Adab Berdoa Dalam Islam






Para Ulama menjelaskan tentang adab dan etika dalam berdoa agar dikabulkan, sebagaimana tuntutan dalam al-Qur‘├ón dan Hadis.

Al-Baghawi rahimahullah berkata: “Ada etika dan syarat-syarat dalam berdoa yang merupakan sebab dikabulkannya doa. Barangsiapa memenuhinya, maka dia akan mendapatkan apa yang diminta dan barangsiapa mengabaikannya, dialah orang yang melampaui batas dalam berdoa; sehingga doanya tidak berhak dikabulkan”.


Berikut adalah kaedah dan adab-adab berdoa :

> Hendaklah dalam keadaan suci dari hadas kecil dan besar selain memakai pakaian bersih serta tempat berdoa yang selesa.
.
> Menghadap kiblat dan berdoalah dengan khusyuk dan tawadhuk selain merendah diri kepada Allah SWT.

> Mulakan doa dengan membaca Surah Al-Fatihah atau memuji-muji Allah SWT dengan sekurang-kurangnya “Alhamdulillahirabbilalamin” diikuti dengan membaca selawat atas Nabi.
.
> Angkat tangan hingga kelihatan kedua-dua ketiak di samping perut anak jari menghadap ke atas.
.
> Selepas selesai berdoa, sapukan kedua-dua tangan ke muka.
.
> Berdoa perlulah dengan penuh keyakinan bahawa Allah SWT akan memperkenankan doa kita. Jangan sekali-kali berdoa dalam keadaan hati yang lalai atau kurang yakin. Rasulullah SAW bersabda: "Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan penuh yakin Dia akan memperkenankan doa kamu. Dan, ketahuilah sesungguhnya Allah tidak akan memperkenankan doa daripada hati yang lalai atau keluh kesah." (Riwayat At-Tirmidzi).
.
> Setiap orang Islam hendaklah banyak berdoa kepada Allah SWT ketika dalam keadaan senang atau lapang supaya Allah akan memperkenankan doanya apabila tiba saat-saat yang sukar.
.
> Berdoalah dengan suara yang perlahan dan merendah diri selain mengakui segala kesalahan serta dosa-dosa yang pernah dilakukan. Firman Allah: "Berdoalah kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan." (Surah al-A'raaf: 55)
.
> Sebaik-baik doa ialah dengan kata-kata yang mudah dan ringkas serta mempunyai pengertian yang luas, contohnya: “Ya, Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.”
.
> Untuk memohon sesuatu hajat, sebaik-baiknya ulangi permintaan itu sekurang-kurangnya tiga kali.
.
> Jangan sekali-kali berdoa untuk meminta sesuatu keburukan atau kejahatan, perpecahan dalam masyarakat atau keluarga.
.
> Apabila berdoa janganlah meminta sesuatu yang mustahil.
.
> Jangan merasa kecewa jika doa kita tidak dikabulkan Allah SWT. Sebaliknya hendaklah bersabar dan terus berdoa selain bertawakkal kepada Allah.
.
> Sebelum mengakhiri dengan ucapan "Amien", setiap doa perlu ditutup dengan selawat ke atas Nabi SAW selain puji-pujian kepada Allah SWT dengan puji-pujian yang layak bagiNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai