( PAKEJ SUPER ADS ) KLIK SINI UNTUK BERIKLAN

Misteri Kehebatan Teknologi Zaman Purba

Salam sejahtera. dan salam pembuka kata buat semua pembaca setia blog redzuan-ridz. untuk entri kali ini saya ingin kongsikan dengan anda mengenai subjek sejarah. tetapi entri kali ini akan  membawa  anda mengenai teknologi zaman purba yang sebenarnya telah melangkaui zaman yakni menyamai teknologi zaman sekarang. dan jika tidak keterlaluan ada teknologi yang dibangunkan oleh masyarakat zaman purba jauh lebih hebat dan moden dari zaman sekarang

Ramai dari kita yang mambayangkan, manusia zaman kuno yang hidup ribuan atau jutaan tahun yang lalu adalah manusia zaman batu, tidak berpakaian dan tidak berteknologi. Jangan terperanjat, bahawa penemuan arkeologi oleh ahli-ahli sejarah adalah sebaliknya, iaitu teknologi mereka sanggatlah tinggi dan luar biasa dan boleh dikatakan setaraf dengan teknologi kita sekarang.

Bahkan ada yang menyatakan ianya lagi futuristik berbanding zaman sekarang. Mungkinkah disebabkan oleh faktor tertentu yang masih menjadi misteri, zaman purba yang serba canggih dan futuristik itu akhirnya lenyap sehingga dunia kembali menjadi mundur, tidak bertamadun dan jauh daripada perkembangan teknologi? Sehinggalah kira-kira 200 tahun lalu di mana manusia sudah berteknologi, maka barulah manusia meneroka kembali rahsia-rahsia sains.

Beberapa contoh penemuan ajaib yang boleh dianggap mengejutkan dunia sains hari ini ialah, antaranya pada tahun 1930, ahli arkeologi Austria, Dr Wilhem Konig yang menjalankan kerja mencarigali di daerah Khujut Rabula, dekat Baghdad; menemui suatu objek aneh tertanam di tapak itu. Objek itu terdiri daripada silinder tembaga, batang besi serta aspal yang disusun dalam sebuah bekas tanah liat seperti tempayan kecil setinggi 14 sentimeter (sm) dan berdiameter lapan sm. Penyelidikan lanjutan mendapati objek aneh itu ternyata berfungsi seperti bateri malah bateri kuno itu dianggarkan berusia 2,000 hingga 5,000 tahun lalu!

Penemuan menggemparkan itu secara tidak langsung mencabar sejarah berikutan bateri dikatakan pertama kali dicipta pada 1800 oleh Count Alessandro Volta. Maka penemuan itu membuktikan bateri cipta lebih awal lagi. Sepatutnya, Count Alessandro Volta tidak boleh diktiraf sebagi orang yang pertama mencipta bateri.

Penemuan itu juga secara tidak langsung menunjukkan masyarakat purba yang wujud 5,000 tahun lalu sudah menemui tenaga elektrik sekali gus 'menafikan' Michael Faraday sebagai individu pertama menemui induksi elektromagnetik dan hukum elektrolisis pada 1831. Jangan terperangat hasil dari Uji kaji mendapati bateri kuno itu mampu menghasilkan tenaga elektrik antara 1.5 volt hingga dua volt!!!

Di lokasi sama dengan penemuan bateri kuno di Baghdad, Iraq ; turut ditemui kanta optik purba yang dihasilkan kira-kira 2,200 tahun lalu. Kanta purba sebesar kira-kira dua ibu jari itu dijumpai dengan bahagian kacanya sedikit retak. Sebelum penemuan menggemparkan itu, kanta dikatakan pertama kali dihasilkan di Eropah pada abad ke-16. Bagaimanapun penemuan kanta kuno itu menunjukkan masyarakat purba sudah lama mengetahui kaedah menghasilkan kanta serta mengaplikasikannya dalam kehidupan.

berikut merupakan gambar bateri baghdad yang dihasilkan 2200 tahun dahulu
ketika ini merupakan zaman tamadun Mesopotamia jika dihitung dari usia bateri dan usia kewujudan tamadun yang saya sebutkan

Antara penemuan lain yang dianggap luar biasa ialah, Pada 1901, penyelam di perairan pulau Antikythera, Greece menemui artifak berusia lebih 2,000 tahun dari sebuah runtuhan dasar laut. Artifak menyerupai jam itu dikaji penyelidik, Derek J De Solla Price dan didapati ia berfungsi sebagai 'kalkulator' atau mesin pengira yang menghitung pergerakan bintang dan planet.

Tahukah anda, bahawa raktor nuklear juga telah wujud sejak zaman kuno lagi? Pada 1972, sebuah reaktor uranium yang sudah wujud sejak dua juta tahun lalu ditemui di Oklo di Republik Gabon, Afrika. Kajian reka bentuk dan struktur lombong purba itu mendapati ia dapat mengekang radioaktif daripada tersebar malah teknologi reaktor dan kaedah digunakan pada zaman purba itu jauh lebih canggih daripada kaedah reaktor nuklear digunakan pada zaman kini. Maka manusia terpaksa menkaji untuk mendapatkan rahsia sains mereka. Ini bermakan teori atom , yang diasas kan oleh albert Ensatain telah dipraktikkan sejak zaman kuno lagi. Persoalan timbul sama ada manusia pada dua juta tahun lalu sudah menguasai teknologi atom dan menggunakan sumber nuklear sama ada sebagai sumber tenaga untuk kegunaan harian atau peperangan.

Teknolgi jantung tiruan pula, manusia kuno juga adalah orang yang awal mencipta dan menggunakan jantung tiruan. Tahukah anda, di dada kiri mumia anak lelaki dalam sebuah piramid Mesir, penyelidik menemui jantung buatan. Sejarah ilmu perubatan pada masa kini memperlihatkan jantung buatan hanya dihasilkan beberapa puluh tahun lalu tetapi penemuan itu memungkinkan jantung buatan sudah dihasil dan dipasang pada 5,000 tahun lalu.

Manakala teknologi robot pula sebenarnya telah dipolopor sejak zaman pemerintahan Kaisar Mu (976 hingga 922 SM) di China, pencipta berbakat, Ma Daifeng menghasilkan aplikasi robotik yang dibina tetapi berasaskan mekanisme mekanikal. Robot yang dibina dapat bernyanyi dan menari seperti manusia, membawa peralatan kepada tuannya selain mempunyai organ tubuh seperti tulang, otot, sendi, kulit dan rambut. Antara ciptaan Ma Daifeng juga adalah alat merekod jarak perjalanan selain aplikasi untuk industri kilang yang mampu bekerja tanpa kawalan manusia.

Dari segi teknologi kenderaan pula, manusia kuno tidak kurang hebatnya dimana ukiran purba ditemui di sebuah kuil Kerajaan Mesir Purba di Abydos, Mesir menunjukkan gambar kenderaan yang wujud pada zaman ini walaupun ukiran itu dianggarkan dihasilkan lebih 3,000 tahun lalu. Jangan terperanjat bahawa gambar berkenaan yang jelas kelihatan adalah helikopter, kapal selam, bot dan pesawat. Pada 1898, di sebuah makam kuno berusia kira-kira 2,200 tahun di Saqquara, Mesir, replika pesawat yang formatnya mirip dengan pesawat terbang moden ditemui!!!

Jadi, apakah yang boleh kita boleh belajar dari penemuan teknologi kuno ini? Antaranya ialah keupayaan manusia zaman kuno, jika dikaji dan diterokai ilmunya memungkinkan manusia boleh mencanggihkan lagi teknologi masa kini. Disamping itu, manusia zaman sekarang terutama Amereka Syarikat dan Eropah, jangan terlalu angkuh kerana berjaya mencipta bermacam-macam terkologi yang berkemungkinan telah diketahui atau digunakan sejak zaman kuno lagi!!! Mungkinkah manusia dulu telah menggunakan komputer? Mungkin juga, Atau adakah teknologi- teknologi tersebuat hasil ciptaan manusia atau UFO atau bangsa-bangsa dari luar galaksi ?

sumber : diolah dan disunting ke bahasa Melayu dari forum kaukus.us dan website history channel

Kesimpulannya , apa yang boleh saya ( penulis blog redzuan-ridz) rumuskan  dari  penemuan kehebatan teknologi masyarakat zaman purba. sesungguhnya masyarakat zaman purba dahulu sesungguhnya telah mempunyai satu asas pengetahuan yang sangat tinggi dalam bidang penciptaan dan keupayaan dalam bidang teknologi.dan satu lagi jika tahap teknologi masyarakat zaman purba sehebat ini pasti mereka ada menghasilkan karya dan rekod-rekod bertulis mengenai penciptaan sains dan teknologi zaman mereka. dan ini sekaligus dapat merungkaikan misteri kehebatan teknologi masyarakat zaman purba yang sebelum ini majoriti kita menggangap mereka hidup nomad, hanya bercawat, primitif , dan tidak memiliki tahap keilmuan yang tinggi. . dan penemuan ini jelas membuktikan bahawa masyarakat zaman purba bukanlah bangsa primitif seperti yang digembar-gemburkan dalam silibus subjek sejarah di malaysia. Fakta sejarah yang dikemukakan dalam sukatan dalam subjek sejarah sesungguhnya mempunyai kelompangan dari segi fakta yang sebenarnya dan perlu di tambah dengan fakta yang lebih tepat terutama kehidupan zaman pra-sejarah.


p/s : gambar lain akan diupdate kemudian di entri yang akan datang ikuti sambungan entri berikutnya. banyak lagi penemuan-penemuan teknologi yang luar biasa yang melangkaui tahap fikir kita mengenai masyarakat purba dahulu yang akan saya kongsikan sekian . moga perkongsian ini bermanfaat untuk anda. kongsikan di facebook anda dengan share entri ini jika ianya menarik.
(PAKEJ STYLEZ ADS)klik sini untuk beriklan

5 ulasan:

  1. x de ape yg hendak dihairankan...zaman yg paling maju sekali adalah zaman nabi sulaiman yg mengatasi jauh teknologi zaman kita

    BalasPadam
  2. knape xde gmbr??

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai

komenlah dengan berhemah kerana komen anda mencerminkan peribadi dan perwatakan anda :)

komenla menggunakan nama anda atau nama samaran. komen tanpa nama tidak akan dipublish. sekian