Cara Menghentikan Ketagihan Onani

Cara Hentikan Ketagihan Melancap | Hilangkan Tabiat Onani

cara hentikan onani


Melancap atau onani merupakan satu tindakan untuk memuaskan nafsu diri yang dilakukan sama ada oleh lelaki mahu pun perempuan secara bersendirian di luar syariat agama. Ianya adalah haram di sisi agama Islam.


Berikut adalah beberapa tips efektif untuk menghentikan ketagihan onani, iaitu:


1. Mulakan dengan berdoa, memohon dan bertaubat kepada Allah, untuk berhenti dari onani selamanya.

2. Harus memiliki tekad, kemahuan, dan motivasi yang kuat dari dalam diri sendiri agar dapat menghindarkan diri dari onani.


3. Terapkan sistem “reward and punishment” yang tegas dan disiplin untuk diri sendiri. Misalnya:jika satu hari saya tidak beronani, maka saya akan “menghadiahi diri sendiri” dengan membeli makanan yang saya gemari atau berjalan-jalan ke pantai. Jika saya beronani satu kali saja, saya harus “menghukum diri sendiri” dengan membaca satu buku tentang ilmu pengetahuan.


4. Katakan TIDAK pada ONANI dan SEKS sebelum NIKAH!!!


5. Elakkan daripada duduk bersendiriani, melamun, atau menonton filem yang “memberahikan”.


6. Bergaullah dengan orang-orang yang alim, cerdas, soleh, beriman, bertakwa. Hindarilah pergaulan dengan kumpulan yang membawa anda menuju “lembah maksiat” atau “dunia hitam”.


7. Perbanyaklah beribadah sesuai dengan agama dan keyakinan anda. Jika anda beragama Islam, maka seringlah berpuasa sunah, solat berjamaah, solat malam, berzikir, membaca Alquran, dsb.


8. Jika anda amat gemar beronani, berhati-hatilah atau waspadalah dengan kanser prostat! Sebab, hasil kajian yang dilakukan oleh Universiti Nottingham, England, menyatakan bahawa lelaki berusia antara 20-30 tahun yang “gemar beronani” memiliki risiko lebih tinggi untuk terkena kanser prostat. Juga, sebanyak 34% atau 146 dari 431 orang yang terkena kanser prostat sering melakukan onani mulai usia 20 tahun. Sekadar tambahan, kanser prostat adalah penyakit kanser yang berkembang di kelenjar prostat, disebabkan kerana sel prostat bermutasi dan mulai berkembang di luar kendali.


9. Sibukkanlah diri anda dengan hal-hal yang positif dan bermanfaat, misalnya: berolahraga, pecinta alam, membaca buku, menulis, bernyanyi, memasak, berkebun, dsb.


10. Ingatlah bahawa hukum onani adalah haram, dan onani itu merupakan “zina tangan”.


11. Hindari bergaul dengan rakan atau sahabat yang juga suka beronani. Sebab seseorang itu dapat dinilai; salah satunya dengan siapa (saja) ia bergaul.


12. Mandilah secepat yang  mungkin. Hindari diri daripada untuk berlama-lama di kamar mandi.


13. Hindari melihat tontonan, tayangan, gambar, video, yang menghairahkan atau porno, baik di internet, televisyen, VCD, DVD, dan sebagainya. Elakkan juga daripada membaca majalah atau buku-buku berbaur seks kerana ianya akan mendorong anda untuk melakukan  berimaginasi dan akhirnya melakukan onani.

14. Perbanyakkan aktiviti fizikal, terutama jika sedang stres atau diri anda sedang dalam keadaan tertekan.


15. Isikan masa anda dengan  melakukan semua hal, aktiviti, atau kegiatan yang anda suka sepanjang tidak melanggar aturan agama dan norma.


16. Temukan, kembangkan, dan salurkan semua bakat, hobi, dan kreativiti anda semaksima mungkin.


17. Sedarilah bahawa onani hanya akan menghabiskan tenaga dan waktu anda yang sepatutnya dapat anda gunakan untuk melakukan perkara-perkara lain yang bermanfaat.


Semoga artikel yang dikongsikan ini  memberi manfaat kepada sesiapa yang berkenaan. InsyaAllah !

1 ulasan:

  1. patut di sebarkan kepada semua kerana perkara ini berleluasa dari pandangan saya... terutama nya kepada pelajar sekolah, kolej dan universiti.

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai