iklan baris

Al-Kindi : Ahli Falsafah , Ahli Falak Tersohor



Tokoh Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq Al-Kindi atau juga dikenali sebagai Al-Kindi dilahirkan di Kufa iaitu sebuah pusat pengajian dunia pada zaman itu. Bapanya adalah gabenor Kufa. Al-Kindi merupakan keturunan suku kaum Kinda yang telah berhijrah dari Yemen. Puak ini telah menyatukan sebilangan suku-suku dan memperoleh kedudukan yang berkuasa pada abad Kelima dan Keenam, tetapi mereka telah kehilangan kuasa pada pertengahan abad Keenam.

Pendidikan Al-Kindi bermula di Kufa, kemudiannya di Basrah, dan akhirnya di Baghdad. Beliau sangat terkenal kerana penulisan seni khatnya yang cantik dan beliau pernah bekerja sebagai jurutulis kepada al Mutawakkil. Al-Kindi merupakan seorang pakar dari pelbagai bidang yang berbeza. Beliau merupakan pakar dalam muzik, falsafah, astronomi, perubatan, geografi, dan matematik. Sepanjang hayat beliau,beliau telah dianggap sebagai ahli falsafah Muslim dan paling agung, tapi akhirnya namanya ditelengami oleh nama nama hebat seperti Al-Farabi dan Ibn Sina. Al-Kindi adalah dianggap sebagai ahli falsafah Arab keturunan paling agung, walaupun beliau hanya dirujuk sebagai "Ahli Falsafah Arab".

Pendekatannya dalam bidang falsafah bukanlah hasil pemikiran yang asal, tetapi merangkumi penulisan Aristote dan Plato. Walaubagaimanapun hasil kerjanya amat penting kerana beliau memperkenalkan dan menyebarkan falsafah Yunani dikalangan cendikiawan Islam. Kebanyakan karya yang diterjemahkan dan dijadikan rujukan oleh cendikiawan merupakan falsafah dan hasil Al-Kindi.Kesimpulannya, jika tidak kerana karya beliau, hasil ahli falsafah seperti Al Farabi, Ibn Sina, dan Al Ghazali mungkin tidak tercapai.



PENDAHULUAN

Beliau dikenali di Eropah dengan gelaran Al-Kindi.Beliau adalah seorang Gabenor Kufah dan dilahirkan pada tahun 194M.Pendidikan awal beliau adalah di Basrah dan kemudian beliau berhijrah ke Baghdad untuk meneruskan pengajian beliau.Al-Kindi telah dilantik menjadi pegawai perubatan dan guru diraja semasa pemerintahan Al-Ma’mun dan Al-Mu’tasim.

Walaupun Al-Kindi seorang pengamal perubatan,beliau juga telah memberi sumbangan besar dalam bidang farmasi.Salah satu sumbangan yang terpenting dalam bidang ini ialah karya beliau yangditerjemahkan dalam bahasa Latin berjudul De Medicinarum Compositarum Grabidus dus Investigandis Libellus.Al-Kindi telah menggunakan prinsip matematik dalam perkiraan dos ubat.

“Ingkarilah hawa nafsu anda dan patuhilah siapa saja,yang jelas anda tidak bakal mampu membebaskan diri dari paksaannya sepanjang anda belum mencegah diri dari berbagai hal yang menjadi kesenangan anda”(ms 139,pancaran pemikiran)petikan dari kata-kata Al-Kindi yang menjadikan panduan dalam kehidupannya.Beliau merupakan muslim pertama yang menekankan falsafah dan berminat mengenai muzik.
Beliau berpendapat bahawa falsafah itu suatu karya yang indah dan Al-Kindi juga dikatakan sebagai seorang sarjana yang memahami pelbagai bahasa kuno.Al-Kindi sangat menyukai muzik dan olahraga.Beliau telah menghasilkan karya Al-Mutanabbi dan dari karyanya tercatit akhlaknya.

Dalam perjalanan hidupnya ,beliau selalu berusaha mencapai kesempurnaan jiwanya serta mencipta sesuatu gambaran ”madinah al-fazhilah” yang sangat didambakan kewujudannya di mana manusia dapat hidup sejahtera dengan pelbagai sifat utama.


KELAHIRAN DAN BIOGRAFI AL-KINDI

Nama beliau ialah Abu Yusuf Ya’qub ibn Ishaq al-Kindi.Beliau telah dilahirkan pada abad ke 9 bersamaan 194 M di Kufah,Iraq.Ketika umur beliau 72,beliau telah meninggal dunia di Baghdad,Iraq..Bapa beliau merupakan seorang gabenor di Kufa. Beliau dikenali di Eropah dengan gelaran Al-Kindi.Pendidikan awal beliau adalah di Basrah dan kemudian beliau berhijrah ke Baghdad untuk meneruskan pengajian beliau.Al-Kindi telah dilantik menjadi pegawai perubatan dan guru diraja semasa pemerintahan Al-Ma’mun dan Al-Mu’tasim.

Al-Kindi juga tekun mendalami pelbagai ilmu yang diterjemahkannya dari bahasa yunani. Beliau juga diakui sebagai seorang pelopor peradaban dan ilmu pengetahuan.Buku–buku yang ditulisnya tidak kurang dari 256 judul yang merangkumi falsafah,muzik ,astronomi,dan ilmu kimia.Melalui buku-buku yang di dokumenkan itulah mengajar umat Islam pada zamannya mengenai nada dan bahagian-bahagian muzik sebelum orang Eropah mengetahui mengenai ilmu muzik. Beliau berpendapat bahawa falsafah itu suatu karya yang indah dan Al-Kindi juga dikatakan sebagai seorang sarjana yang memahami pelbagai bahasa kuno.Al-Kindi sangat menyukai muzik dan olahraga.Beliau telah menghasilkan karya Al-Mutanabbi dan dari karyanya tercatit akhlaknya.


Kebanyakkan hasil karya Al-Kindi telah hilang dan dipercayai dimusnahkan bersama bersama kota Baghdad akibat serangan Mongol Atiyeh(1996M) telah menyenaraikan karya-karya Al-Kindi dalam bidang perubatan.Salah satu dari buku beliau yang diterjemahkan ke bahasa latin berjudul The book of Optics telah mempengaruhi Roger Bacon dan saintis-saintis lain di Eropah.


SUMBANGAN AL-KINDI

Al-kindi juga merupakan seorang sejarawan Islam yang terulung yang menghasilkan falsafah melalui pemikiran di zaman yunani.Hasil karnyanya mempengaruhi pemikiran pembangunan di Eropah pada abad ke-13. Beliau merupakan karyawan Arab pertama yang telah menterjemah perkataan yunani kepada bahasa arab dan telah mengabungkan beberapa pandangan Plato dan Aristotle kepada system yang baru.

Seorang sejarawan dari Itali Gerolamo Cardano( 1501-1575) telah memartabatkan Al-Kindi sebagai seorang pemikir yang terulung pada usia yang muda kerana beliau telah menulis lebih dari 260 buah buku merangkumi bidang geomatik iaitu sebanyak 32 buah buku,perubatan dan sejarah masing-masing sebanyak 22 buah buku,hal yang berkaitan logik berjumlah 9 buah buku dan bidang fizik iaitu 12 buah.

Walaupun kebanyakan karya-karya beliau telah hilang,tetapi beberapa buah bukunya telah diselamatkan oleh Gerard of Cremona yang telah diterjemahkan dalam bahasa latin.Cuma beberapa karyanya telah dijumpai dalam tulisan arab.Malangnya sebanyak 24 karyanya telah hilang di perpustakaan Turki.Teori Aristotle, ringkasan Plato dan beberapa lagi karya asing telah diubahsuai oleh Al-Kindi.


SUMBANGAN DALAM BIDANG ASTRONOMI

Dalam bidang astronomi dan astrologi,Al- Kindi telah merujuk kepada pandangan Ptelomy mengenai system solar merangkumi perlbagai planet iaitu Marikh,zuhal,mustary,matahari,bulan dan lain-lain.Beliau mengatakan bahawa segala pergerakan planet-planet merupakan kuasa Allah.Beliau mempercayainya kerana beliau boleh membuktikan bahawa perbezaan cuaca kerana susunan planet-planet dan matahari yang telah ditetapkan pada paksi atau orbit planet-planet tersebut.

Al-Kindi mengatakan bahawa proses tersebut adalah disebabkan struktur bentuk planet memberi kesan terhadap kejadian dunia.Salah satu karyanya yang telah diterjemah melalui karya Aristotle iaitu beliau mengakui pergerakan planet adalah disebabkan geselan dari beberapa kawasan yang menghasilkan beberapa elemen bumi iaitu api,air,dan tanah.Elemen tersebut telah digabungkan untuk menghasilkan pelbagai bahan di dunia.


SUMBANGAN DALAM BIDANG PERUBATAN

Sebagai seorang doktor, Al-Kindi adalah ahli farmakologi pertama untuk menentukan dan menggunakan dos ubat yang betul untuk kebanyakan daripada dadah-dadah yang terdapat pada masa itu. Lebih dari 30 buah buku yang dikarang oleh Al-Kindi dalam bidang perubatan yang diperoleh dari idea Galen dan kebanyakannya ditulis berdasarkan pengalaman beliau sendiri dan beberapa orang Islam pada masa itu.
Karya yang paling penting beliau dalam bidang ini ialah mengenai aplikasi matematik dan kuantiti ubat-ubat dalam bidang farmasi.Sebagai contoh,beliau menghasilkan skala matematik untuk menyukat kuantiti dan kekuatan ubat atau dadah dalam sistem badan.Ia memudahkan doctor mengenal pasti penyakit dan menentukan ketahanan badan manusia.

Dalam karyanya yang berjudul Aqrabadhin(formula perubatan),Al-Kindi banyak menghasilkan banyak kandungan atau dos ubat-ubatan termasuk dadah yang diformulasikan dari haiwan dan sumber mineral.
Kitab Kimiya al Itr iaitu buku mengenai pengasilan minyak wangi melalui bahan-bahan kimia juga merupakan karya beliau yang menceritakan mengenai kandungan dan keperluan dadah(alcohol) dalam perubatan dan penghasilan bahan-bahan kimia.


SUMBANGAN AL-KINDI DALAM BIDANG KIMIA

Sebagai satu ahli kimia yang termaju, beliau adalah seorang penentang alkimia.beliau menunjukkan kesilapan mitos yang logam asas mudah boleh diubah menjadi logam berharga seperti emas atau argentum.Al-Kindi menyangkal alkimia yang telah dihasilkan oleh sejarawan yang lain.Beliau telah menghasilkan larutan alkohol sebagai sebatian asli yang menghasilkan tapisan asli alkohol dari tapisan air anggur(wain).

Al-Kindi telah menghasilkan pelbagai minyak wangi dan beliau dikatakan sebagai “BAPA” dalam industri minyak wangi.Beliau telah memperoleh hasil dari kajiannya mengenai minyak wangi melalui penyelidikan yang mengabungkan pelbagai tumbuhan dan pelbagai bahan untuk mengasilkan sesuatu produk.

Beliau mengembangkan hasil kerjanya dari minyak wangi kepada bahan-bahan kosmetik dan kecantikan.Dalam karyanya beliau telah menulis bahan-bahan untuk menghasilkan minyak wangi ialah minyak asli,pati wangi,dan air untuk mengantikan alkohol.Kapur barus juga telah dihasilkan oleh beliau yang juga merupakan penghasilan yang terawal di dunia.


SUMBANGAN AL-KINDI DALAM BIDANG MATEMATIK

Dalam matematik, beliau menulis beberapa buah buku yang ditujukan khas bagi sistem nombor, dan banyak menyumbang bagi asas hisab moden. Al-Kindi juga mempopularkan angka Hindu-Arabic di kalangan orang Arab.

Al-Kindi telah menghasilkan pengiraan untuk menyelesaikan masalah matematik termasuk arithmetik, geometri,garisan dan darab dengan angka,mengukur masa dan jarak,dan lain-lain.Beliau telah menulis empat jilid Ketab fi Isti’mal al-‘adad al-hindi yang diserap melalui sistem pengiraan di India di tengah timur dan barat.Manakala dalam bidang geometri,beliau menghasilkan teori garisan selari dan menyatakan geomerti boleh menghasilkan dua garis iaitu garisan yang tiada akhirnya dan mengikut garisan yang logik.


KESIMPULAN

Al-Kindi merupakan seorang sejarawan yang telah memberi sumbangan besar dalam pelbagai bidang.Beliau telah memartabatkan syiar Islam dan menaikkan taraf Islam dalam pelbagai bidang walaupun banyak bidang telah dikuasai oleh Sejarawan barat yang banyak menyalin karya-karya Orang Islam pada dasarnya.

Namun begitu,salah satu dari matlamat utama falsafahnya adalah untuk mengabung kesesuaian antara falsafah dan teologi alam di sebelah dan teologi spekulatif dan diwahyukan telah jatuh di tangan orang lain. Beliau menekankan, bagaimanapun, wahyu adalah sumber pengetahuan lebih hebat dalam sekurang-kurangnya sesetengah bidang, dan ia menjamin perkara-perkara mengenai kepercayaan yang akal pemikiran tidak boleh mendedahkannya.

Oleh itu,sebagai generasi sekarang seharusnya kita memanfaatkan hasil karya yang ditulis oleh Al-Kindi sebagai rujukan untuk memajukan umat Islam dalam pelbagai bidang.Seharunya kita sedar bahawa sejarawan Islam banyak memberi sumbangan bagi memajukan agama itu sendiri dan semua karya orang Islam telah diperoleh dari maha pencipta yang diwahyukan kepada umat Islam itu sendiri.


RUJUKAN :

seyyes hossein nasr,Science and civilization in Islam,dewan pustaka fajar,page 43
Ismail saad,Pengenalan tamadun islam dalam ilmu perubatan,dewan bahasa dan pustaka kuala lumpur,page36
Jundi,Dr,anwar,Pancaran pemikiran Islam,cetakan pertama,fajar
Brittania ensiklopedia,jilid2,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai