10 haiwan yang hampir pupus di dunia

Tiada ulasan:

10 binatang yang hampir pupus


1. Kelawar Tapal Kuda





Ada empat belas jenis kelewar di Britain yang sedang terancam. Kelewar tapal kuda yang lebih besar adalah salah satu yang paling menarik. Semasa ini ada 35 diakui lahir. Estimasi semasa ini berkisar antara 4.000 dan 6.600.
Binatang ini juga pupus akibat dari penggunaan insektisida (zat kimia beracun disembor pada tanaman untuk membunuh serangga berbahaya) . Ini telah merampas serangga yang menjadi sumber utama makanan binatang ini.


2. Harimau Siberia




harimau yang pupus


Sangat menarik dan mungkin ada kurang dari 200 ekor di alam bebas, mungkin semua dalam alam khusus. Diburu para pemburu haram kerana dapat memberi makan keluarganya selama satu tahun dari hasil hanya membunuh seekor harimau.


3. Penyu Tempayan





Penyu pernah intensif diburu untuk daging dan telur, namun lemak juga digunakan dalam industri kosmetik. Banyak dari inatang ini mati setiap tahun tertangkap dalam jaring ikan dari crabfishers. Di Turki, hotel telah dibina tepat di atas tempat pembiakan


4. Helang Ekor Ikan Putih






Sebelum manusia membuat kajian dengan penggunaan feromon, burung buas spektakuler jauh lebih banyak daripada sekarang ini. Binatang ini juga telah diburu oleh para gembala dan gamekeepers yang menganggap binatang ini sebagai ancaman. Intens dengan tindakan konservasi, populasi di Eropah Timur pulih, rancangan pemulihan bertujuan untuk mendapat beberapa daerah peternakan tradisional di Eropah.

5. Bebek Mandarin



Jenis binatang ini dapat dilihat Britain , namun kawasan asal di Asia Timur, di Rusia, Cina, Korea . Kepupusan burung cantik ini disebabkan terutama penebangan balak, pemburu dan pemburu liar. Dikenali pemangsanya termasuk cerpelai, rakun anjing, berang-berang, polecats, helang, burung hantu dan ular rumput.



6. Monyet Ekor Singa





Binatang ini hidup di beberapa daerah di Karnataka, Kerala dan Tamil Nadu. Semasa ini,hutan tropika yang merupakan habitat monyet ini, telah dibersihkan dan digantikan dengan perladangan teh dan kopi.
Sebagaimana dengan begitu banyak mamalia, pada masa ini ancaman utama di alam bebas memusnahkan habitatnya. Pemburu liar juga seringkali menangkap anak kera, dan membunuh yang dewasa dalam proses perburuannya, untuk kemudian dieksport. Binatang ini dianggap sebagai monyet yang paling terancam, dengan hanya 400 ekor yang berbaki di alam liar. Binatang diburu untuk daging dan bulu.


7. Jackass Penguin






Merupakan satu-satunya jenis burung penguin yang ada di Afrika Selatan ditemui di Afrika. Kerana binatang ini hidup begitu jauh di utara, dan di daerah yang relatif dapat diakses, penguin Afrika telah biasa terhadap pembinasaan manusia.Tumpahan minyak juga mengancam mereka, seperti halnya pengambilan telur untuk makanan manusia .




8. Gorilla Gunung



gorilla


The Virunga kawasan gunung berapi di bagian timur Zaire, Rwanda dan Uganda adalah satu-satunya habitat gorila gunung yang sangat terancam pupus. Binatang ini sering dibunuh oleh perangkap dan jerat dimaksudkan untuk binatang lain, kehilangan habitat dan sangat kerap mendapat banyak penyakit yang sama seperti manusia.




Bergantung pada hutan tebal untuk bertahan hidup dan ini terus ditebang untuk membuat jalan bagi pertumbuhan tanaman dan ternak yang sedang merumput. Manusia dan gorila adalah 98% identik secara genetiK sehingga binatang ini juga terkena penyakit manusia. Binatang ini adalah yang paling terancam dari subspesies gorila, hanya kira-kira 700 gorila gunung berada di alam bebas.




9. Numbat





Binatang mendiami hutan di Barat Australia, ini adalah satu-satunya negara di mana binatang dapat ditemui di alam liar. Numbat sekarang telah pupus dalam pemerhatian.Binatang ini bertahan di alam liar hanya dalam kawasan kecil di sudut barat daya Australia.


Ketika manusia memperkenalkan binatang pemangsa baru seperti kucing, anjing dan rubah, binatang-binatang ini makan banyak numbats. Jumlah Numbats masih menurun kerana banyak kawasan habitatnya ditebang untuk pertanian dan pembalakan.




10. Black footed Ferret


Salah satu mamalia yang paling terancam di Amerika Utara, binatang di pinggir Black Footer Ferret extinction in the wild. pupus di alam liar. Hilangnya habitat merupakan faktor utama hitam-footed ferrets di ambang kepupusan.
Anjing padang rumput yang tinggal dalam koloni kecil dan terfragmentasi, dipisahkan oleh cropland besar dan luas dari pembangunan manusia. Pada tahun 2010, ahli biologi berharap mendapatkan 1500 ferrets didirikan di alam bebas, dengan tidak kurang dari 30 pembiakan populasi masing-masing

Az-Zahwari : Bapa Pembedahan Moden

Tiada ulasan:





Assalamualaikum dan salam hormat buat pembaca budiman blog redzuan-ridz . Untuk perkongsian kali ini saya ingin berkongsi satu lagi tokoh islam yang telah dilupai , dari tokoh dan ilmuwan islam ulung yang pernah saya kongsikan dalam pelbagai bidang  . Jika bidang perubatan , nama ilmuwan seperti ibnu sina pasti dikenali . Namun dalam bidang perubatan , aspek pembedahan sangat penting . Terdapat seorang tokoh ilmuwan islam ulung dalam bidang PEMBEDAHAN ,

 Beliau  adalah Abu Al-Qasim Khalaf bin Abbas Az-Zahrawi Al-Anshari atau dipanggil dengan nama Az-Zahrawi kerana dilahirkan dikota Az-Zahra iaitu sebuah kota di pinggiran Cordova iaitu ketika menjadi pusat pemerintahan Khalifah dinasti Umawiyyah di Andalusia.Abu Al-Qasim Az-Zahrawi telah dilahirkan pada tahun 325H (937M) setelah kota ini dibangunkan pada masa pemerintahan Khalifah Umayyah, Abdurrahman An-Nashir.

Selain dengan gelaran Az-Zahrawi, beliau juga dipanggil Al-Anshari, kerana nenek moyangnya berasal dari Madinah Al-Munawwarah. Dalam bahasa Latin dan bahasa Eropah pada umumnya, nama Az-Zahrawi telah diubah menjadi Alzahravius. Sedangkan julukannya, Abu Al-Qasim, telah diubah ke dalam dua versi, iaitu Albucasis dan Abulcasis di mana kedua nama ini sehingga kini dikenali di Eropah.

Abu Al-Qasim Az-Zahrawi adalah ilmuan Arab dan muslim terbesar dalam bidang pembedahan. Beliau dikenali sebagai ahli bedah terulung di dunia hingga masa kebangkitan Eropah kerana beliau merupakan pelopor pertama dalam pelbagai cabang ilmu bedah dan seninya, serta banyak menemukan berbagai peralatan untuk pembedahan. Oleh kerana itu, beliau wajar mendapat gelaran bapa pembedahan dalam sejarah kedoktoran.

 Beliau juga seorang sasterawan dan sejarawan, al-Humaidi mengatakan dalam bukunya ‘Jadzwatul Muqtabas fi Akhbari Ulama’il Andalus’ bahawa az-Zahrawi merupakan orang yang sangat dihormati, agamawan dan berilmu. Bahkan, ada juga yang berpendapat mengatakan Az-Zahrawi menggunakan separuh waktu siangnya secara khusus untuk mengubati orang yang sakit secara percuma kerana beliau hanya mendamba reda Allah Ta’ala sahaja.

Di barat, namanya masyhur sebagai ‘Albucasis’, dan jolokan terkenal untuk beliau pada zaman pertengahan itu, merupakan ‘Bapa Pembedahan’ atau ‘The Father of Surgery’. Beliau bukan sahaja handal dalam selok belok pembedahan, bahkan sangat pakar dalam menggunakan pelbagai jenis ubatan, hinggakan beliau juga digelar ‘Pharmacist Surgeon’. Manakala, gelaran az-Zahrawi pula diberikan kepadanya kerana beliau lahir di sebuah bandar bernama al-Zahra, enam batu di utara Cordova, Sepanyol.

Ada beberapa sebahagian sumber menyebutkan bahawa Az-Zahrawi bekerja sebagai doktor di istana Abdurrahman An-Nashir. Namun pendapat ini sangat jauh, kerana Abdurrahman bin An-Nashir wafat pada tahun 350H (961M), sedangkan umur Az-Zahrawi pada saat itu masih 25 tahun. Yang benar adalah bahawa dia memang bekerja sebagai doktor di istana, tetapi iaitu di masa khalifah Al-Hakam Al-Mustanshir bin Abdurrahman An-Nashir.

Dalam tatacara pembedahan, beliau menemui berbagai macam ubat-ubatan untuk pembedahan yang sesuai dengan berbagai tujuan pembedahan dan peralatannya seperti gunting, pengikat, alat pelebar, dan baju pelindung daripada besi dengan pelbagai ukuran.

Di dalam karyanya yang berjudul “At-Tashrif” terdapat berbagai-bagai cara dan pelbagai gambar yang menjelaskan tentang alat-alat itu. Di antaranya terdapat alat pelebar untuk mengatasi tertutupnya lubang kencing pada anak yang baru dilahirkan.

Az-Zahrawi juga menjelaskan beberapa kaedah untuk menolong kelahiran yang hingga kini masih dipakai dengan mengeluarkan janin dengan alat-alat khusus.Beliau juga banyak menemui cara-cara pembedahan dan merupakan orang yang pertama mengikat urat nadi dan pembuluh darah dengan benang sutera untuk mengatasi keluarnya darah ketika sedang melakukan pembedahan, sebagaimana dia menemui cara menjahit luka atau bedah dengan dua jarum dan satu benang. Malah beliau juga telah menggunakan benang yang diperbuat daripada usus binatang (Catgut) dalam menjahit usus manusia.

Az-Zahrawi juga adalah orang yang pertama menemui cara mengeluarkan penampukan zat kapur pada saluran kencing. Dalam bukunya “At-Stashrif” dia menasihatkan kepada para ahli bedah agar melakukan pembedahan dengan cara yang sesuai untuk mengeluarkan tompokan zat kapur yang telah  menjadi batu, dan dipecahkan dengan kempa (apitan), lalu dikeluarkan sepotong demi sepotong. Beliau juga telah menemui cara mengeluarkan tompokan zat kapur yang telah menjadi batu melalui alat kelamin pada perempuan.

Az-Zahrawi dikenali dengan memiliki keistimewaan dan pengalaman yang banyak dalam mencampur dan menggunakan ubatan, hingga dapat diperolehi dalam bukunya yang berjudul “At-Tashrif.” Malah dalam bukunya itu terdapat banyak pembahasan iaitu daripada tiga puluh artikel yang ada di dalamnya yang membahaskan secara teliti mengenai ubat-ubatan dan pelbagai permasalahan pembedahan.

Beliau turut diakui oleh pelbagai ilmuan yang lain sebagai ilmuan yang tiada tolok bandingnya dalam ilmu perubatan. Dalam hal ini, Ibnu Abu Ushaibi’ah dalam bukunya, “ Uyun Al-Anba’, “ mengatakan, “Az-Zahrawi adalah seorang doktor yang terkemuka dan berpengalaman dalam mengolah ubat-ubatan baik yang tunggal mahu pun yang dicampur, dan pengubatannya sangat efektif dan berkesan kepada pesakit.


Karyanya yang terkenal dalam ilmu perubatan telah diabadikan dalam kitabnya yang berjudul “ At-Tashrif liman ‘Ajiza ‘an At-Ta’lif” iaitu merupakan ensiklopedia kedoktoran yang lengkap dan ditulis oleh Az-Zahrawi yang meliputi semua cabang kedoktoran, sehingga orang yang telah membaca buku ini tidak perlu lagi membaca buku perubatan yang lain.Selain itu, Az-Zahrawi juga turut berjaya mengubati ganguan pada gusi dan memperbaiki gigi dengan alat-alat operasi yang ditemukannya sendiri. Beliau juga merupakan orang yang pertama menggunakan sambungan gigi yang diperbuat daripada emas dan perak serta alat penekan mulut.

Beliau juga telah banyak memberikan jasa dan nasihat kepada para ahli bedah yang lain iaitu dengan mempelajari ilmu anatomi terutama apabila melakukan pembedahan dengan membuat latihan sebelum mempraktikannya. Di samping itu juga, mereka juga harus mengetahui kedudukan dan keadaan tulang, urat dan otot serta tempat dan hubungan antara satu dengan yang lain.

Menurut riwayat seorang sejarawan Al-Hasan Al-Wazzan, Az Zahrawi telah meninggal dunia pada tahun 404 H atau 1013 Masihi.



Sumbangan beliau :

Al-Zahrawi sememangnya seorang pakar bedah yang dikagumi dan dihormati ramai. Ramai pesakit dan pelajar yang datang berjumpa dengannya untuk mendapatkan rawatan dan meminta nasihat. Antara sumbangan beliau yang terbesar dalam dunia perubatan  :

i Sebagai seorang pengkaji alat-alat pembedahan,Al-Zahrawi terkenal dalam menghasilkan alat-alat untuk mengenalpasti bahagian dalaman badan seperti telinga dan saluran kencing.

ii. Beliau ialah orang pertama yang mengenal pasti penyakit keturunan yang dikenali sebagai hemofilia.

iii. Al-Zahrawi juga menyumbang kepada penyediaan ubat-ubatan dan aplikasi teknik-teknik dalam pembedahan.

iv. Beliau juga merupakan manusia pertama menceritakan dengan terperinci mengenai hemofilia dan penggunaan benang sutera untuk tisu yang berselirat.

v. Sebagai seorang pengamal perubatan, al-Zahrawi mengkaji penyakit dan pengkelasan penyakit, dan membincangkan mengenai cara-cara mengelakkan penyakit (profilaksis), meningkatkan kesihatan dan mengurangkan kesakitan.

vi. Sebagai seorang ahli bedah beliau telah membincangkan tentang pembedahan dan membicarakan mengenai alat-alat yang beliau guna secara terperinci. Sebagai seorang ahli kimia ubat, beliau telah memberi sumbangan yang banyak terhadap bentuk ubat atau dos, teknik dan alat penyediaan ubat.

vii. Al-Zahrawi juga pakar dalam bidang pergigian dan pembedahan mulut. Bahagian yang terakhir dalam buku ini membincangkan mengenai penyakit gigi dan pengubatannya. Ia mengandungi lakaran-lakaran alat yang diciptanya.Beliau juga mengenal pasti langkah-langkah untuk menyediakan gigi tiruan yang dibuat daripada tulang haiwan.

Tips dan Cara Memilih Buah Durian Elok , Sedap dan Enak

Tiada ulasan:

durian musang king murah


'Bang durian sekilo berapa ' .Belum apa-apa penjual tu ambil sebiji dari sekian banyaknya durian atas rak display dia tu.

Diketuk-ketuk. Kalih pula sebelah lain, dia ketuk lagi. Terus takik dua kali. Sambil selak kulit durian, penjual tu tunjuk kat saya isi durian yang dia baru pilih tadi.

Tanpa banyak soal, saya angguk tanda setuju. Lepas timbang dan bagitahu harga, saya seluk poket bagi duit.

'Isi kuning tebal, rasa lemak manis, dan banyak ulas'

Itulah yang terbayang dalam otak saya masa otw balik. Tapi bila sampai rumah, bayangan tadi hanya tinggal bayangan.

Banyak kali juga saya beli durian, tapi selalu kena tipu. Paling mahal, rm50 sebiji tapi isi dalam hareyy.

Isi lembik. Rasa tawar. Paling hampeh pernah kena yang masam. Sampai tahap dah give up nak beli durian. Beli mahal-mahal, tak sempat masuk perut, masuk tong sampah dulu.

Sampai lah satu hari saya try bertanya pada kawan yang juga bapanya seorang penjual durian nak pilih durian.

Ajaibnya, hampir kesemua durian yang saya beli guna tips tu menjadi. Rasa macam tak percaya. Saya cuba apply tips tu berkali-kali. Resultnya sama.

tips pilih durian elok dan sedap


Nah, saya akan kongsikan 10 tips untuk memilih durian. Saya berani jamin tips ni buat korang puas hati.

 Pilih Durian Supaya Tidak Ditipu Penjual Durian - Musim Durian Datang Lagi!

Selain penjual yang jujur banyak juga kes pembeli ditipu penjual - isi tawar, isi nipis, isi keras, terlalu berair/lembik, buah muda, rosak, berulat. Peniaga biasanya akan menebuk pangsa yang isinya cantik sebab tu dia ketuk-ketuk sebelum tebuk .

1. Pilih Buah Yang Segar
Ciri-ciri buah segar ialah warna yang masih segar, tangkai tidak kecut, tampok tangkai masih basah/bergetah, buah tidak merekah, tiada lubang.

2. Lihat Tangkainya
Durian masak yang jatuh dari pohon tangkainya bergerigi. Jika terlihat rata atau seperti dipotong, ada kemungkinan durian itu dipetik sebelum masak/penjual sengaja potong untuk tipu pembeli. Selain itu, cungkil sedikit kulit tangkainya dengan kuku, kalau kulitnya tebal, maka isi buahnya pun tebal juga. Kalau bahagian dalam kulitnya kuning, maka warna isinya pun kuning juga.

3. Pilih Yang Ringan Dan Sederhana Besar
Jangan membeli berdasarkan berat durian yang anda pilih, kerana durian yang berat biasanya masih mentah, terlalu banyak biji dan isinya keras atau terlalu berair.

4. Goncang
Jika ada terasa sesuatu yang berguncang lembut di dalam, bererti isinya berjenis kering dan itu merupakan salah satu tanda yang bagus.

5. Bulat
Bentuk bulat menandakan isinya besar dan banyak durian yang lonjong atau tidak bulat biasanya hanya memiliki isi yang sedikit tetapi ulasnya besar.

6. Perhatikan Kulit
Jika kulit berduri jarang dan besar-besar durian itu berisi padat, tapi jika durian berkulit kecil dan durinya rapat, isi biasanya lembik.

7. Pukul-pukul Dengan Parang
Jika terdengar suara ?bluk-bluk? bergema, itu tandanya isi sudah masak dan kering, tapi bila terdengar bunyi ?plek-plek? itu tandanya isi durian belum matang/keras.

8. Pilih Yang Berpangsa Lima
Buah durian memiliki ruang pangsa yang diisi ulas. Pangsa dilihat dari permukaan kulitnya, berupa garis dari bahagian atas sampai ke bawah. Durian yang ideal memiliki lima pangsa karena ulas biasanya lebih banyak.

9. Aroma / Bau
Saat memilih durian, dekatkan hidung dari celah jari pada buah dan cium baunya, jika baunya tajam/kuat/keras dan wangi pasti isinya manis dan matang. Tapi jika sudah tidak bau lagi, kemungkinan buahnya sudah masuk angin yang membuat rasanya jadi hambar.

10. Tapau Isi Sahaja
Paling mudah elak ditipu suruh je taukeh buka buah dan isi dalam container. Balik simpan dalam petiais. Buah yang dibeli hendaklah segera dibuka dan simpan dlm petiais supaya segar dan tahan lama.



Tips Melatih Anak Kecil Untuk Berpuasa

Tiada ulasan:
Alhamdulillah..hampir seminggu umat islam telah berpuasa di bulan Ramadhan…entry kalini ni saya nak share tips buat ibu bapa yang sedang mendidik anak2 supaya belajar berpuasa…bukan senang nak melatih anak berpuasa yer..bila ye had umur yang sesuai nak start ajar berpuasa?.. Sebaiknya, had umur terbaik bagi melatih kanak-kanak mula berpuasa ialah pada usia lima tahun.. basically antara TIPS2 persediaan mental dan fizikal- ni based on apa yang saya baca dan search....(ni saya share untuk peringatan diri sendiri gak..hehe):
· Latih sedikit demi sedikit. Jika hari pertama anak anda berjaya menahan lapar dan dahaga separuh hari, keesokannya cuba panjangkan tempoh berpuasa sehingga 1 petang. Begitulah seterusnya sehingga anak anda berjaya puasa penuh


Beri penghargaan

Jika anak berhasil menyelesaikan puasanya dalam sehari, berilah hadiah. tak semestinya dalam bentuk wang. Saya yakin si kecil lebih mudah meneruskan ibadat berpuasa sepanjang Ramadan sekiranya ibu bapa sentiasa memberikan sokongan kepada mereka. Teringat sewaktu saya masih kecil dahulu ibu memberi reward .


Memberi motivasi

 “Anak yang masih kecil perlu disemai jiwanya dengan contoh teladan yang baik.Anak kecil sebenarnya mudah untuk dididik berpuasa. .maksud saya sebaiknya sediakan pelbagai program untuk mereka lakukan bagi mengisi masa terluang supaya tidak begitu terasa masa berlalu


Jangan lupa melatih anak niat berpuasa.kalau boleh amalkan membaca niat berpuasa bersama keluarga selepas makan malam..dgn cara ni..anak kecil akan lebih seronok

Sediakan menu makanan berbuka dan sahur untuk anak sama saja dengan menu orang dewasa.dan if possible..hidangkan makanan kegemarannya

Kurangkan menonton tv..karang banyak sangat tgk iklan2 makanan..menggugat iman je..huhu
Jgn biarkan mereka yang berpuasa terlalu aktif bermain..

Beri makanan atau minuman yang mengandung gula (karbohidrat). Gula mudah diserap dalam tubuh menjadi sumber energi.

Pada malam hari, ada baiknya anak diberi makan lagi sebelum tidur atau pada saat-saat senggang di waktu malam.

Untuk sahur, perbanyaklah makanan dari jenis protein dan lemak seperti daging, nasi, telur, ikan, dan lainnya. Makin besar lemak dan protein yang dikonsumsi saat sahur, automatic..energi yang dimilikik oleh badan juga lebih besar/ Namun, jangan sampai makan berlebih takut karang sakit perut lak.

Berikan zat gizi tambahan seperti vitamin atau kalsium

Kurangkan atau elakkan memberi makanan dan minuman seperti makanan yang asam, bersantan, atau pedas.
Perbanyak juga makanan serat (fiber) kerana membantu melancarkan buang air besar…dan ia juga membantu menghindari rasa lapar