iklan baris

Nostradamus dan Kebenaran Sebenar Di Sebalik Ramalannya



Salam sejahtera dan salam hormat buat semua pembaca setia blog redzuan-ridz. Entri kali ini, saya kongsikan  dengan anda mengenai subjek tokoh . Tokoh yang dikongsikan kali ini bukanlah tokoh islam tetapi tokoh Barat iaitu seorang tokoh yang sangat terkenal sebagai peramal masa depan. Beliau lebih dikenali dengan panggilan Nostradamus. Beliau merupakan seorang pakar ramalan yang amat terkenal sehinggakan hampir kesemua ramalan beliau menjadi kenyataan. Namun bagi seorang Muslim, tiada yang sebenar-benarnya yang seharusnya kita percaya melainkan dari al-Quran dan hadis sahaja. Apa yang dikongsikan  disini sekadar berkongsi maklumat dan pendedahan sebenar mengenai ramalan Nostradamus.


Siapakah Nostradamus? Nama sebenar beliau ialah Michel de Notredame, lahir pada 14 Desember 1503 di sebuah kota bernama St.Remy di Perancis dan  meninggal pada tahun 1566 seperti mana yang telah diramalkannya sendiri. Semenjak kecil lagi, beliau mempunyai kemampuan untuk melihat masa depan atau dipanggil Clairvoyance dan kemahiran ini diwarisi daripada datuknya.

Beliau sangat dikenali dengan hasil karyanya iaitu Les Propheties, yang mengandungi satu rangkap empat baris tidak berima dan 941 yang berima, yang dikumpulkan menjadi sembilan set 100 buah dan satu set 42 buah yang dipanggil 'Centuries'. Karyanya inilah yang mencatatkan segala ramalan-ramalan beliau yang sangat terkenal yg menjadi kenyataan dalam bentuk quatrain iaitu sajak empat baris.



Zaman Kanak-Kanak dan Pendidikan

Tidak banyak yang diketahui tentang zaman kanak-kanak Nostradamus . Diketahui juga ketika berumur lima belas tahun, Nostradamus memasuki Universiti Avignon untuk mendapat sarjana (master). Lebih setahun kemudian, (apabila beliau telahpun mempelajari Trivium , tatabahasa, percakapan, dan logik, berbanding sukatan kemudian iaitu Quadrivium geometri, arithmetik, muzik dan astronomi/astrologi) beliau dipaksa meninggalkan Avignon apabila universiti ditutup akibat penularan Wabak Hitam. Pada 1529, selepas beberapa tahun menjadi penjual ubatan, beliau memasuki Montpellier untuk mempelajari bidang perubatan. Dia disingkirkan sekali lagi apabila diketahui yang dia telah menjadi seorang penjual ubat-ubatan yang mana satu perniagaan yang dilarang oleh undang-undang universiti.

Dokumen penyingkirannya (BIU Montpellier, Register S 2 folio 87) masih wujud di perpustakaan fakulti tersebut. Selepas penyingkirannya, Nostradamus kembali bekerja , kemungkinan sebagai penjual ubat-ubatan (walaupun sebahagian penerbit memanggilnya 'Doktor'), dan menjadi terkenal kerana penciptaan "pil ros" yang dipercayai mampu melindungi dari wabak.

Peramal

Selepas lawatan ke Itali, Nostradamus mula beralih minat dari perubatan kepada suatu yang diluar jangkauan manusia. Mengikut kebiasaan, beliau menulis sebuah almanak pada tahun 1550, yang untuk kali pertamanya me'Latin'kan namanya kepada 'Nostradamus'. Beliau sangat teruja dengan kejayaannya lalu memutuskan untuk menulis satu atau lebih lagi setiap tahun. Jika dikumpulkan semuanya, terdapat 6,338 ramalan dan tidak kurang juga sebelas kalendar tahunan yang bermula dengan 1 Januari (dan tidak seperti yang sepatutnya, kadangkala, Mac).

Apabila beliau memulakan projek beliau untuk menulis buku dengan seribu rangkap yang mana mempunyai karangan ramalan, kebanyakannya tidak bertarikh, yang menyebabkannya terkenal hingga kini. Oleh kerana risau diancam oleh kaum agama, beliau menggunakan kaedah untuk menentukan maknanya dengan "pengVirgilan" kosa kata, permainan kata dan percampuran bahasa seperti bahasa Provençal, Yunani Purba, Latin dan Itali. Oleh sebab teknikal yang berkaitan dengan penerbitannya dalam tiga bahagian, lima puluh lapan rangkap terakhir bagi Century atau buku 100 rangkap, tidak dapat diselamatkan dalam mana-mana edisi.

Karangan tersebut, diterbitkan sebagai buku yang bertajuk Les Propheties ('Ramalan'), telah mendapat pelbagai reaksi apabila diterbitkan. Sesetengahnya mengatakan yang Nostradamus adalah pesuruh Syaitan, palsu atau gila, manakala golongan atasan terfikirkan yang rangkap karangannya adalah ramalan yang melibatkan kerohanian. Catherine de Médicis, permaisuri Raja Henry II Perancis, merupakan salah seorang peminat Nostradamus. Selepas membaca almanac beliau pada 1555, yang mana tersembunyi ancaman tidak bernama ke atas keluarga diraja, baginda permaisuri menjemput beliau ke Paris untuk menerangkannya, dan menilik horoskop bagi anak-anak baginda. Pada ketika itu beliau takut akan dipancung tetapi pada waktu kematiannya pada 1566, Catherine telah pun melantiknya menjadi Kaunselor dan Tukang Rawat Raja.
 
Sesetengah biografi menyatakan yang kehidupan Nostradamus menunjukkan yang beliau takut dituduh menentang agama oleh Penyoal Siasat tetapi ramalan dan astrologi tidak termasuk dalam kategori tersebut, maka, beliau hanya diancam bahaya jika mengamalkan sihir untuk menyokong ramalannya. Malah, hubungannya dengan pihak gereja sebagai peramal dan penyembuh amat baik. Penahanan jangka pendek beliau di Marignane lewat 1561 hanya disebabkan beliau menerbitkan almanak 1262 tanpa keizinan biskop, yang bertentangan dengan dekri diraja.

Sepanjang hidupnya, beliau telah menulis banyak sekali ramalan yang di tulis dalam bentuk Quatrin atau sajak empat baris. Quatrin-quatrin ini di bahagikan kepada beberapa bahagian yang di panggil The Centuries. Di dalam setiap quatrainnya, beliau menggunakan ayat-ayat yang agak membingungkan, nombor-nombor yang pelik dan gambaran-gambaran yang penuh misteri. Beliau tidak menulis sesuatu ramalannya itu dengan tepat dan kata yang mudah di fahami kerana khuatir akan keselamatan dirinya. Pada zaman tersebut, pemerintah ketika itu sedang giat untuk menghapuskan golongan ahli sihir dan pengamal ilmu hitam. Ketika itu, siapa yang ditangkap akan di bakar-bakar hidup-hidup. Untuk mengelakkan diri beliau dituduh sebagai ahli sihir, beliau menulis ramalannya dengan kata-kata yang penuh misteri.

Mengikut datuknya, beliau turut menjadi doktor apabila sudah dewasa. Beliau banyak menggunakan ubat-ubatan dari alam semulajadi dan memperkenalkan kaedah selimut yang bersih dan udara segar untuk merawat pesakit. Ketika itu Eropah sedang di landa satu wabak sehinggakan zaman itu di panggil The Black Plague atau Le Charbon. Nostradamus ketika itu bijak merawat pesakit yang terkena wabak itu kerana di katakan beliau telah melihat kaedah rawatan masa depan yang canggih dan teratur melalui kemahiran melihat masa depannya. Sebagai contohnya, salah satu quatrain beliau di tulis seperti di bawah:


“The lost thing is discovered, hidden for many centuries.
Pasteur will be celebrated almost as a God-like figure. This is when the moon completes her great cycle,
but by other rumors he shall be dishonored.”
(The Centuries I, Quatrain 25)
 
Maksudnya:
“Barang yang hilang ditemukan, tersembunyi selama berabad-abad.
Pasteur akan disanjung tinggi seperti dewa.
Pada saat bulan melengkapi bulatannya yang besar, Tapi dengan desas desus lain, ia akan tidak dihormati.”

Dalam Quatrin diatas, beliau menyebut nama Pasteur (Louis Pasteur), 4 abad sebelum kelahiran ilmuan tersebut dan beliau juga turut menyebutkan tempoh waktu kejadian tersebut. Mengikut kajian astrologi, “bulatan besar bulan” terjadi dalam tempoh antara 1880 dan 2535. Louis Pasteur membuka institut terkenalnya di Paris pada tahun 1888. Penemuan Pasteur tentang penyakit berjangkit dari kuman dan bakteria telah mengubah masa depan bidang kedoktoran. Selain pasteurisation, beliau juga menemui kaedah vaksin. Namun, pengamal perubatan ketika itu banyak menentang penemuan Pasteur ini dan mencuba menggagalkannya dengan menyebarkan desas-desus atau khabar angin yang tidak baik seperti yang telah diramalkan oleh Nostradamus pada ayat terakhir Quatrinnya diatas.




Pada 1 Julai 1566 seorang pembantunya telah masuk ke dalam bilik Nostradamus untuk mengucapkan selamat malam dan Nostradamus hanya menjawab “Kamu tidak akan menjumpaiku lagi setelah matahari terbit esok”. Tepat seperti apa yang di ramalkannya, pagi itu beliau meninggal akibat penyakit gout yang amat teruk. Mayat Nostradamus dikuburkan dalam posisi berdiri, di dalam lubang pada dinding Gereja Cordeliers. Setelah lebih 1 abad mayatnya dikuburkan di Gereja Cordeliers, mayat beliau dipindahkan ke gereja St. Laurent atas faktor keselamatan. Ramai yang ingin mendapatkan mayatnya kerana di percayai kod atau kunci untuk memecahkan ramalannya tertanam sekali dengan mayatnya.

Semasa proses pemindahan, pekerja yang bertanggungjawab membuka peti mayat Nostradamus terperanjat besar apabila dia menjumpai rantai medal yang tertulis ‘1700′ di badan mayat itu. 1700 adalah tahun pada waktu itu iaitu 134 tahun selepas Nostradamus meninggal dunia. Kelihatan Nostradamus sendiri tahu bilakah mayatnya akan di pindahkan dan di meninggalkan medal yang bertulis ‘1700′ sebagai petunjuk. Walaupun sudah mati, Nostradamus tetap bermain dengan ramalannya.



Bagaimana Nostradamus mengetahui akan hal ini? benarkah beliau mampu meramal masa depan? atau beliau benar-benar seorang peramal yang hebat? hakikat sebenarnya beliau mendapat semua maklumat ini dari manuskrip lama yang asli ataupun yang telah diterjermahkan dari manuskrip asal yang mana keseluruhan dari sumber ini adalah dari dunia Islam ! anda percaya atau tidak? mari kita halusi sejarah Islam. 

Pada zaman Nabi Muhammad S.A.W telah dibuktikan segala percakapan, perbuatan malah tindakan dari manusia teragung ini akan segera diambil tahu, dicatat dan direkodkan oleh para sahabat baginda di sepanjang hayat baginda. Jadi jumlah hadis adalah terlampau banyak malah melampaui beratus ribu hadis. Nabi Muhammad S.A.W pernah membicarakan dengan sahabat hal peristiwa akhir zaman yang akan berlaku yang mana sekarang ini dikenali oleh kita sebagai hadith akhir zaman atau Hadis Fitan. Hadis ini kurang mendapt perhatian kecuali segelintir yang kita semua sedia maklum tentang hadis - hadis yang membicarakan tentang dajjal , turunnya Nabi Isa , Kemunculan Imam Mahdi padang masyar dan tanda-tanda kiamat. Kebanyakan hadis - hadis ini bersifat rahsia dan hanya dapat ditemui didalam kitab ulamak terdahulu.

Tidak semua hadis nabi ini dicatatkan didalam enam kitab hadis yang utama iaitu Sunan Sittah seperti riwayat Bukhari, riwayat Muslim, Riwayat Ibnu Majah, Riwayat Nasaie . (info lanjut mengenai Sunan Sittah anda boleh rujuk di halaqah.net ) Masih ada hadis-hadis yang lain yang sebahagiannya adalah percakapan spontan nabi, bukannya didalam majlis rasmi mahupun khutbah baginda. Masalah terbesar hadis - hadis ini adalah kerana kesukaran untuk menentukan kesahihan hadis tersebut berikutan bercampur aduk dengan hadis palsu, hadis dhai'f atau lemah berbanding didalam  Sunan Sittah yang mana ulama memilih hadis yang terbaik mengikut disiplin ilmu hadis (dari segi riwayat, nasab dan dengan sanadnya sekali ) 
Tetapi masih ada lagi segelintir ulama seperti Ibnu Khatir, beliau adalah salah seorang sarjana Ialam yang terkenal, mengkaji dan mengumpulkan hadis-hadis akhir zaman ini. Sekadar untuk pengetahuan, salah seorang sahabat nabi yang terkenal mengetahui rahsia-rahsia akhir zaman adalah Huzaifah Ibn Yaman R.A iaitu penjaga rahsia Nabi Muhammad S.A.W. Ali bin Abi Talib Karamallahuwajhah juga adalah salah seorang sahabat nabi yang diakui ketinggian ilmunya Oleh para sahabat.


           Kembali kepada kisah entri ini, tembelang Nostradamus pecah juga apabila para pesakitnya pernah memberitahu bahawa ketika mengubati mereka, beliau mengucapkan perkataan aneh seakan-akan bahasa Arab dan ubat-ubatannya datangnya dari negara Arab. (Tidak di ketahui sama ada perkataan tersebut adalah berasal dari ayat-ayat suci Al-Quran). Ditemui juga satu manuskrip lama yang mengisahkan tentang pengakuan Nosstradamus berkaitan sejarah hidupnya, yang mana datuk dan ayahnya terlibat didalam mencuri dan melarikan sejumlah manuskrip berharga dari Baitulmaqdis, Baghdad, Mesir dan negara-negara arab lain dan selepas itu mereka berhijrah kePerancis. Perlu dingatkan bahawa Nostradamus dan keturunannya berasal dari Jerusalem dan berketurunan yahudi dan datuknya berkawan rapat dengan Orang arab disana. dan seterusnya rahsia yang sulit ini diajar kepada Nostradamus selaku waris mereka, kesemuanya didalam Bahasa Arab

apalah yang hendak dihairankan dengan semua ramalan Nostradamus ini jika semuanya berbalik kepada sumber Islam yang sememangnya kita tahu bahawa ia adalah kebenaran . tidak timbul soal ramalannya menjadi benar kerana ia berasal dari kata-kata nabi kita yang mulia Nabi Muhammad S.A.W yang sememangnya Benar. Cuba perhatikan ramalan-ramalan Nostradamus ini , anda akan temui beberapa ramalan akhir zaman yang menyerupai dengan apa yang kita pernah dengar sebelum ini sama ada dari ustaz atau ustazah,  dari ceramah agama ataupun kitab hadis. Terdapat juga beberapa kuatrain yang menyebut tentang satu penaklukan Islam keatas negara - negara barat yang diketuai oleh Seorang penakluk agung! ( tidak diketahui sama ada berasal dari arab atau negara lain kerana tidak disebutkan Arab atau Islam)  

sumber biografi tentang Nostradamus diambil dari  nostradamus.org dan dari wikipedia bahasa inggeris .
lain-lain rujukan : halaqah.net , pemudasufi


Kesimpulannya , apa yang dapat saya simpulkan disini , kita sebagai umat Islam harus sedar tentang masalah utama yg berlaku sekarang. Bagaimana dengan sikap segelintir umat Islam yang tidak mengambil peduli langsung akan tentang hadis-hadis nabi malah Al-Quran yang agung ,Malah ada juga yang tergamak untuk keluar dari Islam  Dunia barat sibuk mengkaji hadis dan manuskrip berharga dari dunia Islam, malah ada yang mengkaji Al-Quran yang penuh rahsia dan hikmah yang sememangnya terbukti menjadi medium saintifik dalam mmbicarakan tentang big-bang, Nebula, awan -awan hidrogen malah daya -daya nuklear . dan dari kajian Ayat dalam Al-Quran maka barat juga berjaya mencipta laser .

Sedang sebahagian umat islam berperang seperti di Palestin dan ditindas  ,dan disebahagian negara islam didunia ini rakyatnya alpa dengan keseronokan dunia dan segelintirnya hanyut mengejar kekayaan dunia dengan  hegemoni Barat dan budaya Barat makin menapak ke dalam jati diri kita sebagai umat islam. Hal ini sebenarnya jelas sebagai 1 cara barat dan yahudi laknatullah untuk mengalihkan tuumpuan umat islam dari mengkaji dan menghargai ilmu dan rahsia-rahsia yang terkandung.
Barat dan yahudi laknatullah sejak dari dahulu lagi sedang sibuk mengkaji dan menghalusi sedalam-dalamnya rahsia Al-Quran dan Hadis Nabi terutama hadis nabi berkaitan akhir zaman sebagai persediaan mereka dan segala karya ilmuwan islam tersohor terdahulu , sehingga akhirnya mereka jauh kehadapan dan maju dalam segala sudut kecuali dari segi tauhid dan pegangan akidah. Ingatlah Barat pernah menempuh zaman gelap (dark ages ) ketika masyarakat mereka langsung tidak menghargai ilmu , Daulah Islamiyah ketika itu  sedang tegak berdiri dengan gemilangnya dan melahirkan ilmuwan islam tersohor ketika zaman Dinasti Umayyah dan Dinasti Abbasiyah , dan Uthmaniyyah . Namun situasi yang berlaku sekarang adalah sebaliknya. Islam dibenci ,umat islam ditindas di Palestin, dan sebagainya .dan mundur terpaksa brgantung kepada kepakaran dari Barat malahan bantuan kewangan dari mereka .


5 ulasan:

  1. hebat jugak dia ni..panjang sejarah hidup dia
    hurmm tapi perangai org bijak ni kadang2 pelik sikit

    BalasPadam
  2. dari atas bawak ke bawah....

    SUPERB~!!!!!

    Terima kasih berkongsi ilmu dengan aku...

    BalasPadam
  3. Assalamu alaikum wr,wb ... Pertama-tama kami mengucapkan terima kasih banyak atas khazanah pengetahuan yang telah diberikan oleh Allah SWT kepada hamba pilihannya untuk membuat tulisan di dalam situs atau blog ini. Dengan hormat dan sangat memohon maaf, kalau kami mengajak dan mengundang saudara untuk mengunjungi situs atau blog kami www.laskarbuniarroadtothe.blogspot.com sekedar untuk berbagi informasi dan pengetahuan. JANJI AKHIR DI GUNUNG PAMATON PUTRA BUNIAR / SATRIO PININGIT (PEMUDA GHAIB ATAU TERSEMBUNYI) TANGGAL 24 OKTOBER 2014 M / BERTEPATAN MALAM 1 MUHARRAM 1436 H. Semoga bermanfaat untuk kita semua. Wassalam

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai