesalah amat panjang. Begitu juga tidak boleh digunakan ketulan-ketulan batu yang besar sehingga membunuhnya dengan cepat, kerana cara itu akan menghilangkan hikmah pembalasan yang diharap-harapkan.

3. Tempat Perlaksanaan

Hukuman rejam tidak boleh dilakukan di Masjid kerana pekikan suara pesalah, dan percikan darah yang terpancar boleh mencemarkan kesucian masjid. Oleh itu hukuman rejam hendaklah dijalankan ditempat yang luas dan jauh dari kawasan penempatan umum supaya rejaman yang dilakuan itu tidak mengenai orang lain selain pesalah yang berkenaan boleh disaksikan oleh orang ramai sebagai pengajaran.

4. Mayat Pesalah

Apabila pesalah itu sudah mati, maka mayatnya hendakah diserahkan oleh pemerintah kepada ahli warisnya. Mereka bertanggungjawab melakukan perkara-perkara seperti memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan dan mengkebumikannya.


Kemuliaan mayat yang direjam...

Biarpun mereka dihukum mati, namun di sisi Allah mereka adalah sebaik-baik manusia kerana rela mengorbankan diri dalam mematuhi perintah Allah SWT. Di zaman Rasulullah saw ketika baginda melaksanakan hukuman rejam ke atas Salma Al-Ghamidiah , darah dari badan Salma terpercik lalu mengenai baju Khalid Al-Walid, menyebabkan Khalid marah dan mencacinya. Mendengar cacian Khalid, Rasulullah saw bersabda,

“Jangan terlalu menghinanya kerana ia sedang menjalani hukuman Allah ”

Di sampuk oleh Saidina Omar Al-Khattab,

“Ya Rasulullah ! adakah tuan hamba akan menyembahyangkan jenazahnya ?”
Rasulullah saw menjawab,

“Jika aku bandingkan kebajikannya dengan tujuh puluh perempuan (beriman) di Madinah ini, maka luas lagi (amal) kebajikannya. Tidakkah kamu mengetahui sebaik-baik manusia di sisi Allah ialah orang yang sanggup mengorbankan dirinya kepada Allah ”

Dengan penjelasan Rasulullah saw itu, nyatalah hukuman Allah jika dijalankan bererti keampunan ke atas penjenayah itu terjamin dan itulah sebaik-baik yang kita kehendaki.

Wallahualam.

Nota kuliah Masjid Ampangan,

Rujukan,

1. Undang-Undang Jenayah Islam – Dr. Mat Saat Abd Rahman
2. Jenayah Dalam Islam – Dr. Mahfodz Mohammad

1 ulasan:

  1. saya sebagai hamba ciptaan allah yang esa bersyukur dengan pengetahuan yang saya dapat dengan menggunakan anugerah pancaindra melihat apa yang dipaparkan dalam artikel ini...Teruskan menyampaikan pengajaran sebagai tauladan hidup yang berilmu

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai