( PAKEJ SUPER ADS ) KLIK SINI UNTUK BERIKLAN

Hukum Keluar Air Mani dan Air Mazi Ketika Berpuasa


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca blog redzuan ini. Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani saya mulakan entri kali ini. saya pasti ramai diantara kita merasa segan bila menyentuh topik hukum agama berkaitan hal diri yang terlalu peribadi untuk bertanya kepada seseorang yang arif . Sebagai contohnya bab mengenai hukum keluarnya air mani dan mazi di bulan puasa atau sewaktu ketika berpuasa sama ada puasa ganti mahupun puasa sunat . dibawah ini saya kongsikan dengan anda  soalan beserta penerangan jawapan mengenai hukum keluarnya air mani ketika berpuasa sama ada bagi lelaki mahupun wanita. Sumber ini diambil dan diringkaskan berdasarkan rujukan 4 buah website agama . rujukan diakhir entri. 


Soalan : Adakah batal puasa seseorang itu, ketika waktu puasa terkeluar air mazi dan air mani? Boleh nyatakan dengan teliti apa itu air mazi dan air mani?


Jawapan:

Air Mazi

Air mazi berbentuk cecair jernih yang keluar melalui kemaluan lelaki dan wanita ketika berkeinginan atau melihat perkara-perkara yang mengghairahkan. Ia najis dan membatalkan wuduk. Cara membersikannya ialah dengan merenjiskan air pada pakaian atau anggota yang terkena cecair itu.


Banyak persoalan berkenaan keluarnya air mazi semasa berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak?
Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa. Bagaimanapun imam Hanafi, Syafi’e, Awzai’e, Hasan al-Basri, As-Sya’bi dan Imam Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya air mazi tidak membatalkan puasa. Kita di Malaysia, berpegang pada mazhab Syafi'e.


Jadi puasa adalah tidak batal dan tidak perlu diganti. Tetapi seseorang hendaklah berusaha mengelakkan diri daripada perkara-perkara yang boleh membangkitkan syahwat kerana ia mengurangkan pahala puasa.


Air Mani
 

Mencium dan menyentuh sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan puasa dan wajib qadha, ia adalah disepakati oleh seluruh ulama.



Batal puasa bagi orang yang mengeluarkan maninya dengan sendiri atau sengaja seperti bersetubuh dengan isterinya, onani atau berkhayal memikirkan kecantikan tubuh wanita sehingga terkeluarnya mani. Begitu juga dengan wanita yang berkhayal atau onani sehingga mengeluarkan air maninya dengan sengaja. Hal ini juga merupakan dosa dan perbuatan yang dimurkai oleh Allah. 
Keluar air mani kerana bermimpi di siang hari Ramadhan atau kerana sakit tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa.


Ciri-ciri Keluarnya Mani
  1. Bau air mani yang kurang enak, bau pandan, bau Clorox, bau putih telur atau bau seperti tepung diuli.
  2. Keluar dengan keadaan syahwat dan mengairahkan, setelah keluar air mani badan akan merasa lemah.
  3. Keluarnya memancut atau meleleh.
  4. Air mani lelaki warnanya putih pekat seperti hingus atau susu getah yang melekat. Air mani wanita warnanya kuning jernih seperti tidak berwarna dan agak cair sedikit.



Cara Ganti Puasa Bagi Orang Onani Ketika Puasa 
Orang yang sengaja mengeluarkan maninya pada siang hari puasa Ramadhan dengan cara onani sama ada dengan tangannya sendiri, tangan isterinya atau lain-lainnya. Maka puasanya batal dan harus baginya meneruskan puasanya sebagai menghormati Bulan Ramadhan. Orang tersebut diwajibkan ia ganti kembali puasanya yang batal disebabkan onani sebelum menjelangnya Ramadhan tahun hadapan. Kalau ia belum ganti puasanya sehingga menjelang puasa Ramadhan tahun hadapan, maka ia diwajibkan puasa ganti dan membayar fidyah. 

Wallahua'lam.
(PAKEJ STYLEZ ADS)klik sini untuk beriklan

48 ulasan:

  1. assalam redzuan....

    misal kata aku tertido selepas subuh... lepas tu aku termimpi yg best2... pastu bangun2 jer dah basah...

    batal tak puasa aku?

    adakah puasa aku batal? sebab aku ketika itu telah berada didalam keadaan tidak suci dan perlu mandi wajib? betul tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. X batal. Tp perlu disegerakan menyucikan. Jngn dilengah lengahkan.

      Padam
    2. tidak membatalkan puasa dan harus mandi wajib

      Padam
  2. thanks for da info. sangat deep. :D

    BalasPadam
  3. mmg tak batal..hurmm tapi elakkan la..seba nnt nak mandi wajib kne basuh seluruh rongga
    urmm leceh..
    aik mane dpt pic tu..mcm homemade je..hehe

    BalasPadam
  4. terima kasih di atas info di atas..
    semoga dpt memberi panduan utk menjalani ibadah puasa dgn sebaiknya mengikut landasan yg telah ditetapkan...

    BalasPadam
  5. @alepridz

    puasa tak batal kalau mimpi basah, sebab keluar bukan disebabkan ransangan dari perbuatan kita. cuma bila kita terjaga daritido dan kita da mimpi basah terus mandi wajib.

    BalasPadam
  6. nice enrty!

    sharing is caring kan?

    so, elakkan la dari perbuatan itu,..

    BalasPadam
  7. lubang hidung pun kene bersih kan jugak ker time mndi wajib? sbb ader terbaca pendapat yg mengatakan lubang idung bukan zahir..jdi klo xbersihkan lubang idung time mndi wajib pn sah...bleh komen cket

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahahaha,,,,,klau lubang hidung bnyk bulu mcn mane ustaz,,kte nk c
      abuk sakit,,,,,

      Padam
  8. salam...kalau mengeluarkan air mani dengan sengaja pada waktu malam gitu ke...(cth:12.00-3.00)...dan mandi wajib sebelum subuh...sah atau tidak?

    BalasPadam
  9. @Tanpa Nama

    waalaikumussalam saudara tanpa nama. kalau kita mengeluarkan air mani dari hasil onani ataupun hubungan seks dengan isteri di malam hari sebelum puasa keesokan harinya. jika kita mandi wajib sebelum terbitnya fajar, puasa kita keesokan harinya sah.

    saya pernah bertanya pada ustaz mengenai perkara ini. dan sekiranya katakanlah kita mimpi basah(mengeluarkan air mani secara tidak sengaja ) disiang puasa . puasa kita masih lagi sah kerana ianya tidak mellibatkan ransangan dan perkara yang membangkitkan syahwat. bila kita tersedar dari tidur terus mandi wajib)keadaan ni berlaku secara tidak sengaja. kerana kita mimpi basah disiang hari. so bila tersedar terus je mandi wajib. puasa kita masih sah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jika kita bersetubuh dgn is3 pada waktu mlm dan mandi wajib setelah terbit fajar bagaimana pula??

      Padam
  10. kalau kita berkhayal tentang wanita sampai keluar mani, batallah?

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum,nak tanya sikit,
    1)tak pasti keluar atau tidak tetapi memang mimpi
    bende syok2 ,ianya keluar atau tidak???
    2)Dan perlukan kita mandi wajib semasa berpuasa??

    BalasPadam
  12. thnk untuk info 2...:)

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum,nak tanye sikit,

    -Buat onani tapi bukan keluar air mani, tapi keluar air mazi, batal tak puasa kita ?? dan perlukah kita ganti ??

    BalasPadam
  14. bolehkah kite mandi wajib time pose kalo kua secare x sngaje????

    BalasPadam
  15. Thanx to info

    BalasPadam
  16. Alhamdulillah, ada dapat ilmu ni. Thanx for Saudara Redzuan, Jazakallah bi khair katsir.....

    BalasPadam
  17. kalau sebelum subuh bagaimana??

    BalasPadam
  18. bagaimana kalau sebelum sahur..mimpi basah secara tdak sengaja dan tanpa mandi wajib sebelum sahur..sah ka puasa seseorang itu??

    BalasPadam
  19. Thanks utk info yg sgt mmbntu....

    BalasPadam
  20. terima kaseh atas info... sangat membantu

    BalasPadam
  21. Macam mane kalo mengeluarkan air mani dgn sengaja. Perlu membayar denda seperti bersetubuh disiang hari tak..

    BalasPadam
  22. Tidak perlu dibayar fidyah seperti bersetubuh tetapi perlu qada' puasa tersebut.. Wallahualam.

    BalasPadam
  23. Aslkum saudara semua,,sya nak tnya nie...bgaimna klo trkluar air mani ketika puasa kerana mimipi ketakutan dan bukan nya mimipi brsetubuh?...

    BalasPadam
  24. selepas bersahur saya tidor .,kemudian saya bangun untuk solat subuh didapati air mani keluar dari kemaluan saya ., adakah batal puasa saya?

    BalasPadam
  25. Senang je bab ni der, kalau sengaja di siang hari je batal, then kalau malam tu bersetubuh, then tghari br bgn, puasa sah jgk, cuma ko berdosa sebab tinggalkan solat subuh.

    BalasPadam
  26. Salam sudara,
    klu tgh berpuasa kita ragu2 seolah ada cecair yg keluar dari kemaluan, tapi tidak melakukan onani.jika diteruskan berpuasa. dan mandi wajib selepas berbuka,adakah sah puasa tersebut?
    Lagi satu saudara apa perbezaan mani dan mazi? maksud saya dia punya texture adkah kedua duanya berlendir?

    BalasPadam
  27. slm, adakah batal puasa bagi LELAKI sekiranya onani sehingga mencapai orgasm TETAPI tidak terkeluar air mani?

    BalasPadam
  28. saya nak tanya sikit kalau saya terlancap pada siang hari sah tak puasa

    BalasPadam
  29. kalau saya terlancap pda bulan puasa sah tak.. sebab nafsu

    BalasPadam
  30. alhamdulillah saya senang dg info dari anda

    BalasPadam
  31. Assalam....
    Batal x puasa kite klau beronani sehingga mengeluarkan air mazi ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. asalamullaikum
      saya pas mandi saya merasakan aneh di saya air sedikit mungkin kira" satu tetes mungkun jga engga bentuk y licin sebelum saya mandi saya nlvn pcr saya padahal gk ngomong jrok tpi pya sya trus brdiri apa hukum y apa saya batal puasa y saya kurang dlm ilmu agama,saya pernah dengar kalau keluar air aneh dri kepunyaan puasa y batal dan harus mengerjakan puasa gk tw 1 bln/lbh saya lupa puasa itu gk blh berhenti hngga slesai kalau berhenti harus diulang apa ada keringanan selain itu

      Padam
  32. asalamullaikum
    saya pas mandi saya merasakan aneh di saya air sedikit mungkin kira" satu tetes mungkun jga engga bentuk y licin sebelum saya mandi saya nlvn pcr saya padahal gk ngomong jrok tpi pya sya trus brdiri apa hukum y apa saya batal puasa y saya kurang dlm ilmu agama,saya pernah dengar kalau keluar air aneh dri kepunyaan puasa y batal dan harus mengerjakan puasa gk tw 1 bln/lbh saya lupa puasa itu gk blh berhenti hngga slesai kalau berhenti harus diulang apa ada keringanan selain itu

    BalasPadam
  33. Kerat buang senang x payah pkir apa2 dh huhuhuhanya pkir skit je

    BalasPadam
  34. Sangat membantu saya untuk memahami hal ini.. Nice blog,,

    BalasPadam
  35. Assalam saya nk tahu jawapan yg diatas dan saya juga ingin bertanya kalau x pasti air mani or mazi. Tapi saya dah matang apa semua, tapi air yg keluar tu rupa mazi

    BalasPadam
  36. Kalau onani selepas berbuka puasa pada mlm hari pastu mandi wajib......... keesokannya kita berpuasa cam biasa... sah x puasa kite????

    BalasPadam
  37. Wehh . Nak tanya . Kalau melancap tapi keluar mazi tak batalkan?

    BalasPadam
  38. Salam. Nak tanya, kalau onani tapi keluar mazi je tak batalkan?

    BalasPadam
  39. gan mau nanya nihh gmana kalau saat kita puasa tapi keluar air sir, padahal cuman nonton filem bioskop biasa dan cuman melihat wanita seksi apakah puasa kita akan batal

    BalasPadam
  40. slm.ade ke air mani berwarna jernih,klu ade cne nk thu sme ade itu air mani atau air mazi dn perlu ke mandi wajib dan ade ke air mazi keluar secara terpancut..tlg jwb scpt mungkin please...

    BalasPadam
  41. slm ade ke air mazi keluar secara pancut...

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai

komenlah dengan berhemah kerana komen anda mencerminkan peribadi dan perwatakan anda :)

komenla menggunakan nama anda atau nama samaran. komen tanpa nama tidak akan dipublish. sekian