ASKAR KITA MAKAN KERA?


salam sejahtera dan salam pembuka kata semua.  untuk entri kali ni saya nk kongsikan  gambar-gambar.

ape-ape pun korang tengok la sendiri gambar kat bawah ni. mungkin ada yang telah melihat gambar-gambar ni. Betul ke kat bawah ni askar kita yang makan kera?? dan . Kalau tengok situasi gambar ni semua sedang santai so bukan dalam keadaan darurat pun.  




 



 

 

wah kak posing dgn kera panggang nmpak,.


Berdasarkan rupa, warna kulit, celoreng seragam dan tag nama, nampak macam askar ATM. serius nak muntah tgk. tapi the point is, memakan kera adalah haram disisi islam.
kat bawah ni  dalil  yang menybutkan kera itu haram dimakan yg saya ambil dr website Ustaz Farid Rashidi.

.
Syeikh ad-Damiri menyatakan bahawa:

Makan kera adalah haram disisi kami (ulama Syafie). Ini adalah pendapat ikrimah, ‘ata, Mujahid, Hasan dan Ibnu Habib. Kesimpulannya hukum memakan kera adalah haram didalam mazhab Syafie berdasarkan ayat “Dan Allah mengharamkan perkara-perkara yang menjijikkan.” (56: al-‘Araf)



lebih details mengenai larangan haiwan untuk dimakan anda boleh lawat website ustaz ni

sumber : forum iluvislam, faridrashidi.com

p/s: . tujuan entri ni bukan nk mengaibkan sesiapa pun tetapi sekadar 1 perkongsian . dan diri ini ingin memohon maaf jika ada yang terkecil hati. lain orang lain pandangannya. dan diri ini tidak langsung menjatuhkan sebarang hukum, cuma tertanya-tanya dan terfikir.

 keadaan malaysia sekarang tidak sama seperti 50 tahun dahulu. so apakah askar kita kini masih lagi akan berdepan masalah darurat dan kekurangan makanan?  dan persoalannya jika bukan dalam situasi genting dan darurat dan sekadar  1 latihan persediaan apakah hukumnya ye jika memakan haiwan kera yang telah termaktub haram ?

31 ulasan:

  1. dah la kera n their sp ni bwk penyakit..ish3

    BalasPadam
  2. eee... byk lagi mende lain nak dimakan kot..

    BalasPadam
  3. erk diorang ni,, nak kata darurat takdenye mesia ni tgh dok darurat.. macam haram je perangai,, yek.

    EP5 - Khurafat Volume 2 | Diorang Tak Takut Ke Buat Filem Macam Tu?

    BalasPadam
  4. x darurat pun m'sia ni.tapi disbbkan dorg buat latihan dkt hutan kot.konon2 la darurat.tapi sia2 je dapat dosa -.-"

    BalasPadam
  5. xjmpe makann laen kot kt hutan 2..
    >>positif..positif..hihi

    BalasPadam
  6. waa kera.. em.. seram... isk2... darurat kot...

    BalasPadam
  7. erks..
    selera laaa pulak~

    weee~

    BalasPadam
  8. bodoh ke ape? esok perangai pun cm kere....banyak menatang halal lain dlm utan, kere ko gi makan...

    BalasPadam
  9. askar mesia ke ni? biaq betul?!

    BalasPadam
  10. xtau nak ckp apa..
    astaghfirullahhalazim~

    BalasPadam
  11. eyh , seyes la makan kera .. ?
    ish3 .. sedih nye .. takkan kerajaan tak bekalkan makanan .. haram kan mkn kera .. ?

    BalasPadam
  12. hihi...aku dlu pnah mkn biawak...pcya???
    time aku ambil pangkat sarjen dlm Kadet dlu...

    ingat senang nk dpt mknan dlm hutan???

    huuhu pikir positif sikit k...

    bende ni sebagai persiapan tuk pejuang negara andai kata bencana menimpa negara kita...sekian

    BalasPadam
  13. sedara saya kerja askar, katanya bila darurat masa bertugas xada makanan, memang itu yg dimakan dorg selain biawak..

    BalasPadam
  14. saya bukan tentera dan mungkin bakal menjadi tentera ...
    kali ni sy tak berapa setuju sikit .
    kamu bukan askar dan kamu tak tahu apa modul di sana ...

    cuba kamu masuk then kamu boleh tahu apa motifnya diorang buat latihan ni .
    rasanya askar tak bodoh n cetek agama , diorang pon ada KAGAT . takkan KAGAT goyang kaki saja , mesti ada sebab .

    BalasPadam
  15. erk.. loya.. erk.. haha. Adeh.. kebiasaan nye makan bende2 macam ni terpaksa di hadap para tentera waktu darurat. Askar-askar yg bertugas tak mampu nak bawa bekal byk2 sbb kepentingan lebih kepada membawa peralatan ketenteraan. Kat malaysia byk kera, tu yg dorg santap kera. Kalau byk lembu dlm hutan, dah tentu dorg mkn lembu je. heheh..

    BalasPadam
  16. @Abdul Farique thanx dgn pndngnn bro, but cuba tgk gmbar last sekali akak askar yg pegang kera panggang ni. sektul besar. dalam islam kalau darurat sekalipun makan utk sekadar kita boleh survive. bukan sampai mengenyangkan. apa yg sy cuba paparkan ni berdasarkan situasi yg berlaku dlm gambar diatas. ape pun thanx dgn komen bro

    BalasPadam
  17. maybe diorang nak stdy biler dalam keadaan darurat kot..who knows..

    BalasPadam
  18. As Salam Tuan Redzuan. Bagus la info tuan nie....Good. Hamba pun pelik....askar kita makan kera...heeeeeeee
    Yang askar pompuan kita tu yg pakai tudung pun..sibuk posing makan kera.....nauzubillah. Ini bukan zaman komunis...nak makan kera.

    BalasPadam
  19. Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya. (Al-A'raaf 7:56)

    Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah 2:173)

    Dan janganlah kamu makan dari (sembelihan binatang-binatang halal) yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya, kerana sesungguhnya yang sedemikian itu adalah perbuatan fasik (berdosa); dan sesungguhnya Syaitan-syaitan itu membisikkan kepada pengikut-pengikutnya, supaya mereka membantah (menghasut) kamu; dan jika kamu menurut hasutan mereka (untuk menghalalkan yang haram itu), sesungguhnya kamu tetap menjadi orang-orang musyrik. (Al-An'aam 6:121)

    BalasPadam
  20. dlm tentera ada modul pelajaran ini di panggil ihktiar hidup di ajar dlm mcmane nk dptkan makanan, kalo kita tgk gambo tersebut kita boleh wat andaian mcm2 hakikatnya setiap pelajaran yg di ajar mengikut yg di benarkan mcm kita org islam kita boleh mkn hanya sekadar mengalas perut...............kalo kita tgk gambo 2 mcm diorng 2 pelahap je hakikatnya tidak.....................gunakan pemikiran yg positive, mmg negara kita aman xde masalah bab makann tetapi di ajar membuat persiapan sebelum berperang agar kita jadi seorang yg terlatih.........maaf kalo ada yg silap

    BalasPadam
  21. redzuan said...
    @Abdul Farique thanx dgn pndngnn bro, but cuba tgk gmbar last sekali akak askar yg pegang kera panggang ni. sektul besar. dalam islam kalau darurat sekalipun makan utk sekadar kita boleh survive. bukan sampai mengenyangkan. apa yg sy cuba paparkan ni berdasarkan situasi yg berlaku dlm gambar diatas. ape pun thanx dgn komen bro

    gambo akak yg kt bwh 2 adakh dye tgh mkn tentu,adkah daging kera 2 berada dlm mulut xde kan........cuba perati gambo belakang akak ada mamat pgg daging sedikit je......so jgn kita menilai hanya dengan gambo............

    BalasPadam
  22. Saya cuba jawab bagi pihak... Dalam tentera mmg ada latihan ikhtiar hidup, maknanya mempelajari kehidupan dlm hutan tanpa sebarang bekalan makanan. Byk lagi bro, jgn cerita bab kancil rusa coz haiwan ni mmg bersih dan tak dtgkan bahaya. Kalau ular, kera n sebagainya, ada kaedah nak siang menatang tu bg kurang dpt mudaratnya. So mmbr ni kalau campak dalam hutan jgn risau, dia boleh hidup beb. Bab awek yang seronok menjamah ni saya rasa dia tak tau pun apa yang dia jamah tu sehingga la dah habis mkn, barulah member askar ni bagi tau. Mcm saya dlm palapes dulu.

    BalasPadam
  23. sape yang sanggup makan bende macam ni? tak de sape kan? fikirlah positif kenape dia makan makanan yang sudah sedia maklum haram. kalau bukan atas sebab2 tertentu, sudah smestinya dia tidak makan makanan tu.

    BalasPadam
  24. MANA BOLEH MAKAN KECUALI DARURAT, WALAU DALAM LATIHAN SEKALIPUN

    BalasPadam
  25. Awak kalau duduk belakang komputer, main facebook + twitter tak perlu la nak pertikai apa askar kita makan dalam hutan. Dalam hutan tak ada McDelivery. Tak ada Pizza Hut. Tak ada pasar tani nak jual daging.

    Respek sedikit kepada mereka yang bila-bila masa sahaja akan berkorban untuk negara.

    -Popo

    BalasPadam
  26. dalam kes ni bukan kita yang boleh sah kan haram atau tidak ..biar ALLAH yang hakim kan..

    BalasPadam
  27. Makanan haram hanya boleh dimakan jika benar-benar berlaku darurat. Selagi terdapat sumber makanan halal seperti ubi, daun dan pucuk, buah-buahan dan haiwan yang halal dimakan, benda haram seperti babi, ular dll adalah tetap haram dan tidak boleh dimakan oleh orang Islam. Sepatutnya pegawai kagat memberi khidmat nasihat tentang hukum halal dan haram kepada pegawai bertauliah dan lain-lain pangkat !

    Sekian, terima kasih.

    Bekas Lt

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai