iklan baris

Air Terjun Emas di Yosemite National Park

Salam sejahtera dan salam hormat buat semua pembaca , Entri kali ini santai saja. saya ingin kongsikan dengan anda mengenai keajaiban alam , iaitu mengenai air terjun emas . Mungkin kedengaran pelik dan seperti tidak logik, tetapi ini merupakan sebahagian daripada fenomena keajaiban alam ciptaan Allah .


Melihat air terjun mungkin hal biasa bagi kita semua. Namun, bagaimana dengan "air terjun emas"? Inilah fenomena unik yang boleh dilihat di Horsetail Falls di Yosemite National Park, California.Air terjun itu terdapat di pegunungan Sierra Nevada, sebelah barat Danau Tahoe, memiliki ketinggian 2.000 kaki atau sekitar 600 meter.

"Air terjun emas" pada dasarnya merupakan air terjun, tetapi unik kerana mendapatkan ekspos sinar matahari senja sehingga berkilauan kuning keemasan. Peristiwa ini sangat langka dan cuma beberapa hari dalam setahun, biasanya di bulan Februari, sinar matahari akan menyorot air terjun, menciptakan cahaya oren bak api yang memukau.

Fenomena air terjun emas paling tepat dapat disaksikan pukul 17.30 waktu tempatan.Ketika itu, cahaya matahari senja tepat menyinari batuan di sekitar air terjun. Di situlah keajaiban alam terjadi dan ilusi alam tercipta. Namun, hal tersebut susah disaksikan sebab memang merupakan salah satu fenomena alam yang paling jarang dapat dilihat.

Josh Anon,penduduk San Fransisco, berhasil mengabadikan fenomena "air terjun emas" itu. "Jika jumlah air cukup dan langit cukup cerah untuk mendapat cahaya matahari senja, matahari akan ada pada sudut yang tepat untuk menyinari air dan membuatnya bersinar seperti emas," katanya.

Dia mengatakan, susah untuk mendapat peluang menyaksikannya. "Ketika matahari mulai tenggelam, air bersinar sedikit dan berwarna kuning. Kemudian, secara tiba-tiba air bersinar dan tampak seperti lava," kata Josh Anon.

Yosemite National Park yang merentangi sepanjang 3.000 kilometer menarik 3,5 juta pelancong tiap tahunnya.Air terjun emas adalah salah satu pesonanya.Air terjun emas boleh dicapai dengan mendaki ke arah utara Twin Bridge melalui rute 50 di Amerika.


sumber asal : kosmo.my

5 ulasan:

  1. Subhanallah.cantiknyee....keajaiban ini, sesungguhnya hanya dtg dari Allah..

    BalasPadam
  2. hurm nmpk mcm air yg mengalir kat gunung berapi jer tuh,,huhu btw its looks nice lol hehe

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai