iklan baris

MAKANAN TERMAHAL DI DUNIA

harini tengah cari ilham post apa yang menarik yang boleh dimuatkan dan dikongsikan dalam blog saya untuk korang semua, search punya search dalam internet, terjumpa lah 1 post entri yang menarik mengenai makanan termahal didunia, memang terkejut beruk bila tengok sendri harga makanan ni.  bila korg tgk makanan dibawah mesti terliur nak makan. tapi kalau tengok dari harganya memang xmunasabah langsung, ada harga diantara makanan ni lepas nak beli kereta mitsubishi lancer type R (RM120K lebih).

dibawah ni saya senaraikan beberpa jenis menu dan hidangan termahal didunia ====>

Frozen Haute Chocolate (USD25000)

Tanggal 7 November 2007,Stephen Bruce memperkenalkan Sundae yang dinamakan “Frozen Haute Chocolate” di Serendipity 3,Manhattan,Amerika Syarikat.Sundae ini memecahkan Rekod Dunia yang baru untuk Makanan Penutup Termahal di dunia,yaitu pada harga $25,000 !!! (duit malaysia lebih kurang RM90000!!) .Sundae ini terbuat daripada 28 buah Coklat, termasuk 14 buah Coklat Termahal di dunia.Sundae ini dihidangkan dengan Gelas yang dilapisi Emas 23 karat seberat 5 gram.Dan bukan hanya itu saja,ada bagian lainnya yang berupa Emas 18 karat,dan juga 1 karat Emas Putih.Sudu untuk menikmati sundae tersebut juga dilapisi dengan Emas bertatahkan Berlian.Sundae tersebut juga dilengkapi dengan Truffle yang sukar ditemui,yang dijual pada harga $2,600 (RM7400 lebih ). 


 Alba White Truffle Cream Cheese
Westin Hotel di New York’s Time Square,Executive Chef Frank Tujague memperkenalkan Bagel berharga $1,000 (RM3400). Bagel ini dihidangkan dengan Alba White Truffle Cream Cheese yang sangat sukar ditemui dan Goji-Berry-Infused Riesling Jelly.The Alba White Truffle adalah Makanan kedua Termahal di dunia,dan Goji Berry adalah makanan yang kaya dengan Beta-Carotene.  


 “Zillion Dollar Frittata”
The “Zillion Dollar Frittata” terbuat dari 6 Telur,1 Lobster,10 oz Caviar,Makanan ini berharga US$1,000 (RM3400).


FruitCake
Pada tahun 2005,FruitCake yang ditaburi dengan lebih dari 233 Berlian dan dibuat oleh 17 Orang Pereka Berlian dipamerkan di Tokyo dalam Acara “Diamonds : Nature’s Miracle” Expo.FruitCake ini dibuat dengan melibatkan 2 chef terkenal dari Tokyo,dan menghabiskan waktu selama 1 bulan untuk merancangnya,dan 6 bulan untuk membuatnya.Fruitcake ini berharga $1,6 juta dollar !!!.


“Martini-On-The-Rock”
“Martini-On-The-Rock” dari Algoquin Hotel di Manhattan dijual pada harga $10,000


“Luxury Pizza”

Nino Selimaj memperkenalkan “Luxury Pizza”,yang satu Pan pizza berharga $1,000(RM3400) dan satu Slice berharga $125 (RM450).Pizza dengan ukuran 12 inci ini dihidangkan dengan Topping Caviar,Crème Fraiche dan Chives,Serta berbagai macam isi lainnya.Dijual di Nino’s Bellissima di New York,Amerika Syarikat.


p:s/ tak tahu lah siapa yang nak makanan mahal mcm ni, baik makan steak kat victoria station murah lagi baru dalam RM60 sepinggan. kalau korang ada info tambahan lain tentang makanan yang termahal didunia boleh ler share, boleh update lagi ttg entri ini :) anyway feel free to drop ur comment :)

7 ulasan:

  1. fruit kek tu boleh makan ke? xtertelan ke berlian tu.. hahaha..

    sundae tu mahal aku rasa sebab cawan ngn sudu.. tp cawan ngn sudu tu pas makan boleh bawak balik ke?

    BalasPadam
  2. memang sedap tp mahal gler harga,sudu dgn cawan tu boleh bwak blik la kot.. da bayar mahal2, xkan xboleh bwak blik kot.. huhuhu

    BalasPadam
  3. I can find many things even better than them, with much lower price!

    BalasPadam
  4. agreed wit albert!!! bley mkn bnd laen dr mkn bnd tu jer.... haagen dazz bley bt mndi kot klo gn amount yg sm utk bli haagen..

    BalasPadam
  5. Caviar beluga sturgeon?

    BalasPadam
  6. Tak sanggup nak makan..awet ..letak dalam frame.

    BalasPadam

tinggalkan komentar anda jika entri ini bermanfaat dan menarik untuk anda. segala pandangan sangat dihargai