iklan baris

Apa itu Ideologi Marxisme


Salam sejahtera dan salam pembuka kata buat semua pembaca blog redzuan-ridz, untuk entri kali ini, saya ingin kongsikan dengan anda pula mengenai ilmu politik, apa yang akan saya highlightkan kali ini mengenai marxisme. sebelum ini saya ada mengupas secara details apa itu sistem demokrasi dan jenis-jenis demokrasi, dari pure democracy,  guided democracy, pseudo-democracy,zerorist-democracy sehinggalah democracy modern iatu representattive democracy seperti dalam term political sciences. entri kali ini diambil sebahagian dari assignment saya mengenai marxisme untuk paper ' Teori dan Ideologi Politik ' .
Marxsime merupakan aliran pemikiran dan gagasan idea pemikiran Karl Marx. Marxisme sangat berhubung rapat dengan manifestasinya iaitu komunisme. Marx menyusun sebuah teori besar yang berkaitan dengan sistem ekonomi, sistem sosial dan sistem politik. Marxisme boleh dijelaskan sebagai 1 bentuk protes Marx terhadap fahaman kapitalisme. Marx menganggap bahawa kaum kapitalis mengumpulkan  wang dengan mengorbankan kaum proletereat. Keadaan kaum proletereat sangat menyedihkan kerana dipaksa bekerja berjam-jam dengan upah minimum sementara hasil keringat mereka dinikmati oleh kaum kapitalis. Marx berpendapat bahawa masalah ini timbul kerana adanya "pemilikan peribadi" dan penguasaan kekayaan yang didominasi orang-orang kaya. 

Sebelum saya terlupa, dalam teori Marxisme, Karl Marx telah membahagikan kelompok manusia kepada 2 kelas sosial  iaitu golongan proletereat ( golongan rakyat bawahan yang sering ditindas) dan golongan borjuasi ( golongan atasan, tuan tanah yang menindas golongan bawahan)


diatas ketidakadilan ini Karl Marx telah menyatakan perlunya wujud perjuangan kelas.( class struggle) dimana menuntut agar tiada sebarang diskriminasi yakni semuanya sama rata. tiada yang lebih tiada yang kurang. Untuk mensejahterakan kaum proletereat, Marx berpendapat bahawa fahaman kapitalis perlu diganti dengan fahaman komunisme.Apabila keadaan ini terjadi, menurut Marx kaum proletereat akan memberontak dan menuntut keadilan. Itulah dasar dari pemikiran marxisme 

Pada dasarnya, golongan marxisme menganggap bahawa masyarakat manusia adalah suatu masyarakat yang terdiri daripada golongan menindas dan golongan ditindas.Ketidakadilan ini menurut marxisme adalah berakar pada sistem sosial manusia sendiri secara obejektif, dan bukan disebabkan oleh faktor subjektif sperti moral dan budaya.

Marxisme adalah falsafah politik dan amalan ekonomi berdasarkan tafsiran sejarah materialis, analisis kritis kapitalisme, teori pertukaran sosial, dan pandangan ateis pembebasan manusia berasal dari karya Karl Marx dan Friedrich Engels;dan berdasarkan buku penulisan Karl Marx yang mashyur : the grudunsiur , buku ini jelas memperlihatkan kritikan Karl Marx terhadap golongan kapitalis iaitu Barat.

 Di sini saya kongsikan Tiga falsafah utama pemikiran marxisme seperti yang tercatat dalam bukunya:

1. Dialektika materialisme : sejarah merupakan sejarah sebuah masyarakat yang  terhasil daripada konflik dalaman antara kelas-kelas sosial (borjuis dan proletar), dan di antara kekuatan-kekuatan produksi (teknologi, tenaga kerja, agensi-agensi); masa depan sebuah masyarakat berasal dari kata yang terhasil daripada perkembangan sosial konflik.  inilah yang akan membawa kepada kewujudan perjuangan antara kelas atau sering diungkapkan sebagai class struggle

2. Kritikan terhadap kapitalisme - Dalam masyarakat kapitalis, minoriti ekonomi (borjuasi) mendominasi dan mengeksploitasi kelas pekerja (proletar) majoriti. Dalam keadaan mereka tidak mengawal, pekerja mengeluarkan lebih banyak output, dan mencipta nilai lebih daripada yang diperlukan untuk memenuhi keperluan masyarakat; dengan nilai surplus (over-production), hasilnya kaum kapitalis mengekploitasi lebih banyak kekayaan dan kuasa politik. Hasilnya golongan bawahan ini ditindas.

3. Teori revolusi - Dalam ekonomi kapitalis, para pekerja terasing kerana mereka tidak mengawal kerja mereka, sehingga yang terasing daripada masyarakat, daripada produk yang mereka buat, dan daripada Alam. Penyelesaiannya adalah bersatu dalam kesatuan sekerja dan parti politik. Dengan demikian, para pekerja ekonomi-politik menganggap kekuatan daripada kaum borjuasi. Pada masa ini, Karl Marx melalui kaedah analisis inovatif - materialisme dialektika, maka teori nilai kerja, dan sebagainya - yang diterapkan dalam arkeologi, antropologi, media,ilmu politik, teater, sejarah, teori sosiologis, pendidikan, ekonomi, kritik sastera, estetika, psikologi kritis, dan falsafah.

Eksploitasi  

Marx menganggap seseorang dimanfaatkan jika dia melakukan lebih pekerjaan daripada yang diperlukan untuk memproduksi barang-barang masyarakat, seperti-bijaksana, seseorang adalah penghisap jika dia melakukan kerja kurang daripada yang diperlukan untuk memproduksi barang. Eksploitasi adalah masalah surplus value dimana jumlah tenaga kerja yang melakukan melebihi apa yang menerima barang. Eksploitasi telah menjadi ciri sosio-ekonomi daripada setiap kelas masyarakat, dan merupakan salah satu ciri utama yang membezakan kelas-kelas sosial. Kekuatan dari satu kelas sosial untuk mengawal alat-alat produksi membolehkan para eksploitasi kelas-kelas lain.

Dalam kapitalisme, teori nilai kerja adalah keprihatinan operatif; nilai komoditi kerja sama dengan jumlah waktu yang diperlukan untuk penghasilannya. Di bawah keadaan seperti itu, nilai surplus (perbezaan antara nilai yang dihasilkan dan nilai yang diterima oleh buruh) adalah sinonim dengan istilah "surplus value";  pengeksploitasian  kapitalis direalisasikan berasaskan nilai yang berasal dari pekerja. Pra-kapitalis dalam ekonomi, eksploitasi pekerja dicapai melalui paksaan fizikal. Dalam cara pengeluaran kapitalis, yang hasilnya lebih halus dicapai; kerana pekerja tidak mempunyai alat-alat produksi, ia harus secara sukarela masuk ke dalam suatu hubungan kerja eksploitatif dengan kapitalis adalah dalam rangka untuk memperoleh keperluan hidup. Para pekerja akan bekerja dalam  lapangan pekerjaan sukarela bahawa dia memilih anda yang bekerja untuk kapitalis; para pekerja mesti bekerja atau kelaparan, sehingga eksploitasi tidak boleh dielakkan, dan pengeksploitasian kapitalis voluntarisme adalah ilusi. 


HISTORICAL PERIODISATION  

Marx menganggap bahawa konflik sosial-ekonomi secara sejarah termanifestasi sebagai tahap yang berbeza (satu peralihan) pembangunan di Eropah Barat. 
1. Komunisme primitif: seperti dalam koperasi masyarakat kesukuan.
2. Slave Society: sebuah perkembangan perkembangan suku ke bandar-negara; Premier lahir.
3. Feudalisme: bangsawan adalah kelas penguasa; pedagang berubah menjadi kapitalis.
4. Kapitalisme: kapitalis kelas penguasa, yang mencipta dan menggajikan kelas pekerja.
5. Kediktatoran proletariat: pekerja memperoleh kesedaran kelas, dan melalui revolusi proletereat mengguling kaum kapitalis bagi menuju kepada negara sosialis.
6. Komunisme: sebuah masyarakat tanpa kelas dan tanpa kewarganegaraan. 


Kesimpulanya kemunculan teori Marxism adalah merupakan satu bentuk protes terhadap kelemahan ideologi Kapitalism yang jelas mengeksploitasi golongan rakyat bawahan. Dengan kewujudan gagasan teori Karl Marx iaitu ideologi Marxism , secara amnya telah berjaya mengimbangi kelemahan dalam teori sistem dunia . Namun apa yang boleh saya tekankan disini dari segi praktik sistem dan ideologi jika dibuat perbandingan antara kapitalism dan marxism iaitu 2 teori besar yang diapplied di negara-negara didunia dalam sistem pemerintahan. ideologi marxism sebenarnya lebih dekat kepada rakyat dan jelas memperjuangkan hak rakyat. Hal ini kerana tidak akan berlaku monopoli kerana semuanya samarata kerana semua dimiliknegarakan. namun dalam masa yang sama gagasan ideologi marxism ini mempunyai kelemahan2 yang tersendiri. 

disclaimer : segala yang dikemukakan ini merupakan sebahagian isi yang saya ambil dari assignment saya mengenai ideologi Marxisme untuk paper Teori dan Ideologi Politik semasa tahun 2 di U.M. Tujuan perkongsian artikel ini dari saya ( penulis blog redzuan-ridz) hanyalah sekadar memberi penjelasan yang tepat tentang teori dan applied sistem tersebut berdasarkan rujukan2 yang berwibawa. lebih details , anda boleh minta kepada saya assignment lengkap dengan footnoting rujukan buku yang saya gunakan.  dan anda dilarang mengcopy di dalam blog tanpa meminta izin dan memberi kredit kepada sumber asal.

22 ulasan:

  1. salam bro...org disini ingin meminta contoh case study yang lebih tepat bagi teori marxism nih...aku dah bingung mencarinya...

    BalasPadam
  2. maaf, mas..
    lalu apa hubungannya teori ini dengan arkeologi yah ? :)
    makasihh ;;)

    BalasPadam
  3. Tolong share boleh? saya kena buat assingment sal nie la... email kat saya please... adzim_91@yahoo.com... saya kena kaitkan dgn diskriminasi buruh asing n tempatan...

    BalasPadam
  4. Salam Redzuan...nama saya Dd...boleh tak emailkan pada saya full assignment ni? saya kena buat assignment pasal 2 tokoh politik klasik:plato/aristotle berserta foot note/APA system. Kalau boleh nak tengok assignment awak sebagai sample. Thanks.
    dd_fadzlia@yahoo.com

    BalasPadam
  5. Salam Redzuan....nama saya Dd. saya nak mintak tolong awak send full assignment awak boleh tak? Saya kena buat assignment tentang 2 pemikir politik klasik plato dan aristotle berserta footnote and APA system. kalau boleh nak guna assignment awak sebagai sample. thanks.

    BalasPadam
  6. salam redzuan..saya juga berminat utk dptkn full asgmnt ini..jika sudi..emelkn ke yusni_manja@yahoo.com

    dr Yusni

    BalasPadam
  7. Salam..saya nk mohon assigment lengkap awk..blh email x ke aninabatrisha@yahoo.com..tq..

    BalasPadam
  8. Salam..saya nk mohon assigment psai nie..tq..blh emailkn pd aninabatrisha@yahoo.com

    BalasPadam
  9. Salam..saya nk mohon assigment ni..blh tlg email pd saya aninabatrisha@yahoo.com.tq..

    BalasPadam
  10. boleh ke sye nk rujukan nie.. :) boleh email ke sitizulaihabtabdrahman@yahoo.com ..

    BalasPadam
  11. salam,bleh x sye nk assgment ni n rujukan yg awk gunakan. ayu_sweetnemo92@yahoo.com

    BalasPadam
  12. salam...saudara...tolong email kepada saya... pwinceszkisess@yahoo.com

    BalasPadam
  13. terima kasih saudara atas perkongsian ilmu..blh tlg emailkan ke email sy..lindahsainus@gmail.com

    BalasPadam
  14. salam bro, boleh emailkan pada saya. zarulstylo94@yahoo.com. sye kene buat assgmnt ni dan kaitkan dgn sbb knp die popular kpd masyarakat, terutama yg teritindas. harap bole dapat maklumat.

    BalasPadam
  15. Asslamualaikum...boleh x emelkan pd sy..
    just nak buat rujukan psl MARXISME ni...
    ena687@yahoo.com
    TQ.

    BalasPadam
  16. Sejauh mana aradikal lebih menjurus kepada aliran marxist? Blh email sy, nurfaatihahaliah@gmail.com

    BalasPadam
  17. Salam. Boleh email tak pada saya. Nak buat rujukan kritikan marxisme terhadap kapitalisme.

    ayuesafri@gmail.com

    BalasPadam
  18. Salam boleh sy dpat kan rujukan y awak gna...sbb sy kna wt tugasan pasal nie

    Stilayatie21 @gmail.com

    BalasPadam
  19. Salam..boleh sy dapatkan dapatkan contoh yang encik buat ni..email ke niksyahidah06@gmail.com

    Terima Kasih

    BalasPadam
  20. salam.. boleh saya dapatkan rujukan awak tak. emelkan di emel saya shafiqahimran4@gmail.com

    terima kasih..

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai