iklan baris

Makanan Yang Baik Untuk Kesihatan Mata





Salam hormat buat semua pembaca blog redzuan-ridz  . Sudah pasti kita sering mendengar bahawa pengambilan  karot bagus untuk kesihatan mata. Pernyataan ini benar adanya. Pemilihan makanan sebenarnya sangat mempengaruhi tahap kesihatan mata. Kajian telah membuktikan bahawa nutrisi berperanan penting dalam menjaga kesihatan mata dan mencegah penyakit mata yang berkaitan dengan usia seperti Age-Related Macular Degeneration (ARMD), katarak, Glaucoma and Diabetic Retinopathy.

Satu kajian yang dilakukan National Eye Institute (NEI) menunjukkan kalau vitamin dan nutrisi tertentu merupakan kunci utama pencegahan penyakit mata. Nutrisi dan vitamin tertentu tersebut boleh mencegah penyakit utama mata yang berkaitan dengan usia hingga 39%.

Salah satu kandungan dalam makanan yang berperanan dalam menjaga kesihatan mata adalah lutein. Lutein merupakan antioksidan karotenoid yang banyak ditemukan pada buah-buahan dan sayuran. Lutein ini juga merupakan pigmen yang memberikan warna kuning dan oren pada sayuran.

Antioksidan ini dipercaya sangat penting untuk menjaga kesihatan mata kerana boleh melindungi dari katarak dan degenerasi macular. Hal ini biasanya terjadi di bahagian macula retina. Macula merupakan bahagian retina yang bertanggungjawab dalam hal penglihatan sentral (central vision). Central vision ini hilang pada mereka yang mengalami degenerasi macula. Beberapa kajian juga telah menunjukkan adanya hubungan antara pengambilan lutein dengan pengurangan risiko mengalami degerasi macular dan katarak.

Untuk menghindari gangguan mata, korang boleh bermula dengan mengatur pilihan makanan korang. Berikut beberapa makanan yang baik untuk mata kesihatan mata:


Alpukat

Alpukat (Avocado dlm bahasa Inggeris) merupakan salah satu dari makanan yang padat nutrisi. Kerana itu, tidak hairanlah kalau makanan ini baik untuk mata. Alpukat mengandungi lebih banyak lutein dibandingkan dengan buah-buahan lain. Zat ini sangat penting untuk mencegah degenerasi macular dan katarak. Selain itu, buah ini juga merupakan sumber yang kaya akan nutrisi yang penting untuk mata seperti vitamin A, vitamin C, vitamin B6, dan vitamin E.



Karot (Lobak Merah)

Karot atau lobak merah sudah lama dikenalpasti sebagai makanan yang baik untuk mata. Ini kerana karot adalah makanan yang kaya dengan beta karotin. Beta karotin akan diubah oleh tubuh menjadi vitamin A. Tentunya korang sudah tahu kalau vitamin satu ini, berperanan penting dalam proses bioelektrik di mata. Selain itu, juga boleh membantu tubuh melepaskan bahan radikal bebas.



Brokoli

Brokoli kaya dengan vitamin C, kalsium, lutein, zeaxanthin, dan sulforaphane.




Telur

Telur kaya akan nutrisi mata seperti vitamin A, zinc, lutein, lecithin, B12, vitamin D, dan cysteine.


Bayam

Bayam merupakan sumber lain yang kaya vitamin A. Bayam juga mengandung nutrisi yang baik untuk mata seperti lutein dan zeaxathin.


Kobis

Sama seperti bayam, kobis juga kaya akan vitamin A, lutein, dan zeaxathin.



Tomato


Tomato kaya dengan vitamin C dan lycopene, dua nutrisi yang sangat penting untuk mata.


Biji bunga matahari

Biji bunga matahari mengandungi selenium, nutrisi yang boleh mencegah katarak dan juga menjaga kesihatan mata secara umum.


Bawang putih

Bawang putih mengandung selenium dan nutrisi yang baik untuk mata seperti vitamin C dan quercetin.



Salmon

Salmon kaya akan omega-3 yang sangat penting untuk menjaga kesihatan mata secara umum. Salmon juga mengandungi asid folik, vitamin D, vitamin B6, vitamin B12, dan vitamin A.

4 ulasan:

  1. byk jugak ye makanan baik untuk kesihatan. yg wan taw lobak je.hehe

    BalasPadam
  2. ooo.. baru tau . ingatkan carrot je . hehe .nice sharing .

    BalasPadam
  3. tqs for sharing..mmg ramai yg abaikan kesihatan mata..teruskan usaha ;)

    BalasPadam
  4. tq for sharing..keep up the good work :)

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai