iklan baris

Menyingkap Misteri Jurang Mariana

 Misteri Jurang Mariana : Jurang Paling Dalam di Dunia


Asslamualaikum dan salam mesra buat semua pembaca blog redzuan-ridz. masa zaman sekolah dulu, mesti anda ingat lagikan soalan wajib cikgu Geografi  selalu tanya, apakah jurang paling dalam di dunia? soalan yang sering ditanya masa time subjek geografi..  dan  jawapannya surely semua tau. mestilah Jurang Mariana. takkan la Maria Mariana kot. hahahaha. ( gurau kejap. )

orait, back to the topic, so untuk entri kali ini saya tertarik ingin membawa anda menyelongkar misteri jurang yang paling dalam didunia ni.anyway hope anda teruskan pembacaan anda sehingga habis sebab info ini sangat menarik untuk anda ketahui disebaliknya apa yang terkandung didasar jurang ini.


jurang mariana(gambar diambil dr google image) yang bertanda putih dalam peta adalah lokasi jurang Mariana.


Berdasarkan lokasi,  Jurang Mariana  terletak di dasar perairan Lautan Pasifik, atau lebih tepat lagi lokasinya di Timur Mindanao, Filipina. Jurang ni telah membentuk sempadan antara 2 plat tektonik di antara Plat Pasifik dengan Plat Filipina.


seperti yang kita semua maklum,puncak Gunung Everest merupakan puncak trtinggi didunia dengan ketinggian  lebih kurang 8 kilometer dari aras laut. Namun taukah anda semua, bahagian paling dasar Jurang Mariana mencecah sehingga 11 kilometer dari aras laut. Bermakna kedalaman Jurang Mariana jauh melebihi ketinggian Gunung Everest !!!!

Jurang Mariana adalah jurang yang paling dalam di dunia ( lokasi paling dalam pada permukaan kerak bumi ). Kedalamannya mencecah sehingga 11 kilometer seperti yang telah saya sebutkan tadi.
Jurang sepanjang 2550 kilometer ni memiliki kelebarannya sehingga 69 kilometer.
Bahagian dasar laut di Jurang Mariana menerima tekanan air yg sangat kuat sehingga 108.6 MPa, iaitu lebih dari 1000 kali ganda tekanan atmosfera piawai pada aras laut.


 (gambar diambil dr google image)


Dengan dasar yg sangat dalam dan gelap, pasti menyimpan 1001 misteri dalam jurang tersebut. Antaranya ialah jenis hidupan marin yang mampu "survive" dan membiak dalam habitat yg sebegitu rupa. Pasti berbeza dengan hidupan yang hidup di 
permukaan dan pertengahan laut.

dibawah  ni saya kongsikan  rupa dan wajah-wajah  hidupan marin yang terdapat di celah Jurang Mariana yang berjaya dirakamkan oleh saintis. sangat unik rupa hidupan  ciptaan-NYA ni.




 
 


















 
 
 
 
 
 
sumber diolah dari :

www.marianatrench.com/mariana_trench-oceanography.htm
www.extremescience.com/zoom/index.../45-deepest-ocean


p/s: Subhanallah.. Allah Maha Pencipta, Maha Hebat lagi Maha Besar! bayangkan didasar jurang yang terdalam didunia dan gelap terdapat spesis haiwan yang yang most of us tidak mengetahui tentang kewujudan spesis ini . Sebenarnya banyak lagi rahsia alam yang belum diterokai manusia.

18 ulasan:

  1. tak tau mana satu yang cute, tapi amat mengagumkan keseluruhannya.

    BalasPadam
  2. subhanallah.. maha suci allah... kagum dgn ciptaan allah..

    BalasPadam
  3. first time masa tgk mmg takjub dgn hidupan marin yg ada kat jurang Mariana ni. xsngka plak byk spesies marin yg sgt cute kat dlm tu :)

    BalasPadam
  4. boleh tahan comel ikan and dumbo octopus tu haha

    BalasPadam
  5. slalu tgk national geographic so tau ckt2 psl makhluk yg pelik kt dsr laut. pnh cte kt kwn yg ade ikan yg ade lampu kt ats kepale, die xpcye sbb ingat sy taksub dgn cte spongebobb sbb cte spongebob pnh ade psl ikan yg ade lampu 2.. ;) hahaha. tp 2 smuenye mmg wujud kt dsr laut

    BalasPadam
  6. Doraemon & gang penah sampai jurang mariana ni..depa g masa shoot citer Doraemon Kota Hantu..ahaks~

    BalasPadam
  7. @! Nurida Ardy

    adoii. huhuhuhuhu. apela , lawak2. sekali doraemon da..

    BalasPadam
  8. Agak nya klau jurang mariana ni paling dalam, mcm mane suhu kat bawah tu kan? makin dalam makin panas tak? Tgk lokasi jurang ni, dekat rupenye dgn malaysia.

    Btol la. doraemon dah pernah sampai jurang ni. haha..

    BalasPadam
  9. menarik gila~ ...
    semua haiwan yg kita xpnah nmpk dan kebanyakkan transparent yg berlampu..
    ciptaan allah s.w.t


    PS : 7 Perbezaan antara Blogger dengan orang yang tak berblog

    BalasPadam
  10. mashaallah!

    semua cantik n unik.
    kalo kte jumpe dpn mata nih kompem2 ye ye je nk pgil alien. huhu

    BalasPadam
  11. mksdnye..
    dalam jurang ni lgi tggi dri everest?

    BalasPadam
  12. Allah bg manusia akal ntuk berfikir dan mengkaji..so, gunaknlah sgala ilmu pgtahuan yg diperoleh dgn sebaiknya..tp jgn terlalu mgikut nafsu kelak memesongkan..wallahualam

    BalasPadam
  13. Makin dalam makin sejuk lah.. Harap maklum..

    BalasPadam
  14. Maha suci ALLAH...tidakkah manusia terfikir akan kekuasaan ALLAH dgn bukti2 yang telah ditunjukkan.

    BalasPadam
  15. Haiwn warne kuning tu mcm haiwn dlm citer slugtera

    BalasPadam
  16. subahanallah...ciptaan allah macam2 haiwan pelik dan cantik...

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai