iklan baris

Ringgit Jatuh Ke Paras Terburuk Sejak 17 Tahun

Malaysia Ringgit Jatuh Ke Paras Terburuk Sejak 17 Tahun  Berbanding Dollar Amerika



Ringgit Malaysia jatuh lagi dan kali ini jatuh ke-tahap paling buruk sejak 1998 . Kebimbangan mengenai kewangan firma pelaburan  ditambah dengan skandal politik pemimpin Malaysia memburukkan prospek ekonomi  Malaysia disamping  kejatuhan harga minyak dunia menyebabkan Ringgit malaysia jatuh ketahap terendah dan terburuk sejak krisis ekonomi 1998 . 


Ringgit telah menyusut nilai 0.8 peratus kepada RM4.2485  untuk setiap Dollar  di Kuala Lumpur, menterbalikkan 1.2 peratus keuntungan pada Selasa, menurut harga daripada bank-bank tempatan yang dikumpul oleh Bloomberg. Ianya terus mencapai  tahap tukaran RM4.2990 untuk setiap Dollar, yang terendah dan terburuk sejak Julai 1998.


Abu Dhabi International Petroleum Investment Co. mungkin menarik diri daripada rancangan untuk membantu menyusun semula 1Malaysia Development Bhd yang memiliki hutang sejumlah 3.5 Billion , sumber yang dipetik daripada  Business Times Singapura .  1MDB berkata ia masih terlibat dalam perbincangan. Langkah China yang mengurangkan kadar faedah buat kali kelima sejak November tahun lepas gagal untuk membantu mengangkat nilai ringgit supaya kembali stabil, yang diserang oleh kelembapan ekonomi dan skandal yang melibatkan pemindahan dana kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Prestasi ringgit menurun mungkin disebabkan laporan yang IPIC Abu Dhabi ingin menarik diri daripada membantu dalam plan penyusunan hutang 1MDB," Nizam Idris, ketua bahagian pertukaran asing dan strategi pendapatan  tetap di Macquarie Bank Ltd yang berpangkalan di Singapura -  "



Sarawak Report yang berpangkalan di UK dan Wall Street Journal bulan lalu melaporkan mengenai dokumen dimana hampir $ 700 juta mungkin telah bergerak melalui agensi-agensi kerajaan dan syarikat-syarikat yang berkaitan dengan 1MDB sebelum dimasukkan ke dalam akaun yang tertera nama Najib. yang seterusnya membawa kepada desakan supaya Najib meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.


1MDB, Minyak

Kenyataan dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada 3 Ogos bahawa Najib telah menerima 2.6 bilion ringgit ($ 608,000,000) daripada penderma dan bukan dari 1MDB  masih gagal untuk meyakinkan para pelabur luar . Dana global telah menarik lebih daripada $ 3 bilion daripada pasaran saham tempatan tahun ini dan pegangan pelabur luar negara  jatuh ke tahap terendah sejak tiga tahun pada bulan Julai.

Penurunan 58 peratus pada minyak mentah Brent mentah berbanding setahun yang lalu  megurangkan pendapatan eksport minyak Malaysia selain dari penurunan nilai yuan bulan ini turut menjadi faktor kepada keatuhan ringgi.Ditambah dengan  kemerosotan 16 peratus dalam harga minyak sawit dunia juga memberi kesan kepada Malaysia yang merupakan pengeluar kedua terbesar di dunia bagi komoditi itu.

"Berita yang IPIC Abu Dhabi boleh menarik diri daripada rancangan untuk membantu 1MDB menyusun semula hutangnya mungkin mempengaruhi sentimen," kata Khoon Goh, Ahli Strategi Australia & New Zealand Banking Group Ltd di Singapura. "Harga komoditi yang lemah, terutamanya minyak mentah dan minyak sawit, menambah lagi tahap menurun Ringgit ."


sumber : asiannewschannel . msnnews


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai