Kiamat Tersangat Hampir



Antara tanda-tanda kecil kiamat yang Nabi pernah sebutkan ribuan tahun lalu kini telah berlaku tanpa kita sedari...Usia dunia kini dipenghujung nyawa... Kembalilah bertaubat sebelum terlambat....

"Pada akhir zaman, akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka bumi. Ada yang bertanya kepada Rasulullah: Wahai Rasulullah, bila hal ini akan terjadi? Baginda menjawab: Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi penyanyi wanita." - HR. Ibnu Majah.

Gempa bumi, banjir besar, tanah runtuh sering kali kedengaran muktakhir ini yang akhirnya mengakibatkan perubahan besar kepada bentuk muka bumi. Tsunami contoh telah menenggelamkan beberapa daerah di Indonesia. Selain rusuhan dalam peperangan politik dan yang terbaru rusuhan antara Islam-Kristian diMesir, bencana juga telah mengakibatkan banyak rusuhan terutama dalam mendapatkan rawatan dan makanan. Tanah runtuh dapat dilihat di negara kita sendiri dan contoh terbesar adalah kejadian di Bukit Antarabangsa yang menguburkan 7 buah banglo dibawah timbusan tanah. Inilah salah satu tanda kecil kiamat yang sering kita kaitkan dengan bencana alam.



Tsunami                                           Runtuhan Bukit Antarabangsa

Selain itu, keluarnya asab tebal dari perut bumi juga merupakan salah satu tanda kecil kiamat yang banyak telah berlaku dan yang terkenal adalah berita gunung berapi Eyjafjallajokull di Iceland pada awal mac 2010 lalu yang melumpuhkan hampir seluruh Eropah ekoran sistem perhubungan jalan udara terputus selama beberapa minggu.



"Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang sewenangnya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim.

Kes buang bayi dinegara kita kini berada ditahap sangat membimbangkan. Ada bayi yang masih bernyawa dan separuh dari jumlah tersebut ditemui dalam keadaan tidak lagi bernyawa. Purata kes kehamilan luar nikah di setiap hospital-hospital kerajaan disebuah daerah kini adalah 3 orang setiap hari. Bayangkan jika jumlah ini didarabkan dengan jumlah hospital diseluruh Malaysia dan jumlah hari, angkanya pasti amat mengerikan. Ini yang berada dalam rekod dan tidak termasuk kes buang bayi. Nauzubillah... keadaan sebeginilah yang mungkin dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w dalam hadis Baginda.


Dari Zahdam bin Mudlorrib mendengar Imron bin Khushoin berkata, Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya sebaik-baik kamu adalah yang hidup pada masaku, kemudian orang-orang yang hidup selepas mereka, kemudian orang-orang yang hidup selepas mereka. "Imron berkata: Aku tidak mengerti; apakah Rasulullah s.a.w berkata tentang peristiwa selepas zamannya, 2 kali atau 3 kali(generasi)? " kemudian sabda Rasulullah s.a.w: " Sesudah mereka ada suatu kaum yang berhak menjadi saksi tapi apabila diminta kesaksiannya (tidak dijadikan sebagai saksi), mereka berkhianat dan tidak dapat dipercayai, mereka bernazar (berjanji) tetapi tidak menepatinya. Dan kalau sudah terjadi demikian muncullah orang-orang gemuk diantara mereka." - HR. Muslim. 

Seperkara yang banyak berlaku tanpa kita sedari, persoalan obesiti (gemuk berlebihan) kini hangat diperkatakan. Bahaya dan pelbagai kaedah untuk mengatasinya. Untuk menemui mereka yang obesiti lebih mudah dari mencari orang yang kurus. Mungkin ramai menyangka, ekonomi maju penyebab ramainya obesiti. Hakikat sebenarnya adalah salah satu tanda-tanda kiamat yang Nabi Muhammad s.a.w pernah sebutkan dahulu kala.


"Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan menfitnahmu." - Sahih Muslim.

"Sesungguhnya sebelum datangnya kiamat, akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar." - HR. Imam Ahmad.

"Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak antara pasar-pasar." - HR. Bukhari.

Kehidupan kita juga kini dikelilingi oleh terlalu banyak penipuan. Setiap hari ada saja berita mahkamah berkaitan kes penipuan. Berbohong sudah menjadi perkara biasa, menjadi saksi palsu hingga sanggup bersumpah untuk mempertahankan kesaksiannya yang palsu demi untuk kepentingan peribadi, Fitnah juga terlalu cepat tersebar. Waktu seharian yang diperuntukkan bagai tidak pernah cukup dan terlalu pantas berlalu hingga tidak terasa. Ini semua tanda kecil kiamat yang tidak juga kita sedari..

Sekarang juga kita boleh kata mudah untuk membeli belah. Pasar atau pasar raya sebelah rumah sahaja. Tidak perlu lagi berasak-asak ke pasar besar. Hal ini juga merupakan tanda kiamat yang Nabi s.a.w sebutkan. Kalau kita renung kembali, jika 20tahun lalu hanya ada 3 atau 4 saja pasar raya di Kuala Lumpur, tapi sekarang sampai tidak cukup jari kaki dan tangan hendak menghitungnya.





Dari Ali dan Abu Hurairah, "Apabila harta rampasan perang(milik umum) dikuasai segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakat menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya dan menderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada bapanya, suara suara tinggi dimasjid-masjid, yang menjadi pemimpin suatu kaum adalah orang yang hina (berkelakuan @ bersifat keji) diantara mereka dan orang yang menjadi ketua suatu suku (kabilah) adalah orang fasik antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak biasa diminum, sutera biasa dipakai (oleh lelaki), munculnya penyanyi wanita dan alat-alat muzik, orang yang dikalangan umat terkemudian akan mengutuk umat terdahulu, maka ketika itu hendaklah mereka menunggu kedatangan angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus maka jatuhlah biji secara berterusan." -HR. Tarmizi.

Berpandukan ilham dari Allah, Nabi s.a.w juga meramalkan tentang perubahan sikap dan tingkah laku manusia menjelangnya hari kiamat. Antara lain yang boleh dikutip adalah perubahan sikap suami yang lebih mentaati isteri, lelaki dihormati bukan kerana budi tapi kerana ditakuti kejahatannya. Semua ini telah berlaku sejak abad ke 21 lagi. Hal ini lebih jelas kalau dirujuk hadis Nabi seperti diatas.



1 ulasan:

  1. ye..dunia dah semakin ke penghujungnya..ayuhlah sama-sama kembali kepada Islam...insyaAllah selamat dunia dan akhirat..

    Waalid New Post : Wasiat Assyahid Abdullah Azzam

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai