iklan baris

TIPS : 7 CARA MENJANA IDEA UNTUK BLOGGING


Salam aspirasi buat pembaca setia dan tidak lupa kepada 'silent reader' di blog gue ni. huhuhu. orait sperti  tajuk kat atas tu, hari ni saya nk kongsikan tips paling berguna buat semua newbies dan para blogger yang tidak sedar tentang pentingnya idea. Saya pasti setiap blogger pasti pernah  'stuck' dan kekeringan idea.

Oleh  hal demikian idea itu sangat penting untuk berblogging dan kadangkala atas sebab kekeringan idea inilah ada blogger sanggup meng copy paste entri orang lain buta-buta.  Honestly saya  katakan apabila saya blogwalking dan membaca entri blog si polan

ada yang menghadapi masalah krisis kekeringan idea dan krisis identiti. Krisis identiti yang saya maksudkan tiada identiti or style tersendiri ketika berblogging. ingat idea yang berkualiti itu mencerminkan diri blogger dan seterusnya memastikan kualiti blog tersebut terjamin dengan entri yang sangat menarik :)  ini penting bagi memastikan "flow" tarffik pengunjung akan terus mengalir ke blog kita.   





Di bawah ini saya senaraikan 7Cara menjana idea yang paling mudah yang anda boleh praktikkan agar idea tidak lah putus. dan saya telah apply kesemua cara dibawah.


1. Mencatat Dari Kehidupan Seharian

Salah satu jenis kandungan blog yang suka dibaca oleh pengunjung ialah perkara-perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian seperti isu sosial, general knowledge, fakta, tips.
Jika anda kemana-mana bawalah buku kecil, jika anda melihat peristiwa mnarik anda
boleh catatkan. Jadi bila hendak blogging dan tiada idea, kita boleh rujuk pada apa yang ditulis dalam nota tersebut untuk dijadikan isi kandungan blog dan lebih bagusnya jika anda bawa kamera setiap masa, anda dapat merakamkan sekali peristiwa yg berlaku :)
.

2. Membaca Archives( Arkib) anda.

Archives ini penting untuk kita melihat kembali apa yang telah kita terbitkan di blog kita. Dengan membaca Archives, kita boleh mendapat idea untuk mengembangkan atau memperincikan apa yang telah kita tulis dalam artikel-artikel yang lalu.
Contohnya sayapernah   menulis tentang 8 cara untuk meningkatkan trafik blog, mungkin kita boleh detailskan salah satu dari 8 cara yang telah kita tulis itu. Teknik ini selalu diperkatakan oleh blogger-bl0gger terkenal untuk menjana idea untuk blog mereka.


3. Melawat Blog Lain

Melawat blog-blog lain yang ada kaitan dengan niche idea yang ingin anda cari juga membantu ketika anda sedang memerlukan idea. Anda boleh buat carian dengan enjin carian atau lawati link blog-blog yang telah anda kumpul di ruangan links atau dalam simpanan anda. Selalunya saya akan lawati dulu blog-blog yang lain sekiranya benar-benar tiada idea.


4. Direktori Artikel

Direktori artikel seperti Ezine Articles sememangnya mengandungi simpanan artikel yang sangat besar di mana anda boleh membaca dan dapat idea yang pelbagai di situ. Boleh juga anda guna teknik copywriting atau spinning untuk guna kembali artikel-artikel tersebut tetapi hati-hati, jangan salin semula bulat-bulat kerana ada author yang gemar menjejaki artikel mereka yang diplagiat. dan ingat  ambillah "inti" nya shj kemudian olahkan menggunakan style dan gaya penyampaian anda tersendiri bukan meng copy paste bulat-bulat. dan bagi saya meng copy paste atau plagiat  bulat-bulat adalah perbuatan yang paling mengejikan disisi seorang blogger.


5. Laman Social Bookmarking & Social Networking

Nampak simple tetapi bagi saya ianya memang membantu. Anda boleh jumpa pelbagai artikel dari pelbagai niche dari laman social bookmarking seperti BlogCatalog. Selain itu, banyak idea yang boleh anda dapat dari laman-laman social networking seperti Facebook dan Twitter. Ramai yang gemar membangkitkan isu-isu atau pautan ke laman-laman web menarik menerusi social networking jadi anda boleh dapat idea yang anda cari-cari di situ.


6. Membaca Komen di Blog

cara ni sebenarnya paling mudah untuk kita mendapatkan idea or ilham untuk entri kita. well saya rasa ramai yang terlepas pandang yang dari komen orang di entri kiat boleh menyumbang idea untuk new entri  kita.. saya bagi 1 contoh mudah kataka ada 1 entri anda mengenai 'ciri wanita kaki kikis' . so di entri tersebut ada readers  di kotak komen brtnya  mengenai ciri lelaki kaki kikis. So anda boleh kembangkan pertanyaan readers anda  ini untuk buat 1 entri mengenai ciri lelaki kaki kikis pula


7. Wujudkan Pelbagai Segmen dalam Blog

Cara ini sebenarnya dapat memastikan 'flow'  idea anda tidak putus.  kenapa saya katakan demikian. Bila anda wujudkan pelbagai segmen, bermakna terdapat byk subtopik yang anda boleh kembangkan dibawah segmen tersebut. sebagai contoh di blog saya sendri. saya mewujudlan segmen kereta,  so disini pelbagai tips dan subtopik mengenai kereta boleh sy kongsikan untuk entri saya dikala saya menghadapi masalah idea.


Hope entri ini dapatlah membantu kita semua supaya idea sentiasa dapat dijanakan dan sekaligus entri yang dihasilkan tidak tersasar dari apa yang kita ingin sampaikan . idea dan style dan gaya penyampaian  itu menunjukan kematangan kita dan mampu menarik lebih ramai lagi pembaca di blog kita dan bukanlah sekadar brceloteh  tanpa ada 'sense' dan soul serta mesej disebaliknya:) 


p/s klau korang rsa entri kali ni mmbantu beri kan sdikit pndangan ye :) penat aku menaip tau , huhuhu, kalau ada tambahan tips boleh la kongsikan bersama kat kotak komen bwah ni :)

32 ulasan:

  1. mantop...
    Sy pn org bru dlm dunia nih..
    mekaseh yer di ats info yg dkongsikn. ^_^

    BalasPadam
  2. trima kaseh ! dapat tambah lg ilmu dalam dunia maya nehh :D

    BalasPadam
  3. Assalam ridz, boleh amik tips ni...
    kadang2 aisya pun tk de idea gak...
    blurr,nk tulis ape kt entry...:)

    BalasPadam
  4. nice idea bro..
    thnx for sharing.. :)

    BalasPadam
  5. sangat-sangat membantu.. bagus idea ni.. tiada istilah untuk ketandusan idea sebenarnya sebab kita menggunakan media yang mempunyai sebaran maklumat yang tiada sempadannya.. janji rajin jela. jangan malas2 dan guna taktik kotor semata2..

    BalasPadam
  6. Assalam Ridz...wow hebat nie...suatu perkongsian yg bagus...(^^,)

    BalasPadam
  7. kalau takde idea, letak je youtube... hehehe..

    BalasPadam
  8. thanks 4 de info..info yang segmen tu mmg menarik!!

    BalasPadam
  9. Salam .
    Semuanya cara kat sini memang bernas . terbaik . terima kasih bro sudi share kan info :) . sharing is caring right ? :p

    BalasPadam
  10. hye..
    mekaseh ye share pasal ni..
    sgt berguna utk saye esp ari ni sbb btol2 x de idea skrg..

    BalasPadam
  11. kadang2 keadaan sekeliling pon boleh wat cte dalam blog. cume gaya penyampaian tu laa. jangan gaya ukm sudeeehhh. aspirasi.?=p

    BalasPadam
  12. tertarik dgn buat segmen..!!
    hehehe..
    cm nak buat gak..!!
    thankx yer bg idea..

    BalasPadam
  13. wahh... tips yg bagus... boleh start practice nih :)

    BalasPadam
  14. memang betol la tips tu.. sangat kena pada tempatnya.. =)

    BalasPadam
  15. bgus idea kamu ni.. part yg aried bljar ialah baca komen orang.. yup, mmg bagus idea ni.. aried rasa mllui komen ni kita dpat bnyak idea dari apa yang dah ditulis dalam post entri tersebut... kiranya komen ini cam idea tambahan dari rakan2 pmbaca...

    thx for this excelent ideas!

    BalasPadam
  16. wow..mmg berguna sangat² kpd aku yg tngh kekeringan idea wat mase skang ni..thx bro!

    BalasPadam
  17. kdg2 aq pun buntu nk buat entri apa.. kalo x de idea mmg x leh buat entri bro.. aq x suka tiru2 hasil karya orang

    BalasPadam
  18. terbaik terbaik .. tq for the tips

    BalasPadam
  19. Antri yg berguna. tq.
    Btw, dah follow blog ni.
    Harap ada tutorial yg lebih menarik lagi lepas ni :)

    BalasPadam
  20. Post yang bagus untuk para blogger yg masih bwu mcm sya.....

    BalasPadam
  21. tq admin.at least aku xla tersepit nak korek idea nak tulis blog aku. Slalunya memang akan tersangkut idea ditengah2 semangat nak tulis blog

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai