10 Makhluk Paling Aneh Di Dunia

untuk entri kali ni, sy nk kongsikan dengan anda gambar 10 penemuan makhluk paling aneh didunia yang dijumpai lewat abad ini. Penemuan ini hasil daripada penyelidikan dan ekspedisi dari seorang penyelidik terkenal dari Jepun (Dr Takeshi Yamada). kesemua gambar yang dipaparkan dibawah ini adalah gambar asli bukan gambar menipu edit dari photoshop, gambar-gambar makhluk aneh ini diambil sendiri oleh pasukan penyelidikan Dr Takeshi  dan penemuan ini telah menggemparkan dunia. jom baca entri ini :)

Gambar Dr Takeshi Yamada


 
Vampire monkey

Monyet vampire ini telah ditemui di China. Seperti yang kita ketahui tentang vampire, maka hidup monyet vampire ini bergantung hidup dengan menghisap darah makhluk lain. Uniknya makhluk ini dalam beraktiviti banyak menggunakan tangannya, seperti mananya manusia.Keunikan lainnya, monyet ini seperti burung yang menenun sarangnya.



Blue Merman

antara makhluk aneh mengerikan adalah blue merman yang telah ditemui di Pulau Sado. Hampir mnyerupai spesies kadal atau bunglon. Makhluk ini juga berbahaya pada tangan-tangannya yang mampu mengembang. apabila binatang ini semakin membesar, binatang ini akan kelihatan seperti kodok.



Giant Carniverous Snail

Penemuan lainnya adalah siput pemakan daging terbesar di dunia ini, ditemui awal tahun 2007. Siput ini mempunyai racun yang boleh membawa maut kepada manusia yang menyentuhnya.



Two-Headed Baby

Mumia bayi berwajah dua ini kini berada di museum kedokteran di Coney Island Hospital. bayi berkepala dua ini telah diawet setelah kematian bayi ini kerana komplikasi.



Giant Sea Dragon

Dikenali juga sebagai naga laut raksasa dan telah ditemui di dasar laut Pulau Awaji. Makhluk ini dianggarkan telah pupus pada awal abad ke-20.



Prehistoric Horseshoe Crabs

Dua spesies baru kepiting ladam, dikenalpasti hidup sejak era pra sejarah iaitu sekitar 400 juta tahun lalu. Baru baru ini kepiting purba ini ditangkap oleh pasukan pengkaji dasar laut dari Universiti Higashi Osaka, Jepun. Masih ada empat spesies kepiting purba yang diindetifikasi hidup 250 juta tahun lalu.



Human-Faced Ant

Penemuan ini antara penemuan yang menggemparkan di dunia, semut berwajah manusia. Dalam mitologi India dipercayai orang bertabiat buruk akan hidup menjadi semut dihayat akan datang.Terdapat banyak semut berwajah manusia yang ditemui di India. Salah satu contohnya adalah yang dimiliki dr Takeshi Yamada hasil ekspedisi 2004. Coney Island Anthropoliogical Institute juga memiliki koleksi semut berwajah manusia ini.



St. Helena Giant Earwig

Makhluk yang berasal dari St Helena ini, telah pupus pada beberapa dekad yang lalu. Para ilmuwan dan pemerhati entomologis melakukan protes dalam beberapa tahun terakhir yang bagi mengelakkan kepupusan  spesies ini. Kajian yang diketuai Dr Takeshi Yamada pada 2005 menemukan beberapa spesies baru earwigs raksasa. Kajian ini merupakan bahagian dari program yang dilakukan di Coney Island University.



Giant Chupacabras Snail

Penemuan Dr Takeshi Yamada yang lainn meggemparkan dunia ialah keong raksasa yg ditemui dari laut dalam. Kaki haiwan ini seperti chupacabra, kerana itu makhluk ini diberi nama siput chupacabras.




Fiji Mermaid

Fiji Mermaid mempunyai ukuran panjang  6 kaki mirip seperti ikan duyung  dan telah ditemui di Shikoku, Jepun. Masyarakat tempatan  menyebut makhluk ini sebagai Ningyo Shinko. Banyak tempat keramat agama Shinto dan kuil Budha mengabadikan mermaid ini sebagai makhluk suci.

p/s: ni antara penemuan makhluk aneh lewat abad ini yang telah menggemparkan dunia yang sy sempatkan kongsikan, mungkin banyak lagi mahkluk aneh lain yang masih lagi tersembunyi yang tidak dijumpai manusia, kat hutan amazon tu byk lagi rahsia alam yang belum diteroka,
anyway jangan lupa tinggalkan komen ye supaya penulis blog ini rasa dihargai dengan entri yang disharing  :)

13 ulasan:

  1. mermaid tu btol ke wjud???
    ngerinye muke.....

    BalasPadam
  2. semua gambar berbunyi eeeeeeeeeeeeiiiii....

    BalasPadam
  3. ngeri lak tgk. belangkas pon cm dh nk pupus skg ni. tu pon prehistoric animal gk tu. huhu

    BalasPadam
  4. Mampir nich...
    menarik sekali blog anda, dan saya sangat suka..
    Salam....
    oh ya ada sedikit info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon semoga bermanfaat...

    BalasPadam
  5. hmm..kuasa Allah SWT..

    BalasPadam
  6. wau...amazing....!!!!!!!!!!!!!hope dapt bongkar lagi rahsia.........!!!!!!!!!!!
    tahniah...

    BalasPadam
  7. berilmiah..sgt mambntu..terima kasih

    BalasPadam
  8. artikelnya menraik,
    makasih ya gan

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai