Merungkai Misteri Peradaban Kota Troy



Salam sejahtera dan salam pembuka kata and hope semua pembaca blog redzuan-ridz dalam keadaan sihat sentiasa.  Dah lama rasanya saya tak publish entri yang related dengan sejarah di blog ini.Atas permintaan dari sahabat blogger The Crow, yang inginkan saya publish entri berkaitan sejarah, saya luangkan sedikit masa.

Before this saya prnah membahaskan  mengenai Misteri Kewujudan Kota Atlatantis Part 1 dan Part 2, Peradaban Lumeria,  10 peradaban Kota Purba yang Masyur dan banyak lagi entri dan topik menarik berkaitan sejarah yang telah  saya kupas. Orait untuk entri kali ni saya akan kupas secara terperinci mengenai Misteri Peradaban Kota Troy. Entri kali ni sedikit panjang hope anda dapat meluangkan masa meneruskan pembacaan sehingga habis ye :)

saya yakin most of us pasti pernah mendengar nama Kota Troy kan?  tapi saya pasti majoriti kita menggangap kewujudan Troy ini hanyalah sekadar 1 mitos.  Hasil searching saya untuk topik ini belum ada seorang pun blogger dari Malaysia mengupas mengenai topik ini.

sedikit fakta mengenai Kota Troy, Troy merupakan sebuah kota kuno yang pernah disebutkan dalam karya puisi  Iliad ,iaitu epik terkenal karangan penyair Yunani kuno Homer. Kota dan peradaban ini pernah dianggap sebagai mitos dan khayalan semata-mata, sama seperti kisah-kisah tentang peradaban Atlantis dan  peradaban Lemuria yang dianggap satu mitos. Untuk pengetahuan anda kota Troy bukanlah hanya sebuah mitos semata kerana peradaban ini  pernah muncul  sebagai sebuah kota peradaban manusia yang terkenal lagi masyur

Teka teki mengenai misteri kewujudan Peradaban Troy akhirnya berjaya dipecahkan  oleh seorang cendekiawan  dari England, Charles McClaren pada tahun 1822, Beliau berpendapat bahwa Troy yang dimaksud Homer kemungkinan besar terletak di Turki.Beliau telah mengkaji hasil karya agung Homer iaitu epik Illiad dan beliau telah  menunjukkan sebuah kawasan tanah luas yang disebut Hisarlik dekat Dardanella,iaitu sebuah kawasan di laut sempit yang menghubungkan Laut hitam dan Laut Aegea sebagai lokasi peradaban Kota Troy.


 
inilah runtuhan peradaban Kota Troy




image runtuhan kota Troy dari pandangan udara



Setelah pembongkaran lokasi kota Troy tersebut,  seorang arkeologist dari Jerman,Heinrich Schiliemann,mula menjalankan proses ekskavasi ( penggalian) terhadap timbunan di Hisarlik pada tahun 1871. Hanya pada 1873 setelah 2 tahun melakukan kerja-kerja ekskavasi,Schliemann berhasil menemui sisa-sisa runtuhan sebuah kota yang sangat kuno yang ia dipercayai sebagai  sisa runtuhan peradaban Troy.

Beliau bersama krewnya telah berjaya  menemui harta karun berupa emas, perak,permata,berlian, zamrud yang seringkali disebutkan sebagai harta karun Priam iaitu  legenda Raja Troy seperti yang tercatat dalam epik karangan Homer, Iliad. Namun sayangnya,harta-harta karun tersebut telah dijarah habis dan diseludup keluar dari Turki ke Eropah.

Dan apa yang menggemparkan lagi dari hasil ekskavasi tersebut telah ditemui 9 Lapisan Kota Troy. dalam ertikata yang lebih mudah boleh aku terangkan, Kota Troy ini telah dibina diatas runtuhan peradaban yang lama, yang kesemuanya mempunyai 9 lapisan pembinaan. Pada tahun 1876,Schliemann telah kembali melakukan penggalian di kawasan Mycenae dekat Yunani.Beliau telah menemui apa yang dianggapnya sebagai makam Agamemnon, musuh bangsa Troy seperti yang tercatat dalam Epik Iliad.


Ilustrasi gambaran kota Troy yang dibina diatas runtuhan
9 lapisan kota  terdahulu 


Hanya pada tahun 1890-an,Wilhem Dorpfield menunjukkan bahawa timbunan di kawasan Hisarlik tersusun dari sembilan lapisan sisa-sisa kota,dari penemuan ini telah membawa 1 analisis bahawa peradaban Troy ini merupakan sebuah peradaban yang telah lama wujud, Dianggarkan lapisan pertama peradaban Kota Troy yang dibangunkan  ini mungkin sezaman dengan  era peradaban Kota Atlantis yang sehingga kini kekal misteri.

Lebih lanjutnya Wilhem mengatakan kemungkinan peradaban Troyini ini musnah kerana dihancurkan oleh gempa bumi dan banjir besar yang terjadi sebanyak sembilan kali. Bangsa Troy yang terselamat kembali membina peradaban abru  di atas runtuhan kota tersebut.

Namun Schliemann pula menganggap bahwa Troy yang dikatakan oleh Homer didalam epik Illiad kemungkinan adalah Troy II (2), iaitu lapisan runtuhan kota yang kedua dari semua 9 lapisan  kewujudan kota ini.

Sedangkan menurut pendapat Wilhem Troy yang dinyatakan dlm epik Illiad adalah Troy ke-VI(5). Masa Troy 5 menurut para pengkaji mungkin berasal dari zaman perunggu (sekitar 3000 SM-1900 SM),sedangkan sehingga ke hari ini belum ada penjelasan mengenai Peradaban Troy ke berapakah yang dimaksudkan Homer dalam karya agungnya  Iliad.

Namun yang pastinya, teka-teki suatu peradaban yang dulunya dianggap hanyalah sebuah mitos telah berhasil dipecahkan dan ditemui kebenaran tentang kewujudannya. Namun apa yang menggamit dalam fikiran ini ialah sebenarnya masih banyak lagi misteri tidak lagi dipecahkan mengenai peradaban Kota Troy, dari hasil pembacaan aku lagenda Raja Priam, time frame kewujudan, kebudayaan masyarakat Troy dan misteri mengenai kehancuran kota ini, Perang Trojan belum lagi dibongkarkan dengan 1 kajian dan analisis yang menyeluruh.

Berdasarkan rekod hasil kajian para arkeologist dan antropologist kemungkinan besar Troy ini sezaman dengan Peradaban Atlantis, dan ini menguatkan lagi  keyakinan diri ini bahawa Peradaban Atlantis yang dianggap mitos wujud seperti yang pernah digambarkan oleh Plato ttg kewujudan kota ini didalam sebuah karya penulisannya. dan jika benar Troy wujud sezaman dengan Atlantis maka teknologi bangsa Troy ini setanding dengan Peradaban Atlantis dimana Peradaban Atlantis yang wujud 10000 S.M dahulu teknologinya setanding dengan masyarakat zaman sekarang.


sumber : berbagai sumber yang sahih. history channel, hasil bacaan buku 'history of turkey empire' 

p/s :  gambar kota troy  akan diupdate lagi. entri berkaitan sejarah  akan datang saya akan kupas mengenai kebudayaan Hellinistik yang tersebar ketika era Alexander The Great.

28 ulasan:

  1. jarang ade entri ni, bagus bro, kalau boleh cari pix2 menarik lagi, pape pun nice, aku pun baru tau ni, sebelum ni tgk cite 'troy' je

    Terkini : Ular Albino Berkepala Dua

    BalasPadam
  2. rajinnye ridz,bagus2...thumbs up..:)
    letk byk2 picture lgi menarik..:)

    BalasPadam
  3. wah... tak sangka..bagus entry ni untuk yang buta sejarah...baru tahu

    BalasPadam
  4. suka entry cam gi-ni..cter troy ni bukan cter orlando bloom and brad pitt tu ke??

    BalasPadam
  5. Bro..mane shoutbox ko? heheh..

    er..ada satu lagi kota yang menarik..
    yang tenggelam tu..ape ke namanya..Hac lupa la..hohoho...

    ce ceghita..ce ceghita pasal kota tu.. :D

    BalasPadam
  6. @Mr.Hac kota yang tenggelam eh? kalau kota purba yang tenggelam, peradaban atalantis or ada 1 lg kota purba spt yg disebutkan dlm epik mahabrata tngglam.

    or ada 1 lg peradaban yang tenggelam kat dasar lautan Jepun. yng mna 1 eh

    BalasPadam
  7. Encik Ska memang suka mengkaji tentang sejarah kuno, terima kasih untuk entry ini ya.

    Dari dulu lagi Encik Ska kagum dengan mitos Homer ini. Ianya sangat menarik. Bagaimana mereka menggunakan kuda kayu untuk masuk ke dalam kota Troy. Wah, sangat menarik.

    Teruskanlah lagi menulis artikel yang sebegini.
    Insya-Allah Encik Ska akan membacanya lagi.
    Suka Encik Ska tengok anak muda kita tulis artikel yang sebegini.

    Salam,
    Encik Ska.

    BalasPadam
  8. bagus sgt2 artikel nie...
    harap2 saudara bleh kongsi lebih byk info2 berkaitan sejarah yg belum diketahui ramai...

    BalasPadam
  9. Rasa macam sangat suka nagan entry ni..
    saya mmg sgt suka bebenda cenggini..
    hopefully ada banyak lagi cerita macam ni yang saya leyh baca kat blog ni..simpan url kamu..follow and baca setiap entry pas ni..hehehehe..best!

    BalasPadam
  10. nice entry...soal sejarah peradaban dunia suatu yang sangat menarik untuk kita ketahui di mana selama ini kita menganggap kita sudah terlalu maju dari segi teknologi.

    BalasPadam
  11. @.::~♥ღcik angkuh yg chumelsღ♥~::. thanx ye coz appreciate dgn enri yg sy kongsikan. ad ajgak orang yang minat dan menghargai entri spt. insyallah after dis kalau ada request entri related ttg sjarah or politics , sy akan kongsikan knowledge dan info yg sy ada :)

    BalasPadam
  12. btul2 kaji ttg kota atlantis eik..yg tgelam kt dsr laut tu...

    BalasPadam
  13. Erk.. Mantaplah entry ni.. Sejarah yang perlu kita ambil tahu.. Teruskan lagi yek.. ;)

    BalasPadam
  14. turki mmg byk tinggalan sejaran peradaban zmn dulu2. teringin nk gi oneday

    BalasPadam
  15. wauuu besarnya kota troy....Belive it!..thanks for sharing new info redzuan :)

    BalasPadam
  16. salam...

    1st time dtg sini. ok jugak info mcm ni..

    BalasPadam
  17. penah tgk cite troy lakonan brad pitt nie. menanges kot tgk. aha

    BalasPadam
  18. rr..serius ct bertambah tertarik dengan cerita sejarah yang rr postkan....lagi-lagi pasal sesebuah kota yang ct tak pernah kenal pon...yang troy ni lagi lah ct tak pernah tahu..haha....

    tapi bro...ct respek rr sebab rr telah bagi satu info yang sangat berguna untuk pembaca seantero dunia

    BalasPadam
  19. 9 lapisan? Fuh... 1 lapisan pun nak membangun agaknya mengambil masa 1000 tahun. Satu lagi kota yang penuh misteri. Thanks bro. Apsal lah aku tak perasan entri ni. adeh..

    Ape pun penerangan bro paling mudah di fahami. kalau nak harap wiki dan reference nya. Mmg terkebil-kebil jgk nak faham. haha..

    (^____^)

    BalasPadam
  20. saya pun baru tahu. best cerita nsejarah ni kn

    BalasPadam
  21. bro...pasal achilles xde ke?..hehe

    BalasPadam
  22. salam saudara..mohon disharekan dalam blog saya..saya suka kajian saudara..

    BalasPadam
  23. Hi semua pada Redzuan - ridz.blogspot.com . Apa yang Anda pikirkan tentang resep ayam?rncontoh:rnApel brendi ayam , dibuat dengan bagian dada ayam , apel brendi , krim , bawang , dan mentega , bersama dengan jamur .rn    4 dada ayam bagianrn  rn    garam dan mericarn    8 ons irisan jamurrn    2 sendok teh minyak zaitunrn    2 sendok teh mentegarn    1 / 3 cangkir apel brendi, seperti Apple Jack atau Calvadosrn    4 hijau bawang, cincangrn    1 / 2 cangkir krim dijahit atau krim kentalrn    1 sendok teh daun thyme segar atau daun thyme 1 / 4 sendok teh keringrn  rnpersiapan :rnRatakan ayam; tempat bagian dada ayam antara potongan bungkus plastik dan lembut pon sampai menipis dan seragam dalam ukuran . Taburi dengan garam dan merica. Dalam sebuah wajan besar minyak berat , zaitun panas dan mentega di atas api sedang . Tambahkan dada ayam . Masak selama sekitar 5 menit , sampai kecoklatan , kemudian hidupkan . Tambahkan jamur dan masak selama sekitar 5 menit lagi . Tambahkan bawang hijau dan brendi apel dan masak satu menit lagi, sampai ayam matang dan jamur lunak. Tambahkan krim dan thyme ; didihkan sampai mengental . Cicipi dan tambahkan garam dan merica jika dibutuhkan .rnApakah Anda lagi ide ? [url=http://freerecipesforchicken.info/]recipes for chicken[/url]

    BalasPadam
  24. Daud Tak Berkilau18 November 2012 9:24 PTG

    Kalau I tak wrong, city Troy this salah one lokasi which suspected berada in the laut Marmara. Because di sana the turkish gelar the laut of marmara sebagai the laut of Troy. There are banyak findings dari old relics dan also barang-barang purba that mereka suspected sebagai tinggalan from bangsa troy. Good kerja and teruskan with fakta that kita never jangkakan.

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai