iklan baris

Tips Mudah Mendapatkan Trafik dari Laman Forum

Tips Mudah Mendapatkan Trafik dari Laman Forum


Assalammualaikum dan salam sejahtera, orait untuk entri kali saya akan kongsikan dengan anda lagi berkaitan tips blogging. tips blogging yang akan saya highlightkan kali ni ialah cara bagaimana menjana  trafik dari laman forum.

sebenarnya most of us terutama blogger pemula (newbie) pasti tidak menyedari bahawa forum merupakan platform terbaik untuk menjana traffik yang lumayan untuk blog/website. sebelum ini saya agak aktif berforum cuma sekadar berforum. dan setelah mempunyai blog, saya telah applied beberapa tips dan  teknik untuk menarik traffik dengan mudah dan menarik traffik tanpa bersusah payah iaitu satu cara daripadanya melalui forum


sila lihat dibawah ini merupakan forum  sertai. antara thread yg sy bukak yg mencapai 1700 view  bermakna thread yg saya bukak telah dilihat sebanyak 1700 kali oleh pengunjung forum syoknyerberblogging  dan dari situ saya berhasil menjana traffik mudah kerana link blog saya juga dilihat sebanyak 1700 kali oleh pengunjung yang membaca thread ini.



perhatikan gambar dibawah merupakan pautan link yang terhasil dari forum ke blog redzuan ridz sebanyak 335 pautan link yang menghala ke blog redzuan-ridz yang telah memberi traffik lumayan kepada blog saya tanpa perlu bersusah payah mempromosikan blog saya.





lingkungan traffik sehari dari forum syoknyerberblogging saya berjaya mendapat antara kurang 70 visitor-200 visitor bergantung pada situasi. jika waktu malam dan hujung minggu traffik dari forum sahaja boleh meningkat dengan mendadak ditambah dengan status saya sebagai moderator forum, memberi advantage kepada saya untuk mendapatkan traffik extra. 


ok back to the topic bagaimana caranya nak mendapatkan traffik lumayan dari forum?
dibawah ini saya kongsikan tips2  yang sememangnya berkesan memberi traffik berganda untuk blog anda.


Pilih forum yang tepat.

Memilih forum yang tepat merupakan  satu faktor yang sangat penting sebelum anda memulakan langkah menyertai forum. Pastikan forum yang anda sertai sesuai dengan niche dan content blog anda. Jika Anda menyertai lebih dari satu forum, hendaknya Anda menumpukan  pada satu forum dahulu untuk aktif dalam forum tersebut sehingga Anda menjadi salah satu forumer terbaik. Dengan begitu, Anda akan terkenal dalam forum tersebut. Dan jika Anda telah terkenal dalam sebuah forum anda bakal mendapat traffik dari forum tersebut melalui jumper link dan signature yang ada create untuk ke blog anda. setelah itu anda boleh mula menyertai forum yang lain pula.



Pilih username yang unik dan mudah diingati .



Username Anda merupakan brand bagi sesebuah forum. Hal ini kerana username merupakan hal yang pertama kali dilihat dalam profil seorang member di sebuah forum. Sehingga Anda perlu untuk melakukan pemilihan kata yang sesuai untuk username Anda. Sebaiknya sesuaikan username Anda dengan niche blog Anda sehingga terlihat lebih profesional. gunakan username yang menarik dan mudah diingati. kerana ini merupakan 1 platform penting untuk anda dikenali oleh forumer lain. dan sekali gus bakal membuatkan para forumer dan pengunjung forum ingin mengetahui siapa anda dengan melawati blog anda.


Letakkan alamat blog Anda di signature

Ini merupakan langkah terpenting. Signature merupakan teks, link atau gambar yang akan muncul di bagian bawah setiap post anda secara auto setiap kali anda publish sesuatu thread, menjwab komen dan . Meletakkan alamat blog anda di bagian signature merupakan faktor utama untuk anda mendapatkan limpahan trafik dari sesebuah forum yang anda sertai. Hal ini kerana setiap pengunjung forum yang membaca posting anda pasti akan melihat alamat blog anda juga di akhir post. Maka dari itu, sebaiknya Anda membuat posting yang menarik dan bermanfaat sehingga traffik  akan terarah ke blog anda.


Lengkapkan Profil anda dengan baik.


Profil merupakan bahagian yang akan dilihat pengunjung jika menekan username Anda. Dan biasanya sebuah profil akan menampilkan avatar anda, biografi singkat, dan sebuah link ke blog Anda. Pada umumnya avatar digunakan untuk menampilkan potongan foto diri Anda. Anda boleh meletakkan gambar wajah anda di avatar tersebut. Namun jika anda lebih seorang yang 'low profile' , sebaiknya avatar anda diisi dengan gambar yang mewakili niche blog anda.

Manakala dibahagian biografi isikan secara ringkas dan padat, serta sesuatu yang menarik mengenai anda. Hal ini penting bagi memastikan pengunjung or forumer lain tidak bosan membaca profil anda kerana first impression itulah yang bakal membawa forumer ke blog anda dr pautan link blog anda di bhgian profile anda.


Sediakan content berkualiti

 Anda pasti tahu bahwa nyawa sebuah blog adalah content. Dan kerana content blog lah yang akan membawa trafik ke blog anda dengan sendirinya secara konsisten tanpa henti. Hal ini juga berlaku di forum online. Sebagai contoh, balaslah sebuah pertanyaan dari orang lain dengan sebuah jawaban yang jelas, padat dan bermanfaat. Jangan hanya membalas dengan kata "ya" atau "tidak". tunjukkan kematangan anda bila menjawab sesuatu thread. jika thread berkaitan pertnyaan or ssuatu permasalahan tunjukkan kematangn anda bila menjawab post tersebut. diakhir post  anda boleh meletakkan jumper link jika perlu bergantung pada situasi, jika entri anda mungkin berkaitan mengenai soalan dan permsalahan yang diajukan oleh forumer di thread yang dibukanya anda boleh buat jumper link ke entri  anda tersebut. so anda da dpt traffik pengunjung,


Bukalah thread baru


Jika seseorang membuka sebuah thread, maka orang tersebut akan melihat posting pertama. Posting pertama akan lebih banyak dibaca dibandingkan posting kedua, ketiga dan seterusnya. Maka dari situ, ianya menjadi thread starter yang menjadikan posting pertama sangatlah penting. Anda boleh memulakan sebuah thread dengan pertanyaan kerana akan membuat forumer lain melihat dan akan cuba menjawab persoalan thread anda. sekaligus bakal mempopularkan thread anda tersebut. Atau jika Anda tidak mempunyai pertanyaan, Anda juga boleh meminta pendapat para forumer lain mengenai sesuatu hal mungkin berkaitan blog or isu semasa. Hal itu akan membuat forumer lain tertarik dan participate di thread yang anda buka itu. sekaligus akan membawa traffik ke blog anda. Pastikan thread yang anda buka itu bermanfaat kepada para forumer.


Reply post sekerap yang mungkin

Hal ini sangat penting terutama forumer yang baru. kerana jika anda rajin participate terhadap thread2 yang dibuka dan thread dengan post terkini secara tidak langsung akan mempromosikan blog anda di forum online. Semakin sering anda melakukan posting, maka semakin sering anda dilihat oleh orang lain. Semakin kerap anda dilihat, maka semakin kerap alamat blog anda terpapar. dan apabila semakin kerap link blog anda terpapar, maka semakin banyaklah pengunjung yang bakal datang ke blog anda.


ok setakat ini entri kali ini. kalau ada kekurangan kepada para otai yang terbaca entri ini sila tambah apa yang perlu pr share ler apa yang patut.  sebelum terlupa saya nak mengajak anda semua menyertai forum syoknyerberblogging.  klik je di banner dibawah ini kemudian daftar.

p/s: after dis boleh korang mula aktif berforum. bukan setakat traffik tetapi pelbagai info dan ilmu yang akan kita perolehi, dari software, tips2 terkini, ilmu blogging, info2 menarik bakal anda dapat secara tidak langsung dapat jugak generate idea untuk anda buat post baru diblog anda. :) kalau entri ni menarik tngglkn komen ye  untuk sy jejak anda kembali.

31 ulasan:

  1. tips yang bagus..thanks
    tak pena join forum..pas ni nak try

    BalasPadam
  2. Assalam...dah join lama dh syoknya blogging...tp tak brape aktif sgt...thanks for the info ridz...bagus nie

    BalasPadam
  3. hmm tip yang bagus.. nak cuba la pasni..

    BalasPadam
  4. bgs2...mira dh join pn

    http://mncitmchuk.blogspot.com

    BalasPadam
  5. terima kasih.. tips yg berguna.. bleh cuba ni.. :D

    BalasPadam
  6. huhu..dulu pernah aktif berforum sampaikan semua dok kenal ct dalam satu forum tu...tapi tu lah...lama dah tak pergi singgah forum tu..mungkin depa dah lupa sape ct dalam forum tu..hehe...

    niwey...nice info..akn ku cuba berforum kembali

    BalasPadam
  7. TQ for the excellent tips.

    Jemput dtg ke blog MMD ekk.

    BalasPadam
  8. ouh~.. akan dicuba nanti,,
    great!

    BalasPadam
  9. malas aku nk cakap banyak. tapi header blog ko mmg sanchez...

    BalasPadam
  10. as salam..bagos tips ni..
    pasal forum tu kan..cam mane nak join?
    kena masuk syoknyerblerblog tu then?waaa..tatau..nanti orang godek semula..
    btw,, bagos entry ni although panjang gila..

    BalasPadam
  11. entri yg sgt bagus.. mmg detail.. boleh x saudara senaraikan forum yg bagus untuk disertai selain syoknyablogging?

    BalasPadam
  12. @Amira Anorah register klik je kat banner syoknyerberblogging diatas tu. n details nnti awak boleh pm facebook sy or twitter sy or di forum SB ada satu thread khas details cara bermula utk new forumer yg first time berforum.

    BalasPadam
  13. @Firdaus Kasim nnti sy buat 1 entri khas senarai forum hot kat malaysia yang ada mengikut kategori :)

    BalasPadam
  14. gud info redzuan...suka ada perkongsian ilmu mcm ini..akan julia praktikkan..bestt
    visit me :

    http://heartstoryteller.blogspot.com/2011/03/ada-apa-pada-hari-26-mac.html

    BalasPadam
  15. ridz :) fyka singgah ney. hehehe. ridz, fykaa dah join syok nye blogging tuh. tapi fyka ta paham function dia. mase ridz post entry ney fyka trus join ok :P

    BalasPadam
  16. saya newbie..baru je berjinak2 ngan blog ni..tenkiu for ur sharing..such a good tips to generate traffic..

    BalasPadam
  17. @fyy mokhtar fyka orait tahniah coz da joined forum ni. sila pm inbox sy nnti sy akan terangkan details cara2 bermula..
    mayb nanti ebook panduan untuk forum syoknyer berblogging akan siap. cuma now tgh tggu para moderator je sent details maklumat dorang lepas bru siap ebook ni utk semua. :)

    BalasPadam
  18. kali ni aku tak setuju bro..
    sebab cara ni menyebabkan orang masuk forum 'ada makna', dan bukan niat betul2 ikhlas nak join forum tu, lepak kat situ dan berkongsi ilmu..
    aku dah jumpa ramai orang yg macam ni..
    bukan nak mengata, mengutuk atau marah..
    tapi rasa cara ni ibarat 'publisiti murahan'..
    jangan marah aaa..

    aku dulu memang kaki lepak kat forum..setiap nickname memang tak sama..dan aku dah masak dengan setiap forum yg aku masuk..memang lain padang, lain belalang..

    cuma cara ni memang aku rasa macam 'tak sedap' sikit la..aku pun ada kawan yang rajin jugak buat macam ni..join macam2 forum..last2 tak terkejar..bagi aku, cukup la ada silent reader..ni komfom reader yg tegar, tak kan lari dari blog..pasti hari2 masuk..

    harap ko tak kecil hati dengan komen aku ni..

    BalasPadam
  19. @Arya Putra

    actually ape yang aku terangkan ni bro is not just to catch a traffic from the forum. but is 1 of the medium yg kita boleh gunakan utk dapatkan traffik pengunjung ke blog kita. tu maksud sebnar entri ni.

    tujuan berforum untuk sharing the knowledege n info n something yang bermanfaat n so on. traffic pengunjung is just a bonus untuk blog kita. so aku share la cara yg boleh kita gunakan unuk dapatkan traffik dr forum. lagi pun tiada paksaan pun pengunjung forum or forumer untuk klik link kita untuk snggah ke blog kita dr forum. so is just a bonus kalau ada forumer yang klik link kita dan kita dpt trffik dr forum. so aku just sharing the way cara nk dpt traffic pengunjung melalui cara ni. so its depends pada blogger. tiada unsur manipulate pun disini. bak kata bro lain padang lain belalang rite :) anyway thanx coz sudi meninggalkn komen panjang lebar :) really apprecciate pndngn bro. lain orang lain cara impression dia. cuba bro fhamkan maksud sy cuba smpaikan kat entri ni :) dan aku nk highlightkan lagi sekali, forum is just the PLATFORM untuk kita dapatkn trffik pengunjung. aku bukan menggalakkn orang joined forum sbb traffik tp menunjukan cara bagimana kita boleh dptkan trffik dr forum yang kita sertai kan beza tu. so win2 situation nothing wrong about this. yang penting aku da jelaskan kalau nk bukak thread biar thread yg benar2 berkualiti. traffik is just a bonus. dan aku pun dpt generate traffik dr forum so 1 bonus bg blog aku :) so aku share je ler cara dan medium terbaik. depends pada orang . kalau orang tu niat tak betul n ada "makna" lain joined forum so salah orang tu.

    BalasPadam
  20. assalamualaikum
    salam kenal dari saya cik di tanjungbalai Sumatera utara Indonesia
    semoga silaturrahim selalu terjaga

    BalasPadam
  21. wah....1700 view...mira jeles ngan redz boleh??heheheheh thanks redz sebab share info ni..insyaallah satu hari mira join forum hu3

    BalasPadam
  22. cun la bro..
    aku bukan apa..
    malam tadi idea datang nak menulis, tu yang aku taip panjang2 tu..
    bagus juga pandangan ko tu bro..
    alhamdulillah, aku paham jua akhirnya..hehehe..

    sikit lagi aku nak tambah, kalau nak lagi best, cari forum yang baru..sebab ahli dalam tu majoriti 'fresh'..jadi bila kita register kat situ, secara auto nya tak lama aje lepas tu kita la 'old-timernya'..hehehe..janji kena rajin buka thread n yang pasti kena keep in touch dengan setiap thread yg dibuka..tak bole diabaikan satu pun..petua ni..hehehe..

    BalasPadam
  23. assalamualaikum....~~,
    RR cane nak masuk forum tu yer...menarik....

    BalasPadam
  24. @Arya Putra

    utk pengetahuan ang bro, forum syoknyer berblogging ni still lagi bru beb, bulan 1 aritu forum ni. now ahli forumer mkin ramai. so thats why aku ajak ang semua joined forum SB. byk advantage. sbb forum ni khas untuk bloggers. dan dlm ckit masa lagi forum ni akan meletup. sbb da ramai otai2 joined forum ni.

    BalasPadam
  25. hmmm baru tau La puLak sye .. alahaiiiiiiiii hihihi

    BalasPadam
  26. saya ni baru lagi. nat setting pon tak tahu. forum tu pon tak berapa lagi tau nih.. minta petunjuk ..hehe

    BalasPadam
  27. As salam . info yang sangat baik dan saya orang baru dalam bidang ini dan perlu banyak belajar lagi dari otai otai.

    BalasPadam
  28. thanks for the info...

    http://alepcrazy.blogspot.com/

    BalasPadam
  29. kalau dapat berforum hari2 kan bagus ..
    tapi kalau boleh topiknya tentang bisnest sebab saya baru nak cuba2 niaga dalam interner ni.tapi nak cerita pasal niaga tu kat mana ia..?
    boleh tolong beritau katmana....?

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai