iklan baris

5 Peradaban Manusia Yang Lenyap Secara Misteri

Assalamualaikum dan salam hormat buat semua pembaca blog redzuan-ridz , seperti entri sejarah dan peradaban manusia yang telah saya kupas dan kongsikan di blog ini sebelum ini. Kali ini, saya ingin kongsikan dengan anda mengenai peradaban manusia yang lenyap secara misteri.

Mengikut perkiraan sejarah yang tertulis dan dikaji oleh para sarjana tidak kira sama ada sarjana islam mahupun sarjana barat, sesebuah tamadun yang wujud di dunia ini pada suatu ketika dahulu pasti akan mengalami fasa kemerosoton dan akhirnya membawa kehancuran peradaban dan ketamadunan sesuatu bangsa tersebut. Kehancuran ini boleh disebabkan faktor kesan aktiviti manusia itu sendiri, peperangan, pergolakan dalaman, pemberontakan, mahupun disebabkan bencana alam .

Dan apa yang menarik yang ingin saya kongsikan dengan anda semua adalah mengenai 5 peradaban manusia purba yang telah mencapai tingkat kemajuan teknologi yang tinggi pada zaman purba yang akhirnya telah lenyap secara secara misteri. Sehingga kini tidak ada fakta, bukti dan hujah yang kukuh bagi mengaitkan misteri lenyapnya ketamadunan ini.


Olmec





Merupakan antara masyarakat awal Meso-amerika yang mendiami di sekitar dataran rendah tropika di selatan Mexico. Tanda awal kewujudan tamadun ini dikesan sekitar 1400 SM di bandar San Lorenzo disokong oleh dua pusat bandar yang lain, Tenochtitlan dan Potrero Nuevo. Kaum ini mahir dalam aktiviti pembinaan di mana dapat dilihat di setiap kawasan utama memiliki mahkamah istiadat, gundukan rumah, piramid kon besar dan monumen batu termasuk kepala kolosal bagi individu yang amat dikenali dan dihormati oleh mereka.


Tamadun ini sangat bergantung kepada aktiviti perdagangan di antara tamadun Mesoamerika yang lain. Disebabkan kemajuan yang dimiliki serta merupakan tamadun paling awal wujud, Olmec sering kali dijadikan rujukan atau ibu budaya dari berbagai budaya Mesoamerika yang lain oleh para pengkaji barat.


Bagaimana mereka lenyap ?

Sekitar 400 SM kawasan timur Olmec dikesan tidak berpenghuni berkemungkinan akibat perubahan persekitaran. Mereka mungkin juga telah berpindah selepas aktiviti gunung berapi di daerah tersebut. Teori popular lain menyatakan bahawa mereka diserang dan dijajah, tetapi tiada bukti yang menunjukkan siapakah yang melakukannya.





Nabatean



Nabatean merupakan budaya Semitik yang berada di lingkungan sebahagian daripada Jordan, Kanaan dan Arab daripada abad ke-6 S.M. Mereka terkenal sebagai pembina atau pemaju kepada Kota Purba yang sangat terkenal di dunia iaitu Kota Petra dimana mereka berkhidmat dan menetap.Bandar Petra ini merupakan sebuah kota yang unik dan menarik dimana dibina dengan memahat dinding tebing dan dihiasi dengan permata daripada Khazneh atau Treasury, bercirikan sebuah bangunan besar berinspirasikan Yunani .

Kemewahan tamadun ini diperolehi melalui menjadi pusat perhentian perdagangan yang utama melalui jaringan laluan perdagangan yang kompleks dengan barangan dagangan seperti gading, sutera, rempah-rempah, logam mulia, permata, kemenyan, gula parfum dan ubat-ubatan.

Kerana luasnya laluan perdagangan, tamadun Nabatean sangat dipengaruhi oleh Yunani, Rom, Saudi dan Asyur. Tidak seperti masyarakat lain sezaman mereka, tidak ada perhambaan dan setiap anggota masyarakat memberikan sumbangan dalam tugas kerja.

Bagaimana mereka lenyap ?

Semasa abad ke-4 M, kaum Nabatean dikatakan meninggalkan kota Petra dan tiada siapa mengetahui puncanya. Bukti arkelogi menyatakan bahawa peninggalan ini bukanlah secara tergesa-gesa disebabkan serangan oleh budaya lain. Penjelasan yang boleh diterima adalah bahawa ketika kebergantungan budaya mereka terhadap laluan perdagangan dimana telah bergerak ke utara tanpa singgah di kota Petra, mereka tidak boleh lagi mempertahankan peradaban mereka dan dan sekaligus meninggalkannya.




Aksumite Empayar




Empayar Aksumite bermula pada abad pertama Masihi di tempat sekarang dikenali sebagai Habsyah (Ethopia) dan dipercayai sebagai tempat asal Ratu Sheba. Aksum merupakan pusat perdagangan utama dengan eksport barangan seperti gading, sumber pertanian dan emas melalui rangkaian perdagangan Laut Merah dan selanjutnya ke Empayar Rom dan sehingga ke India timur.

Disebabkan itu, Aksum merupakan masyarakat yang sangat kaya dan merupakan budaya Afrika pertama yang mengeluarkan matawang sendiri dimana pada zaman kuno adalah tanda yang sangat penting. Monumen yang paling dikenali dari Aksum adalah stelae, sebuah obelisks besar yang diukir bertindak sebagai penanda kubur bagi raja dan bangsawan.


Bagaimana mereka lenyap ?

Menurut lagenda tempatan, Ratu Yahudi bernama Yodit mengalahkan Empayar Aksumite dan membakar gereja dan hasil sastera. Namun, yang lain percaya bahawa ratu selatan Bani al-Hamwiyah menyebabkan kemerosotan tamadun Aksumite. Teori lain termasuk perubahan iklim, aktiviti perdagangan yang merosot dan kekurangan hasil pertanian menyebabkan kelaparan.


Anasazi



Anasazi atau Leluhur Puebloans adalah budaya asli Amerika yang muncul di daerah Four Corners Amerika Syarikat (di mana New Mexico, Arizona, Colorado, dan Utah bertemu) sekitar 1200 SM. Para Puebloans awal adalah pemburu dan pengumpul yang tinggal di rumah-rumah lubang kecil. Kemudian mereka berkembang kepada aktiviti hortikultura dan mula menanam jagung, kacang-kacangan dan skuasy. turut ditemui di tapak arkeologi Anasazi adalah tembikar greyware, bakul rumit, sandal buluh, jubah bulu, batu gerinda dan busur, dan anak panah.

Pada era Pueblo II dan Pueblo III, Anasazi membina bandar keluar dari di sisi tebing seperti yang di Mesa Verde dan Bandelier atau membentuknya seperti di Chaco Canyon. Kota-kota ini kebanyakkannya menjadi tempat upacara kebudayaan dan berhubung di antara satu sama lain melalui jalan raya sejauh beratus-ratus batu.


Bagaimana mereka lenyap ?

Sekitar 1300 Masihi, Leluhur Puebloans meninggalkan rumah tebing dan bertebaran. Kebanyak ahli sarjana percaya bahawa, selepas peningkatan populasi yang mendadak serta kaedah pertanian yang buruk dan kekeringan serantau yang membuatnya sukar untuk menghasilkan makanan yang mencukupi. Kerana kurangnya makanan, Anasazi bergerak sepanjang Rio Grande dan kerana itu banyak Pueblo India moden percaya bahawa mereka adalah keturunan dari Anasazi.



Tamadun Lembah Indus






Pernah mendiami kawasan seluas saiz Eropah barat di kawasan-kawasan yang sekarang meliputi Pakistan dan India barat, Lembah Indus atau Tamadun Harappa berkembang 3300-1300 SM dan bertapak kukuh pada 7000 SM. Walaupun menjadi salah satu tamadun purba terbesar, tidak banyak yang diketahui tentang tamadun Harappa, terutama kerana bahasa mereka tidak pernah diterangkan. Mereka membina lebih daripada seratus bandar dan desa termasuk bandar Harappa dan Mohenjo-Daro, masing-masing yang dibina dengan tata letak terancang, dan sistem pembentungan kompleks dengan tandas di dalam bilik.


Bukti menunjukkan bahawa Harappa mempunyai kerajaan bersatu dan tidak ada hierarki dalam kelas sosial. Juga tidak ada bukti kegiatan ketenteraan sehingga kemungkinan bahawa mereka hidup dalam damai. Mereka merupakan ahli astronomi yang hebat dan berpengalaman dalam bidang pertanian, tumbuh gandum, jelai, kacang polong, tembikai, bijan dan kapas (menjadi tamadun pertama yang menghasilkan kain kapas) dan menternak beberapa haiwan termasuk lembu dan gajah.


Bagaimana mereka lenyap ?

Ada beberapa teori mengenai apa yang berlaku pada peradaban Lembah Indus. Beberapa sarjana percaya bahawa mereka meninggalkan kawasan perbandaran terancang mereka kerana perubahan terhadap persekitaran, seperti perubahan saiz sungai Hakra Ghaggar yang semakin mengecil atau, bukti suhu sejuk kering di seluruh Timur Tengah. Teori lain yang popular adalah bahawa bangsa Arya menyerang sekitar 1500 SM.

Kesimpulan yang boleh saya rumuskan, meskipun pelbagai tamadun besar yang wujud satu ketika dahulu dengan teknologi senibina yang mengagumkan namun yang menjadi persoalan besar , tentang kehancuran tamadun tersebut dan mengapa tamadun yang sebegitu hebat ditinggalkan begitu sahaja oleh bangsa tersebut Walaupun wujud pelbagai teori , hujah , namun misteri lenyapnya ketamadunan yang saya kongsikan diatas masih kekal menjadi misteri kerana tiada bukti yang konkrit bagi membuktikan misteri kenapa kota peradaban bangsa tersebut ditinggalkan begitu sahaja.


p/s : sebenarnya ada 10 . nantikan bahagian ke-dua sambungan mengenai 5 lagi peradaban manusia yang lenyap secara misteri. kerana kekurangan info untuk 5 lagi peradaban ini saya kongsikan di entri sambungan yang seterusnya apabila cukup info sekian.


sumber rujukan : disunting dan diolah dari pelbagai sumber rujukan.

rujukan bahasa inggeris :


http://uniquedaily.com
http://www.toptenz.net 

15 ulasan:

  1. baca post ni teringat time belajar sejarah masa form 6...

    BalasPadam
  2. hei....seronok baca sejarah ...boleh ulangkaji sj spm =)(fared94.blogspot.com)

    BalasPadam
  3. peradaban yg hilang..sungguh menarik.Tahniah di atas kajian yg dipaparkan saudara.Usaha yg baik.

    BalasPadam
  4. erm , best r bce sejarah . ilmu pon mningkat n dpt memajukan lg bangsa sndiri .

    BalasPadam
  5. Sgt menarik & brmanfaat.. Syukran :-)

    BalasPadam
  6. Sgt bermanfaat...syukran..

    BalasPadam
  7. kan best kalo subjek sejarah ada silibus cenggini.

    BalasPadam
  8. biasanya sesuatu tamadaun ilang sebab perubahan cuaca..dorang da xleh nak survive

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan untuk kenapa kota petra ditinggalkan

      BUKAN ZAMAN BATU

      TETAPI KEBENARANNYA IALAH
      ZAMAN@KISAH KAUM NABI SYU'AIB DAN KAUM THAMUD DINEGERI AL- AIKAH SEBENARNYA

      15
      surah Al-hijr
      ayat 82
      "Dan mereka MEMAHAT GUNUNG-GANANG BATU untuk dijadikan RUMAH(yang didiami)dengan aman

      ayat 83
      "Maka mereka dibinasakan oleh PEKIKAN SUARA yang kuat(yang mengempakan bumi)di waktu pagi hari.

      Diwaktu pagi hari= FENOMENA STRANGE SOUNDS@FENOMENA SUARA DARI LANGIT JUGA TERJADI PADA PUKUL 2am hingga 5am

      Padam
  9. best gile sejarah.....kan bagus kalau Yahudi pun jadi macam ni...padam muka mereka...

    BalasPadam


  10. ULASAN SAYA TENTANG NABATEAN kota PETRA

    BUKAN ZAMAN BATU
    TETAPI KEBENARANNYA IALAH
    ZAMAN@KISAH KAUM NABI SYU'AIB DAN KAUM THAMUD DINEGERI AL- AIKAH SEBENARNYA

    15
    surah Al-hijr
    ayat 82
    "Dan mereka MEMAHAT GUNUNG-GANANG BATU untuk dijadikan RUMAH(yang didiami)dengan aman

    ayat 83
    "Maka mereka dibinasakan oleh PEKIKAN SUARA yang kuat(yang mengempakan bumi)di waktu pagi hari.

    Diwaktu pagi hari= FENOMENA STRANGE SOUNDS@FENOMENA SUARA DARI LANGIT JUGA TERJADI PADA PUKUL 2am hingga 5am

    BalasPadam
  11. JAWAPAN UNTUK KOTA PETRA

    BUKAN ZAMAN BATU

    TETAPI KEBENARANNYA IALAH
    ZAMAN@KISAH KAUM NABI SYU'AIB DAN KAUM THAMUD DINEGERI AL- AIKAH SEBENARNYA

    15
    surah Al-hijr
    ayat 82
    "Dan mereka MEMAHAT GUNUNG-GANANG BATU untuk dijadikan RUMAH(yang didiami)dengan aman

    ayat 83
    "Maka mereka dibinasakan oleh PEKIKAN SUARA yang kuat(yang mengempakan bumi)di waktu pagi hari.

    Diwaktu pagi hari= FENOMENA STRANGE SOUNDS@FENOMENA SUARA DARI LANGIT JUGA TERJADI PADA PUKUL 2am hingga 5am

    BalasPadam
  12. BUKAN ZAMAN BATU

    TETAPI KEBENARANNYA IALAH
    ZAMAN@KISAH KAUM NABI SYU'AIB DAN KAUM THAMUD DINEGERI AL- AIKAH SEBENARNYA

    15
    surah Al-hijr
    ayat 82
    "Dan mereka MEMAHAT GUNUNG-GANANG BATU untuk dijadikan RUMAH(yang didiami)dengan aman

    ayat 83
    "Maka mereka dibinasakan oleh PEKIKAN SUARA yang kuat(yang mengempakan bumi)di waktu pagi hari.

    Diwaktu pagi hari= FENOMENA STRANGE SOUNDS@FENOMENA SUARA DARI LANGIT JUGA TERJADI PADA PUKUL 2am hingga 5am

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai